Rata anuală a inflației din Germania a crescut în martie la cel mai înalt nivel din ultimii 40 de ani, adică din toamna anului 1981, potrivit datelor publicate marți de biroul german de statistică Destatis.
Prețurile de consum au crescut cu 7,3%, în martie 2022, comparativ cu anul precedent, și cu 2,5% față de luna precedentă.
Inflația din martie 2022 a atins astfel cel mai ridicat nivel de la reunificarea Germaniei. Rate la fel de ridicate ale inflației pe fostul teritoriu al Republicii Federale au fost înregistrate ultima dată în toamna anului 1981, când prețurile petrolului au crescut considerabil ca urmare a primului război din Golf dintre Irak și Iran.
Războiul din Ucraina afectează rata inflației
Blocajele de livrare și creșterile semnificative de preț în primele etape ale procesului economic au avut un impact asupra ratei inflației. Creșteri de preț au fost înregistrate în special la produsele energetice, dar și la alte bunuri și servicii, ca urmare a crizelor actuale. „Pe lângă pandemia de Covid-19, războiul Rusiei împotriva Ucrainei are acum un impact semnificativ asupra ritmului de creștere a prețurilor în Germania, în special pentru uleiul de încălzire, combustibilii și gazele naturale, precum și unele produse alimentare”, a spus dr. Georg Thiel, președintele Oficiului Federal de Statistică.
Prețurile la energie au crescut cu 39,5% de la an la an
Prețurile mărfurilor (total) au crescut cu 12,3% din martie 2021 până în martie 2022. În special prețurile produselor energetice au crescut brusc: în martie 2022 au depășit cu 39,5% nivelul din aceeași lună a anului precedent (februarie 2022: + 22,5%). Prețurile la uleiul de încălzire s-au dublat, cu peste 144%. Prețurile la carburanți (+47,4%) și prețurile la gaze naturale (+41,8%) au crescut substanțial. Creșterile de preț la celelalte produse energetice au depășit cu mult și rata inflației globale, de exemplu prețurile la combustibilii solizi (+19,3%) și la energie electrică (+17,7%). Creșterea prețului la produsele energetice s-a datorat mai multor factori: Pe lângă efectele crizei, creșterea tarifului de CO2 de la 25 de euro la 30 de euro pe tonă de CO2 a avut un impact.
Creștere cu 6,2% a prețurilor la alimente de la an la an
Prețurile alimentelor au crescut cu 6,2% în martie 2022, comparativ cu aceeași lună a anului precedent. Creșterea prețului a accelerat astfel și pentru această grupă de produse (februarie 2022: +5,3%). Consumatorii au trebuit să plătească mai mult în special pentru grăsimile și uleiurile comestibile (+17,2%, inclusiv ulei de floarea soarelui, ulei de rapiță și altele asemenea: +30,0%) și pentru legumele proaspete (+14,8%). Creșteri considerabile de preț au fost înregistrate, pe lângă energie și alimente, și la produsele de cafea (+8,9%) și autovehicule (+8,2%, inclusiv autoturisme second-hand: +23,9%). Prețurile bunurilor de larg consum (total) au crescut cu 16,7%, iar cele ale bunurilor de larg consum cu 4,3%.
Rata inflației fără energie la +3,6%
Măsura în care prețurile la energie afectează rata globală de creștere a prețurilor este ilustrată de rata inflației atunci când se exclude energia: aceasta a fost de +3,6% în martie 2022. Fără a lua în considerare prețurile la energie și la alimente, rata inflației a fost de +3,4%.
Prețurile serviciilor au crescut cu 2,8% de la an la an
În martie 2022, prețurile serviciilor (total) au crescut cu 2,8% de la an la an și astfel au rămas sub inflația generală. Chiriile nete, excluzând cheltuielile de încălzire, care sunt importante deoarece reprezintă o mare parte din cheltuielile de consum ale gospodăriilor, au crescut cu 1,6% și au avut astfel un efect descendent asupra ratei globale a inflației. Scăderi de preț au fost observate și la telecomunicații (-1,1%) și la serviciile de dotări sociale (-2,6%), acestea din urmă datorându-se implementării reformei îngrijirii pe termen lung adoptată în iunie 2021. Cu toate acestea, prețurile unor servicii au fost în creștere semnificativă, inclusiv întreținerea și repararea locuințelor și clădirilor rezidențiale (+10,3%) și a vehiculelor (+5,3%).
Creștere lunară a prețului cu 2,5%, în principal datorită creșterii masive a prețurilor la energie
Comparativ cu februarie 2022, indicele prețurilor de consum a crescut cu 2,5% în martie 2022, care s-a datorat în principal creșterii masive a prețurilor la energie cu 16,4%.
Consumatorii au plătit mai mult, în special pentru uleiul de încălzire (+69,7%) și combustibili (+22,9%). Creșterile de preț au fost semnificative și la celelalte produse energetice, de exemplu la gazele naturale (+4,7%) și la energie electrică (+4,2%).
Creșterea prețurilor la alimente (total) a fost relativ mică în martie 2022 (+0,8%). O creștere considerabilă a prețurilor a fost observată la îmbrăcăminte (+5,1%), care s-a datorat în principal factorilor sezonieri.