Infrastructură centenară: UMB va construi noul pod peste Siret de la Cosmești pe DN 24 spre vama Albița / Actualul pod peste Siret a fost ridicat acum 100 de ani

Pod Siret Sursa foto: CNAIR

Constructorul român UMB, care a depus singura ofertă la a doua licitație pentru noul pod peste Siret de la Cosmești de pe DN 24 Tișița – Tecuci a avut oferta conformă și urmează să semneze contractul de aproape 150 de milioane de lei. Actualul pod peste Siret, construit acum un secol, și-a depășit durata de viață și urmează să fie dezafectat.

Este un contract cu finanțare europeană pe care CNAIR l-a majorat de la 112 milioane de lei la 185 de milioane (65%) ca urmare a creșterii prețurilor la materialele de construcții.

Pe lângă construirea unui nou pod peste Siret pe DN 24, ruta spre vama Albița, contractul include și o șosea nouă de aproape 6 kilometri la Cosmești.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

La prima licitație, firma din Italia a renunțat la acest contract după ce prețurile la oțel au crescut cu 70 – 80% și chiar peste 100% în Italia, după cum Economedia a arătat aici. CNAIR a sancționat asocierea Operes – Cosedil cu certificat negativ, adică interzicerea participării la licitații pentru o perioadă de trei ani, dar situația se „tranșează” în instanță.

Chiar dacă nu au fost alți candidați, Compania de Drumuri trebuie să mai aștepte 10 zile pentru semnarea contractului, termenul legal pentru eventuale contestații, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu:

„CNAIR a desemnat câștigătorul contractului pentru proiectarea și execuția Podului de la Cosmești, pe DN24. Antreprenorul român are la dispoziție 5 luni pentru proiectare și 19 luni pentru construcția efectivă. În cadrul Contractului în valoare de 146,49 milioane de lei fără TVA, finanțat din fonduri europene, trebuie executate următoarele lucrări:

– construcția noului pod rutier peste râul Siret;
– construcția unui sector nou de drum (în lungime de aproximativ 6 km);
– amenajarea unui pasaj rutier peste calea ferată Mărășești – Tecuci
După finalizarea lucrărilor noul traseu va asigura ocolirea comunei Cosmești tranzitată acum de DN24 pe relația Tișița – Tecuci – Bârlad – Vaslui – Crasna – Iași.
Actualul pod de la Cosmești peste râul Siret a fost construit în perioada 1921-1924”.
Durata contractului este de 84 de luni din care 5 luni proiectare, 19 luni execuţie şi minimum 60 de luni garanţie, cu punctaj mai mare pentru o garanţie de 10 ani, potrivit documentelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Proiectul, finanţat din fonduri europene, este foarte important pentru Moldova, acest Drum European ducând spre Iaşi şi Vama Albiţa. Podul rutier şi feroviar peste Siret cu o lungime de 512 metri este foarte vechi, fiind construit acum un secol şi refăcut în 1986.

Expertiza tehnică realizată în 2012 arată starea de degradare avansată a podului de peste Siret, care pune în pericol siguranţa circulaţiei: „Drumul National DN 24, Tişiţa – Tecuci – Bârlad – Vaslui – Crasna – Iaşi, traversează râul Siret pe un pod mixt de şosea şi cale ferată cu lungimea totală de 541,06 m. În forma actuală, podul este dat în folosinţă din anul 1986. Podul este într-o stare de degradare avansată:

– pe tablierele metalice există suprafeţe cu început de oxidare, protecţia anticorozivă prezintă un început de degradare

– platelajul din beton armat şi echipamentele de pe zona destinată circulaţiei rutiere prezintă degradări structurale grave care pun în pericol siguranţa circulaţiei şi integritatea elementelor structurale principale ale podului;

– podul existent va fi utilizat în continuare ca pod de cale ferată, iar reabilitarea elementelor structurale degradate (platelaj de la partea inferioară a structurii) este obligatorie pentru asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei rutiere pe podul existent până la darea în folosinţă a noului pod rutier”.

Pentru noul pod peste Siret, schema statică a tablierului este grindă continuă din beton armat percomprimat, având deschiderile teoretice 95,00 m + 147,00 m + 147,00 m + 95,00 m = 484,00 m. Lungimea tablierului este 486 m. Lungimea podului este 501,20 m. Pasajul peste calea ferată are trei deschideri: Varianta de pasaj CF nou studiată este un pasaj mixt, grinzi simplu rezemate din beton precomprimat şi arc metalic, pe 3 deschideri, având următoarele lungimi de calcul pentru fiecare deschidere: 23,25 m – 79,00 m – 23,25 m.

Pe lângă construirea unui nou pod peste Siret, proiectul mai prevede şi o centură de 5,6 kilometri. „În cadrul proiectului sunt prevăzute și lucrări de reparații ale podului existent în vederea desfășurării traficului în condiții de siguranță în timpul execuției podului nou. După darea în circulație a podului nou partea carosabilă a podului existent va fi dezafectată, acesta urmând să rămână funcțional doar pentru Calea Ferată. De asemenea, acest proiect prevede amenajarea unui pasaj peste calea ferată Mărășești – Tecuci și construcția a 5,6 km de drum nou cu o viteză de proiectare de 80 km/h”, arată comunicatul CNAIR.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: