În luna martie 2023, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 28,8% față de martie 2022, atingându-se un nivel de 1.087.939 unități, potrivit datelor ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România si Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA)
Astfel, în perioada ianuarie-martie 2023:
– au fost înmatriculate in total 2,650,711 de unități, în creștere cu 17,9% față de perioada similară din 2022;
– au fost inregistrate creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-martie 2022 în Spania (+44,5%), Italia (+26,2%) si Franta (+15,2%) si in Germania (+6,5%).
– din total autoturisme înmatriculate în UE, 320.987 de unități au fost full electrice, 189.350 de unități plug-in hibrid și 668.028 de autoturisme cu propulsie hibridă.
Tot în primul trimestru al anului, România este pe locul 14 în Uniunea Europeană, cu 36.966 de autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de +27,6% comparativ cu perioada similară din 2022.
Dintre acestea 3.140 de unități au fost full electrice, în creștere cu 49 la sută față de perioada similară a anului trecut, și 9.842 autoturisme cu propulsie hibridă, în creștere cu 24,6 la sută. Au fost înmatriculate 14.142 de mașini pe benzină, în creștere cu 21,3 la sută. În privința mașinilor diesel, au fost înmatriculate 4.039 unități, în creștere cu 1,1 la sută.
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul Volkswagen cu 818.891 de unități, în creștere cu +24,4%, urmate de grupul Stelantis cu 574.879 de unități, în creștere cu +9,7% si de Grupul Renault cu 306.336 de unități, în creștere cu +26,4% (din care Dacia: 146.858 de unități, în creștere cu +41,8% față de ianuarie-martie 2022). Autoturismele marca Ford au reprezentat in perioada ianuarie-martie 2023 un număr de 138.473 unități noi înmatriculate în creștere cu +4,1% față de perioada similară din 2022.
Tipuri de combustibili pentru mașinile noi
În luna martie s-au înregistrat creșteri semnificative ale cotei de piață a automobilelor hibride, până la 24,3%, și a automobilelor electrice cu baterii, până la 13,9%. În ciuda trecerii la modele mai sustenabile, mașinile pe benzină păstrează în continuare cea mai mare cotă de piață, de 37,5%.
Mașini electrice
În luna martir, UE a fost martora unei creșteri semnificative a înmatriculărilor noi de vehicule electrice cu baterii (BEV), care au înregistrat o creștere masivă de 58%, ajungând la 151 573 de unități. Această cifră este echivalentă cu o cotă de piață de 13,9% și reprezintă o creștere de 2,5% față de martie 2022 (11,4%). Creșteri procentuale de două și trei cifre au fost înregistrate în majoritatea statelor membre ale UE. În special, a treia piață ca mărime, Olanda, a înregistrat vânzări mai mult decât duble, cu o creștere de 132,6%. Ca urmare, numărul cumulat de unități înmatriculate în primul trimestru din 2023 a crescut cu 43,2%, ajungând la 320.987.
Vehiculele electrice hibride (HEV) au avut o altă lună puternică în martie, cu o creștere a vânzărilor de 38,1%, până la 264.694 de unități. Această creștere s-a datorat în mare parte creșterilor de două cifre pe cele patru piețe cheie din UE, în special în Spania (+75,3%) și Italia (+47,8%). În consecință, vehiculele HEV au atins o cotă de piață de 24,3%, în creștere cu 1,6% față de martie 2022 (22,7%).
După o creștere negativă în primele două luni ale anului 2023, piața UE pentru vehiculele hibride plug-in (PHEV) a înregistrat o creștere modestă de 4,3% în martie, ca urmare a îmbunătățirii vânzărilor pe trei dintre cele patru piețe principale: Spania (+80,1%), Franța (+34,5%) și Italia (+23,1%). În schimb, piața germană s-a retras cu 38,5%. În ciuda creșterilor înregistrate pe unele piețe cheie, cota de piață globală a PHEV din UE pierde teren în fața altor segmente de vehicule, scăzând cu 1,6%, de la 8,8% în martie 2022 la 7,2% în 2023.
Autoturisme pe benzină și diesel
În martie 2023, înmatriculările noi de autoturisme pe benzină în UE au crescut semnificativ (+29,9%), reprezentând în prezent o cotă de piață de 37,5% (cu 0,4% mai mult decât în martie 2022). Această creștere a fost concentrată în principal pe patru piețe-cheie: Spania (+82%), Italia (+45,5%), Franța (+24,4%) și Germania (+22,8%).
Ca urmare, în primul trimestru din 2023 au fost vândute aproape 1 milion de autoturisme pe benzină, ceea ce reprezintă o creștere de 18,6% de la an la an.
Piața autoturismelor diesel din UE a avut, de asemenea, o evoluție mai bună în martie față de 2022 (+11,8%), susținută în principal de trei dintre cele mai mari piețe ale blocului: Italia (+38,2%), Spania (+21,1%) și Germania (+7,8%). Cu toate acestea, mașinile diesel reprezintă doar 14,5% din cota de piață a UE, în scădere cu 1,1% față de martie 2022.