Înrolarea în Spațiul Privat Virtual va deveni obligatorie pentru persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent, arată un proiect de Ordonanță de Urgență pregătit de Ministerul Finanțelor. Toate aceste entități – peste un milion și jumătate care nu sunt încă înrolate în SPV – vor fi obligate să își cumpere certificate calificate. Documentele pe hârtie depuse la Fisc nu vor mai fi luate în considerare.
La data de 9 aprilie 2021 erau înregistrate în SPV un număr de 509.679 persoane juridice dintr-un număr total de 1.554.688 persoane juridice care ar trebui să se înregistreze in SPV. De asemenea, un număr de 34.720 persoane fizice care au cod de identificare fiscală sunt înregistrate în SPV (aici ar intra PFA-urile, de exemplu) dintr-un număr total de 662.128 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală și care ar trebui să se înregistreze în SPV.
Așadar, rămân peste 1,5 milioane de contribuabili care ar trebui să se înroleze obligatoriu în SPV, dacă proiectul Finanțelor va fi adoptat.
În prezent, Legea permite înrolarea în Spațiul Privat Virtual doar ca opțiune a contribuabililor, astfel comunicarea cu contribuabilii prin mijloace electronice de transmitere la distanță este mai puțin utilizată în rândul contribuabililor.
Ministerul Finanțelor afirmă că, în contextul actual al pandemiei, pentru evitarea contactului fizic între persoane, se impune necesitatea comunicării prin mijloace electronice cu contribuabilii, astfel că prin actul normativ se propune a se reglementa obligativitatea înrolării în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ANAF, respectiv în SPV, prin completarea Codului de procedură fiscală.
Contribuabilii pentru care se adoptă obligativitatea înrolării în SPV sunt persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent într-una din formele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, pentru derularea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, este necesar ca operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale să se înroleze în SPV.
Astfel, pentru operaționalizarea acestui flux electronic de informații cu operatorii economici se impune crearea cadrului legal pentru reglementarea obligativității înrolării în SPV.
Inițial, va exista un termen până la care înrolarea în SPV va fi opțională, urmând ca după acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor fi luate în considerare, iar contribuabilii în cauză să fie notificați de către organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin SPV.
„Această normă de neluare în considerare a cererilor, înscrisurilor ori oricăror alte documente depuse în format letric reprezintă o sancțiune administrativă putând avea ca efect o serie de sancțiuni concrete, funcție de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, dacă o cerere de restituire este depusă, în format letric, la limita termenului de prescripție, decăderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscală, dacă cererea este depusă în format letric în ultima zi de depunere, sau sancțiuni contravenționale în cazul în care legea impune depunerea unui document/înscris într-un anumit termen și acesta se depune în format letric. În acest sens, prin ordonanța de urgență se reglementează un termen până la care contribuabilii pot să facă demersurile pentru înrolarea în SPV”, arată proiectul.
Contribuabilii, obligați să achiziționeze certificate calificate
Toți contribuabilii obligați să se înroleze în SPV, atât în contextul evitării contactului fizic între persoane, precum și pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, trebuie să-și achiziționeze certificate calificate.
Înrolarea obligatorie în PatrimVen
De asemenea, Ministerul Finanțelor mai propune ca pe viitor comunicarea între ANAF și autoritățile publice, instituțiile publice și de interes public din administrația publică centrală și locală să se desfășoare doar electronic, prin sistemul PatrimVen.
Având în vedere evoluția situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 și necesitatea limitării contactului fizic pentru soluționarea cererilor contribuabililor și îndeplinirea atribuțiilor specifice de către autoritățile publice, instituțiile publice și de interes public din administrația publică centrală și locală se impune crearea cadrului legal, astfel încât comunicarea dintre ANAF și aceste entități să se realizeze exclusiv prin mijloace electronice.
Pe de altă parte, numărul mare de solicitări de informaţii venite către ANAF din partea autorităţilor şi instituţiilor publice şi de interes public generează încărcarea excesivă a volumului de lucrări și implicit un timp mare de soluționare a furnizării informațiilor solicitate. În privința activităților de executare silită, în cazul instituțiilor care nu sunt înrolate în aplicația respectivă această solicitare/furnizare de date se desfășoară doar în format letric, cu dificultate.
Ca urmare a acestei situații de neînrolare sau neutilizare a sistemului informatic PatrimVen de către toate unitățile administrativ-teritoriale/instituții și autorități publice, ANAF emite zilnic prin ghișee, spre exemplu, un număr de 15.000 de adeverințe de venit pentru contribuabilii care se deplasează mai mulți kilometri pentru a le obține, aceștia neputând fi refuzați, chiar dacă documentele sunt emise pentru primării care au acces la platforma informatică și le pot obține electronic.
Principalul beneficiu al creșterii urgente a gradului de înrolare este debirocratizarea sistemului administrativ și a interacțiunilor interinstituționale, contribuind, de asemenea, la creșterea veniturilor bugetului general consolidat al statului prin succesul operațiunilor de executare silită, context în care se impune acordarea timpului necesar acestora pentru a se conforma, afirmă Finanțele.