Integrare tarifară fără afişare digitală. De ce nu sunt panouri electronice în staţiile STB din Bucureşti şi cum funcţionează panourile de informare la Cluj, Constanţa, Iaşi şi Timişoara

Panou Bucureşti

Integrarea tarifară care a intrat în vigoare astăzi pentru transportul în comun din Bucureşti nu aduce însă şi o facilitate pe care călătorii o aşteaptă de mult timp: panouri electronice de informare în staţiile STB, aşa cum există şi în alte mari muncipii din ţară.

În 2018, Primăria Capitalei şi STB lansau un proiect pilot pentru montarea panourilor electronice de informare pe liniile de tramvai 46 şi 55, pe şoselele Iancului şi parţial Pantelimon fiind modernizată calea de rulare a tramvaiului.

Gabriela Firea promitea atunci că reţeaua de informare va fi extinsă şi pentru liniile 21 şi 41, printre cele mai circulate din Bucureşti.

„Informaţiile afişate pe panourile de informare călători conţin data, luna, anul, ora, linia de tramvai, direcţia în care se îndreaptă şi timpul estimat pentru sosire în staţie. Acest proiect pilot face parte din strategia de dezvoltare a transportului public de călători, prevăzută în PMUD (n.r. Planul Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030), iar în viitorul apropiat această reţea de informare călători se va implementa şi în staţiile de tramvai de pe Bulevardul Olteniţei, linia 41 şi linia 21, Bucur Obor-Colentina”, anunţa fostul Primar General, Gabriela Firea, în vara anului 2018.

Ce spune STB despre panourile electronice de afişaj

Proiectul pilot rămâne, deocamdată, tot pilot, pentru că STB nu are niciun program în derulare pentru a monta noi panouri de informare, potrivit unui răspuns al Societăţii pentru Economedia.

„Pe viitor ne dorim implementarea unui sistem de informare a călătorilor în toate staţiile unde este posibilă amplasarea panourilor de afişaj. Acestea panouri elctronice pot fi alimentate din reţeaua de iluminat stradal (funcţionează doar pe timpul nopţii) coroborat cu alimentarea de la panouri solare şi surse de tensiune continuă. Pentru restul staţiilor în care nu este posibilă punerea în funcţiune, informarea călătorilor se va face în continuare prin afişarea programului de circulaţie estimat”, a răspuns STB.

Astfel, singura variantă pentru informarea în timp real a călătorilor este aplicaţia pentru telefoane mobile „INFO TB”, care afişează rutele disponibile şi orele de sosire în staţii.

4.000 de staţii de transport public sunt în Regiunea Bucureşti – Ilfov, iar pentru amplasarea unor panouri electronice de informare Asociaţia de Dezvoltare InterComunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI) urmează să solicite finanţare europeană nerambursabilă prin PNRR sau POR (Programul Operaţional Regional 2021- 2027).

TPBI transmite pentru Economedia că „în momentul de faţă se află în faza culegerii de date şi informaţii referitoare la posibilităţile oferite de fiecare amplasament, din totalul celor 4.000 de staţii din întreaga regiune pentru stabilirea unui model unitar de informare”.

Cum funcţionează informarea călătorilor la Cluj – Napoca, Constanţa, Iaşi şi Timişoara

Sistemul de ticketing din Cluj-Napoca a fost pus în funcțiune în 2015, fiind implementat prin proiectul european  „Modernizarea si extinderea sistemului public de transport in comun in Zona Metropolitana Cluj – etapa I”.

Proiectul de modernizare a transportului public a inclus:

– Modernizarea a 87 stații de transport public călători existente, dotarea acestora cu bănci, coșuri de gunoi și panouri de afișaj.

– Montarea de panouri de afișaj care furnizează informații legate de timpul estimat de sosire în stație a mijloacelor de transport în comun (74 de panouri).

Constanţa

Sistemul de informare a fost pus în funcţiune în august 2018 pe liniile de autobuze, acum fiind 20 de panouri în staţii. Aplicaţia online se numeşte CT BUS și afişează timpul recomandat de plecare către staţie de la poziţia călătorului în funcţie de sosirea autobuzului.

Iaşi

Compania de Transport Public din Iaşi a montat 30 de panouri electronice şi anunţă că alte 50 de panouri de infomare ar urma să fie montate în staţii.

Timişoara

Panouri electronice de informare există la Timişoara încă din 2009 în staţiile de transport în comun cu trafic intens. Sistemul funcționează prin sistem GPS și indică, cu aproximare, când ajunge tramvaiul sau autobuzul în staţie, destinaţia, dar şi durata estimată până la sosirea în staţie a următorului vehicul.

Până la sfârşitul lunii, în Bucureşti rămâne valabil şi biletul de 1,3 lei pentru o călătorie pe liniile STB, în timp ce noua facilitate valabilă de astăzi permite o călătorie la suprafaţă timp de 90 de minute cu un cost de 3 lei iar pentru transportul combinat STB – Metrorex, 5 lei, tot 90 de minute. Asociaţia Metrou Uşor consideră că se impunea o actualizare a preţurilor, precum şi integrarea tarifară, dar nu fără o dezbatere publică, iar scumpirea biletelor nu este în raport cu calitatea serviciilor oferite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *