Influencerii au devenit un element important în promovarea unui produs sau serviciu în mediul online. Deși piața de influencer marketing este încă la început, creșterea este una constantă. Anul trecut a ajuns la 8-10 milioane euro și va fi în continuă creștere și anul acesta. Despre digitalizare și cum va arăta această piață încă la început în România vorbește artistul și antreprenorul Florin Grozea, fondator și CEO al MOCAPP, platformă care ajută brandurile să găsească influencerul potrivit prin care să ajungă mai aproape de publicul dorit.
Florin Grozea a pus bazele platformei MOCAPP în 2019. Pasionat încă de mic această parte tehnologică, Florin a luat calea antreprenoriatului după o carieră de succes în muzică.
În urmă cu opt ani, artistul a lansat o agenție de influenceri pe nume Hit Yourself. După sute de campanii cu branduri cunoscute, Florin și-a dat seama că ar putea trece la nivelul următor și crea o platformă care să reunească întregul proces de căutare și implementare a unei campanii de marketing.
„Suntem o aplicație, o platformă pentru clienții care vor să optimizeze procese de influencer marketing. Clienții sunt branduri, agenții, magazine online, ONG-uri. Această platformă ajută companiile pe partea de cercetare a pieței pentru a descoperi influencerii relevanți, îi ajută în partea de contractare și pe partea de implementare a campaniilor de publicitate”, spune antreprenorul.
În platformă sunt prezenți 1.000 de influenceri din nouă țări, în principal din România, Moldova și Bulgaria, precum și zeci de branduri naționale și internaționale: agenții de PR, agenții digitale, ONG-uri și magazine online.
Piața de influencer marketing din România ar putea ajunge anul acesta la circa 12 milioane euro
Anul trecut, piața de influencer marketing a ajuns la 8-10 milioane euro în România. Potrivit estimărilor personale ale lui Florin, anul 2021 se preconizează a fi unul mai bun, în ciuda pandemiei.
„Din estimările noastre, estimări subiective, aș spune că piața de influencer marketing a crescut în România cu 10-12% și probabil că va ajunge la circa 10-12 milioane euro anul acesta”.
Deși este în continuă creștere, piața din România este una foarte mică în comparație cu SUA, care a ajuns la opt miliarde dolari.
În timpul lockdown-ului, impactul asupra pieței de influencer marketing a fost unul foarte mare. Timp de trei-patru luni, bugetele de publicitate au fost înghețate. Influencerii mici și medii au fost cei mai afectați, în timp ce vedetele au câștigat mai mulți bani în timpul pandemiei.
„Bogații au devenit mai bogați, săracii mai săraci. Acest lucru s-a întâmplat în primăvară și vară. Între timp, toată piața cred că s-a obișnuit și este în creștere. Simțim în publicitatea digitală o revenire în V, rapidă. La sfârșitul anului 2021 vom fi mai sus față de aceeași perioadă a anului trecut”.
O nouă rundă de finanțare pentru 2022
Florin Grozea spune că vor să atragă o nouă finanțare și sunt în discuții cu două fonduri de investiții pentru o nouă rundă care va avea loc în primăvara anului 2022. Antreprenorul vrea să atragă circa un milion euro de la investitorii privați pentru a lansa produsul Mocapp în piața din Marea Britanie.
„Încă suntem devreme în discuție cu aceste fonduri, dar este un pas firesc în creșterea unui start-up tech. Am atras o investiție de 176.000 euro prin crowdfunding în toamna anului 2020, la o evaluare de 2,4 milioane euro”, a declarat fondatorul MOCAPP.
Produsul, care va fi lansat în marea Britanie, este un software de influencer marketing dedicat e-commerce. Florin spune că va cuprinde aceleași valori ca produsul din România: transparență, descentralizare, data driven marketing, combinații de tehnologie pentru optimizarea proceselor de creativitate pentru rezultate bune în social media.
„Nu încercăm să reinventăm roata. Produsul se va baza pe același valori doar că va fi la o scară mult mai mare și un alt tip de clienți decât cu cei cu care am lucrat până în prezent”, precizează acesta.
Planurile de extindere nu se opresc la intrarea pe noi piețe. Compania urmărește să crească numărul de influenceri din platformă, dar și numărul de branduri cu care lucrează.
„Ne uităm să creștem mai mult în Ungaria și în alte țări din restul Europei, iar la partea de clienți ne uităm cu atenție atât către clienții care vor să intre pe noi piețe, cum ar fi România, Moldova și Bulgaria, cât și către clienți care vor să își crească prezența în piață cu ajutorul influencerilor. Acesta este targetul nostru pentru următorul an”, spune Florin Grozea.