INTERVIU Roboții în industria fashion. Cristina Bâtlan, Musette: Digitalizarea crește viteza și viteza înseamnă timp, iar timpul înseamnă bani. Digitalizarea înseamnă mărirea profitului prin comprimarea timpului

Cristina Bâtlan Sursa foto: Facebook

Industria de fashion este unul dintre domeniile care se bucură de digitalizarea și simplificarea proceselor. Așa este și în cazul Musette, care a investit de-a lungul timpului sute de mii de euro pentru automatizarea proceselor și micșorarea timpilor de lucru. Cristina Bâtlan, cofondator Musette, spune pentru Economedia că pentru ea digitalizarea reprezintă un factor foarte important care ajută la creșterea profitabilității și mai ales a vitezei. „Viteza înseamnă timp, iar timpul înseamnă bani. Digitalizarea înseamnă mărirea profitului prin comprimarea timpului”.

„În continuare ne propunem să investim în funcție de nevoile și dezvoltarea pe care o vom avea, chiar într-un magazin digital, offline, în funcție de ce provocări vor veni la momentul respectiv. Nu avem acum un plan prin care ne propunem să înlocuim anumite operațiuni”, spune Cristina Bâtlan.

În ceea ce privește avantajele și dezavantajele digitalizării, antreprenoarea a transmis că un avantaj este faptul că se câștigă foarte mult timp odată cu automatizarea proceselor și poți ajunge mult mai ușor la clienții din toată lumea, nu doar din România, prin magazinul online. Un dezavantaj privind digitalizarea, spune Cristina Bâtlan, este faptul că a devenit atât de accesibil încă toată lumea poate avea acces la un magazin online, de exemplu, mai ales în industria modei care este un domeniu foarte competitiv.

„Astăzi nu este de interes pentru noi să deschidem o mulțime de magazine în străinătate pentru care să plătim zeci de mii de euro pentru chirie și să avem alte zeci de mii de euro costuri de logistică. Ne interesează să investim o parte din acești bani în reclamă în piețele din Franța și America și să ajungem digital în casele oamenilor. Ce este mai puțin plăcut în toată această situație este faptul că toată lumea are acces la această digitalizare. Acesta este dezavantajul, este pentru toată lumea. Apoi un alt dezavantaj este acela că atunci când toată lumea face reclamă, prețurile acestor reclame și prezența online devine foarte, foarte scumpă”, spune Cristina Bâtlan.

Economedia: Ce înseamnă pentru un antreprenor să fie deschis la nou?

În momentul în care te-ai hotărât să devii antreprenor, înseamnă că te-ai hotărât să răspunzi de viața oamenilor pe care îi conduci, pentru că tu ești model pentru ei. Ei au ales ca lider și ești responsabil pentru dezvoltarea lor personală, pentru dezvoltarea, pentru bunăstarea lor materială. Dacă nu ești deschis la nou, nu poți să aduci această dezvoltare, nu poți să rămâi modelul lor pentru că ai nevoie atât de inspirație de la ei, dar și să aduci totdeauna lucruri noi în comunitatea pe care o reprezinți sau pe care o conduci. Să nu fii deschis la nou nu este o opțiune pentru un antreprenor de succes. 

Și deschis la nou înseamnă și digitalizare?

Înseamnă digitalizare, înseamnă să aduci în compania ta absolut toate instrumentele care sunt la modă, de care ai nevoie pentru a putea funcționa corect. Digitalizarea face parte din din tehnologizare. Pandemia ne-a arătat că fără digitalizare suntem slabi. Chiar putem să spunem chiar așa. Suntem foarte slabi. Digitalizarea ne ține împreună unii cu alții, ne ajută să conectăm întreaga lume într-un timp foarte scurt. Putem să scurtăm timpul în procesul nostru de producție.

Cum e cazul nostru, noi activăm în industria modei și pentru noi digitalizarea este ca oxigen, pentru că dacă până acum pentru a realiza un model aveam nevoie de circa 1 săptămână, acum să facem un model nou ne ia mai puțin de un minut. Astăzi noi am comprimat timpul. Putem să facem mult mai multe modele noi într-un timp scurt, deci ajunge să crească profitabilitatea companiei. Digitalizarea crește viteza și viteza înseamnă timp, iar timpul înseamnă bani. Digitalizarea înseamnă mărirea profitului prin comprimarea timpului. Mai mult de atât, astăzi, prin softurile pe care le avem implementate în companie, clienții primesc un serviciu mult mai bun, mult mai eficient. Nu mai ai nevoie să cauți fizic anumite modele într-un magazin. Poți avea foarte ușor acces la o bază de date, la un soft prin care tu vezi disponibilitatea stocului în toată rețeaua. Acest obicei de a achiziționa online a rămas și el nu va mai dispărea de aici înainte. În plus, generația nouă este foarte obișnuită să cumpere online mult mai mult decât generația mea, de exemplu.

Ce procese ați ales să digitalizați?

Noi am lucrat cu roboți de când ne știm, pentru că industria încălțămintei este o industrie extrem de competitivă dar și foarte exigentă în același timp. 

Avem nevoie de tehnologie de înaltă precizie și la fel avem nevoie și în partea de execuție model, adică diferențele de 1mm sunt de neacceptat în industria noastră, nu avem aceste diferențe, iar aceste diferențe au fost eliminate cu ajutorul tehnologiei. Eficiența și corectitudinea tiparelor, de exemplu a modelelor a venit odată cu digitalizarea și cu faptul că am scos din procesul tehnologic copierea tiparelor care putea să producă erori. Acest lucru se întâmpla pe vremuri. Acum se construiește modelul digital, nu se mai construiește pe hârtie, iar în câteva secunde acel model ajunge într-un echipament de croit, într-un robot de croit care este chiar la noi în fabrică. Dacă modelul se realizează la Veneția, el ajunge în câteva secunde la Huși.

Timpul a dispărut și distanțele au dispărut. Partea de creație este foarte mult digitalizată și acolo nu am făcut niciun compromis și avem acces la cea mai nouă tehnologie. Vodafone Business este soluția pe care noi o avem implementată în companie de când a apărut și ne ajută să funcționăm foarte bine. Suntem la al doilea model de soft pentru conducerea întregii companii pe care îl implementăm acum și care este personalizat. În pandemie am început dezvoltarea aplicațiilor atât pentru Android, cât și pentru IOS pentru Musette, iar aplicația pentru Android este deja lansată și clienții o folosesc și au acces la aplicație și la facilitățile pe care le oferă o aplicație. 

Soluțiile digitale sunt parte din viața noastră acum și cu atât mai mult la Musette eu nu credeam, de exemplu, că n-o să mai folosesc laptop-ul și că voi folosi telefonul pentru absolut tot ceea ce fac, de la social media, la verificarea stocurilor, la verificarea vânzărilor, la comunicare, la absolut orice.

Care a fost momentul când ați simțit să apăsați pedala de accelerație spre digitalizare?

Bineînțeles, digitalizarea la noi a început cred că imediat după deschiderea celui de-al doilea sau al treilea magazin și ne-am dat seama că, atunci când există o soluție mobilă, ea este de viitor. Ne-am dat seama că dacă noi dorim să avem o soluție mobilă și o folosim, așa se va întâmpla. Așa va evolua lumea. Chiar astăzi oamenii folosesc soluțiile mobile. Cred că este aproape 85% din total consumul de soluții digitale. Noi la Musette avem un principiu sănătos, spun eu, de a introduce toate tehnologiile inovative care apar în fiecare moment, pentru că suntem o companie de modă și suntem o companie care dă trenduri, care creează trenduri și atunci nu avem cum să nu fim la curent cu trendurile digitale. 

Care au fost principalele piedici de care v-ați lovit la început în ceea ce privește digitalizarea? 

Chiar în momentul în care am înființat primul magazin online. Pot să spun că aceea a fost prima soluție scumpă de digitalizare pe care am creat-o și a fost vorba de resurse importante pe care le-am alocat proiectului, plus resurse umane. În plus ne-am lovit și de reticența oamenilor pentru că ei nu credeau în proiect, spuneau că nu va cumpăra nimeni pantofi digital, online, pentru că pantofii au nevoie să fie probați. Însă realitatea arată că s-au înșelat și că lumea se duce în această direcție. Și dacă până atunci toate aceste lucruri erau considerate un lux, acum sunt o necesitate.

Care sunt avantajele și dezavantajele digitalizării?

Avantajele digitalizării sunt faptul că îți comprimi timpul, că oamenii te găsesc mult mai ușor, că poți să ajungi la oameni din toată lumea fără să ai magazine fizice acolo, fără să consumi foarte multe resurse.

Astăzi nu este de interes pentru noi să deschidem o mulțime de magazine în străinătate pentru care să plătim zeci de mii de euro pentru chirie și să avem alte zeci de mii de euro costuri de logistică. Ne interesează să investim o parte din acești bani în reclamă în piețele din Franța și America și să ajungem digital în casele oamenilor. Ce este mai puțin plăcut în toată această situație este faptul că toată lumea are acces la această digitalizare.

Acesta este dezavantajul, este pentru toată lumea. Apoi un alt dezavantaj este acela că atunci când toată lumea face reclamă, prețurile acestor reclame și prezența online devine foarte, foarte scumpă. 

Cu ce provocări se confruntă antreprenorii în era digitalizării?

În era digitalizării cred că automatizarea rămâne provocarea, să reușim să acceptăm și să găsim acea formă corectă prin care noi putem folosi această digitalizare, această robotizare, în scopuri bune și spre folosul oamenilor. 

Ce planuri de digitalizare aveți în viitor și cât ați investit până în prezent?

Am investit probabil de-a lungul timpului sute de mii de euro. În continuare ne propunem să investim în funcție de nevoile și dezvoltarea pe care o vom avea, chiar într-un magazin digital, offline, în funcție de ce provocări vor veni la momentul respectiv. Nu avem acum un plan prin care ne propunem să înlocuim anumite operațiuni.

Sursa foto: Facebook

Comentarii

  1. Mda, gretoasa situatie.
    Industria respectiva e printre platitoarele de salarii minime a tarii, stresul pshihic suportat de angajatele acelei industrii prin devalorizarea muncii si plata modica in raport cu valoarea produselor create nu era suficienta. Zgarcenia patronilor a mai produs o solutie de imbogatire miraculoasa, comprimarea timpului, eliminarea magazinelor fizice si a personalului aferent ce interactiona cu clientul, totul pentru BANI, BANI, BANI.
    Da macar apreciez tipa ca isi asuma scopul (pentru bani traiesc, pentru bani am sa … Doamne fereste) si nu apeleaza la idei siropoase si mai gretoase (gen: am simtit chemarea, am rezolvat nevoia existentiala a oamenilor sau am modelat oameni prin tzoale, etc).
    Cand ma lovesc de promovarea unor brand-uri ce “striga dupa bani” , prima reactia din reflex este remarca: PLATITI-VA ANGAJATII MACAR LA NIVELUL COSULUI MINIM DE CONSUM (fara exceptie) SI DACA NU AVETI NICIUN NEFERICIT PLATIT SUB, ATUNCI LAUDATI-VA CU ASTA, RESPECTAND MUNCA OAMENILOR SI NU GOANA DUPA BANI … ASTA E ADEVARATA PROMOVARE (cu care va depasiti si concurentii)!

  2. Nici un cuvant despre oameni in tot interviul :). Ati fost buni la umflat buzunarul patroanei, acum la gunoi. Hunger Games. 🙂

  3. si, cresterea profitului inseamna si cresterea salariilor? macar cu dublul inflatiei in fiecare an? sau doar patronii fac burta mare in timp ce fraierii nu primesc marire nici macar inflatia.

  4. O industrie care s-a cladit pe exploatarea nesigurantei oamenilor si pe statuturi sociale ieftine, unde are mai putina importanta ce ai in tartacuta, dar daca porti nu stiu ce marca reprezinti un “statement” catre ceilalti novici. O industrie care a dezvoltat concepte de inferioritate in special pentru copii, pentru ca daca nu porti nu stiu ce brand esti exclus si considerant sarac.

    • @Dr Pediatru Liliana Dumitru – Ești ok? Termina cu lingușeală. Cândva un robot sau chatGPT te va înlocui și te va bagă în șomaj. Termina cu prostiile.

    • Degeaba ești doctor ,daca nu ești om ! Exploatarea femeilor de către femei .. .asta e “motivațional”. Care este salariul in aceasta industrie ? Știi ? Minim !

  5. Uite așa creste șomajul , este înlocuit de roboți și chatgpt. Este o mare greșeală și prostie. Automatismul exagerat face mult mult rău.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *