Fermele românești se confruntă cu faptul că majoritatea celor de dimensiune mică și medie nu pot pătrunde pe piețele de export, neavând producție suficientă și nici capacitatea logistică necesară pentru a vinde direct în străinătate. Astfel, sunt nevoite să-și vândă produsele la marje mai dezavantajoase marilor companii de retail locale care se ocupă în întregime de partea logistică, a declarat Nicolae Șerban, CEO și Președintele GSH într-un interviu pentru Economedia. Acesta detaliază și care este strategia companiei de a intra pe piețele externe și de dezvoltare pe viitor.
Care este strategia companiei de a intra pe piețele externe
Nicolae Șerban susține că obiectivul principal al GSH este realizarea a cât mai multe etape din prelucrarea producției agricole și astfel scurtarea lanțului de aprovizionare cât mai mult posibil. Grupul își propune, astfel, să nu valorifice producția imediat după recoltă, ci să o prelucreze, depoziteze și să o valorifice prin produse cu o valoare adăugată mai mare.
„Noi încă nu am reușit să rezolvăm această problemă, dar credem că în puțin timp vom avea soluția pregătită, deoarece planul deja este în acțiune. O vom face prin îngrășarea animalelor, pentru a valorifica la maximum producția noastră agricolă, și apoi exportul lor direct către importatori internaționali”, spune el.
Mai mult, acesta consideră că Grup Șerban a găsit soluții pentru majoritatea problemelor din industrie. În ce privește seceta, compania a luat măsuri adoptând tehnologia no-till (n.r. fără prelucrare) pe care o consideră aspectul central în ce privește cercetarea; în ultimii ani s-a dovedit atât de eficientă, încât Directorul General și Președintele GSH consideră că implementarea acesteia pe majoritatea parcelelor neirigate este factorul principal care constituie producția ceva mai bună față de anul trecut, în pofida secetei din acest an.
„Terenurile noastre care intră în acest an în al 5-lea an de no-till arată o evoluție surprinzătoare. Acum cinci ani, în anumite parcele, nu aveam producție deloc și nici măcar buruienile nu creșteau acolo. De când folosim no-till, pe aceleași parcele, în ciuda secetei mai severe, am reușit să obținem producție și suntem încrezători că aceasta va continua să crească anual”, spune Nicolae Șerban.
Fermierii români sunt nevoiți să se bazeze pe credite din partea băncilor
O altă problemă în agricultură, spune Nicolae Șerban, este lipsa investițiilor de tip equity (n.r. investiție privată) din domeniu. Cu toate că este vitală pentru economia României, agricultura nu a prezentat până acum același interes din partea fondurilor de investiții private ca alte industrii, precum tehnologia sau industria prelucrătoare. Din această pricină, românii sunt nevoiți să se bazeze pe investiții din partea băncilor prin credite.
În ce privește problema lipsei forței de muncă, președintele Grup Șerban spune că nu a găsit o rezolvare reală și că singura cale de a atrage personal calificat este să ofere angajaților salarii competitive și posibilitatea de a participa la cursuri de formare profesională.
„Securitatea cibernetică este prioritatea centrală”
Compania a înțeles din timp nevoia digitalizării în agricultură și a implementat numeroase proceduri și sisteme digitale cum ar fi sisteme ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management) și Power BI (Business Intelligence) pentru centralizarea, analizarea și comunicarea eficientă a datelor. De asemenea, au fost implementate platforme digitale specifice pentru modernizarea parcului auto și a utilajelor. Nicolae Șerban consideră că aceste măsuri au sporit semnificativ productivitatea în toate sectoarele de activitate.
„Planificăm să implementăm IoT (Internet of Things) pentru a transforma agricultura într-un sistem inteligent și eficient. IoT se referă la interconectarea prin internet a dispozitivelor și senzorilor care colectează și schimbă date, permițând automatizarea și monitorizarea în timp real. În contextul agriculturii, IoT va include senzori pentru monitorizarea solului, umidității, temperaturii etc. Acești senzori vor furniza date precise care vor ajuta la optimizarea resurselor și la îmbunătățirea productivității, asemănător cu un smart house, unde există un sistem central ce controlează toată casa, dar aplicat în domeniul agricol”, afirmă el.
Înțelegând miza tehnologizării, este ușor de văzut de ce departamentul IT, Digitalizare și Securitate Cibernetică joacă un rol foarte important în companie: ”deoarece toate celelalte inițiative tehnologice depind de un cadru de securitate foarte fin.” În acest fel, având la bază siguranța cibernetică, grupul își dorește dezvoltarea unei culturi organizaționale înclinată spre digitalizare și adoptarea unei abordări de tipul data-driven decision (n.r. luarea deciziilor pe baza datelor), a mai declarat Șerban Nicolae pentru Economedia.