Producătorul polonez Solaris va livra 120 de autobuze în șase mari orașe românești în urma unei licitații organizate de Ministerul Dezvoltării într-un proiect cu finanțare europeană.
Cel mai recent contract a fost semnat joi, la Iași, pentru 20 de autobuze electrice valoarea achiziției în acest caz fiind de 51,6 milioane lei, fără TVA. Managerul general al Solaris România, Eugen Daniel Ciolan, a declarat pentru Economedia.ro că, anterior, au fost semnate contracte la Suceava (15 autobuze), Sibiu (9 autobuze) și Sighetu Marmației (7 autobuze).
„În perioada următoare, vom semna la Pitești (40 autobuze) și la Târgu Mureș (32 de autobuze). Graficul de livrare este de 24 luni, dar nu va dura atât de mult, primele autobuze vor ajunge la începutul anului 2022. Solaris are o capacitate de producție de 2.000 de autobuze pe an, dintre care 80% sunt electrice sau hibrid”, a declarat reprezentantul Solaris.
Producătorul polonez a participat la o licitație organizată de către Ministerul Dezvoltării, împărțită în 7 loturi (7 orașe). În cazul celuilalt lot (8 autobuze la Slatina), autoritatea centrală nu a anunțat încă ce compani și-a adjudecat contractul, dar surse oficiale au declarat pentru Economedia că parteneriatul dintre Anadolu Automobil Rom și SOR (Cehia) ar fi în pole-position.
Întreaga achiziție inițiată de Minister are o valoare estimată de peste 360 milioane lei, fără TVA. Fiecare lot a mai cuprins, în funcție de necesitățile locale, înființarea de stații electrice de încărcare lentă (pe timp de noapte, în maximum 6 ore) și rapidă. Primul tip de stație este, de regulă, amplasat la garaj, iar cel de-al doilea la capete de traseu: o încărcare de 10 minute permite autobuzului efectuarea unei rute.
Modelul autobuzului este Solaris Urbino Electric, cu o lungime de 12 metri. Reprezentantul Solaris a precizat că, în prezent, acest tip de autobuz circulă la Cluj, unde a fost o achiziție de 41 de autobuze, iar alte 16 vehicule similare (18 metri) sunt în curs de livrare în Craiova.
„Autobuzele au o capacitate de 82 de pasageri, dintre care 30 sunt pe scaune. Autobuzele vor avea toate dotările care sunt disponibile astăzi”, a mai spus Eugen Ciolan.
Printre dotări se numără un computer de gestiune şi management trafic, un sistem de validare a titlurilor de călătorie, sistem de supraveghere video, sistem de numărare călători şi sistem de informare călători.
În ceea ce privește cele 20 de autobuze electrice care vor fi livrate la Iași, acestea vor circula pe rute de circa 20 km dus-întors, pe două trasee care fac legătura dintre cartiere periferice și centrul orașului cu Dealul Copoului.
Una dintre problemele achiziției, enunțată și de către primarul Iașului Mihai Chirica cu ocazia semnării contractului, a vizat durata îndelungată de desfășurare a procedurii: licitația a fost lansată în luna iunie 2019, ofertele au fost deschise în august 2019, iar semnarea contractului are loc în primăvara anului 2021.
„La ultima întâlnire cu ministrul Dezvoltării am cerut ca astfel de achiziții să nu mai fie centralizate pentru că noi avem mobilitate mai mare în procedurile publice, să spunem oameni mai bine instruiți și care fac acest lucru în permanență, astfel încât am fi putut să semnăm acest contract mai devreme. Să nu uităm faptul că aceste achiziții au început din guvernarea 2018 și suntem în 2021, trei ani a durat achiziția, foarte mult, mult prea mult”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Municipiul Iași este beneficiar și în cazul alte licitații organizate de Minister, pentru livrarea altor 24 de autobuze electrice (10 metri). Și în acest caz este vorba despre o licitație centralizată: 70 de autobuze pentru patru beneficiari: Iași, Consiliul Județean Neamț (21 autobuze), Târgu Mureș (15 autobuze) și Tulcea (10 autobuze). Licitația, cu o valoare estimată la aproape 160 milioane lei, a fost lansată în septembrie 2020, iar, în prezent, sunt evaluate propunerile tehnice și financiare înaintate de șase ofertanți.
Iașul are încheiate alte două contracte pentru furnizarea a 32 de tramvaie, primele vehicule noi de acest tip care vor ajunge în Capitala Moldovei în ultimii peste 40 de ani. Precedenta achiziție de tramvaie noi datează din 1977: la vremea respectivă au fost livrate 70 de vehicule Tatra, care au fost scoase, între timp, din ciculație. În schimb, Iașul s-a bazat pe achiziția de autobuze rulate (unele recondiționate) în special din Germania și Elveția.
Livrarea celor 32 de tramvaie va fi asigurată de către două companii distincte: 16 sunt în producție în Turcia la fabrica Bozankaya, iar alte 16 în Polonia de către PESA.
În primul caz, procedura a fost organizată de Primăria Iași și s-a derulat pe un interval de timp mai rapid: licitația a fost lansată în iulie 2019, ofertele au fost deschise în august 2019, iar semnarea contractului a avut loc în noiembrie 2019. Primele tramvaie ar urma să fie livrate în acest an.
În schimb, achiziția celorlalte 16 tramvaie din Polonia a fost intermediată de Ministerul Dezvoltării: în ianuarie 2019 a fost lansată licitația, în iulie 2019 au fost deschise ofertele (termenul a fost amânat de mai multe ori), iar contractul a fost semnat în aprilie 2020. Primele șapte tramvaie sunt programate să ajungă la Iași până la mijlocul lunii noiembrie 2021.
Reînnoirea parcului operatorului de transport public (CTP) de la Iași cu cele 44 de autobuze electrice și 32 de tramvaie noi înseamnă o investiție totală de aproape 390 milioane lei, o sumă record pentru ultimii 30 de ani. La aceste achiziții se adaugă și alte proiecte în curs în domeniul mobilității urbane (modernizare căi de rulare, sistem de e-ticketing, sistem alternativ de transport – bike sharing) care ridică nivelul investițiilor în transport la aproape 620 milioane lei în mai puțin de șase ani.
Parcul actual al CTP cuprinde 125 de tramvaie, 153 de autobuze și 11 microbuze. În cazul autobuzelor, 100 au fost achiziționate noi în urmă cu aproape cinci ani, banii fiind asigurați în special dintr-un credit încheiat de municipalitate cu Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare.