Primul culoar dedicat exclusiv camioanelor din UE a fost deschis joi, 15 februarie la punctul de trecere a frontierei Calafat (România-Bulgaria), iar începând de vineri, 16 februarie vor fi operaționale benzile UE de la Nădlac 2 pe Autostrada A 1 și Borș 2 pe Autostrada Transilvania, a transmis ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Pentru Podul Giurgiu-Ruse, cel mai aglomerat punct de trecere a frontierei România-Bulgaria, banda UE va fi operațională după montarea unui cântar :
,,S-a deschis prima bandă dedicată exclusiv autovehiculelor UE în punctul vamal de la Calafat ! Mai exact, în Agenția de Control și Încasare (ACI) a fost deschisă o bandă de circulație doar pentru autovehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană. Pe cealaltă bandă va fi permisă circulația, atât pentru autovehiculele înmatriculate în statele membre UE, cât și cele înmatriculate în state non-UE. Începând de mâine, astfel de benzi dedicate autovehiculelor înmatriculate în UE vor funcționa și în punctele de trecere a frontierei de la Nădlac II și Borș II. Benzile dedicate în punctul de trecere a frontierei de la Giurgiu vor fi funcționale după implementarea noului sistem de preselecție a camioanelor (presupune inclusiv instalarea unui cântar suplimentar).” – Sorin Grindeanu.
,,Menționăm că pe benzile inscripționate EU vor putea circula numai camioanele înmatriculate în Uniunea Europeană. Pe benzile inscripționate ALL TRUCKS vor putea circula, atât autocamioane înmatriculate în state non-UE, cât și cele înmatriculate în state membre UE dacă benzile inscripționate EU sunt suprasolicitate sau banda ALL TRUCKS este liberă” a precizat și CNAIR.
Măsura de separare a fluxurilor de camioane UE – non UE la frontiere pentru fluidizarea circulației și reducerea timpului de așteptare ar urma să se aplice din această săptămână, a anunțat marți, 13 februarie Ministerul Transporturilor după noi discuții cu asociațiile transportatorilor. Este una dintre măsurile pe care autoritățile le-au promis după protestele transportatorilor din ianuarie 2024. De asemenea, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul unui Ordin al Ministrului Transporturilor cu toleranțe admise la depășirea tonajului și a gabaritului (5 % la masa totală, 1 % la lungime și 2 % pentru lățime).