Legile salarizării și pensiilor se schimbă. Ep. 2: Pensiile. Recalculări pentru toți beneficiarii, femeia va lucra la fel de mult ca bărbatul / Turcan: „Există diferențe mari de gen”

pensie, pensioar, protest

Ministerul Muncii și Protecției Sociale, condus (încă) de liberala Raluca Turcan, cumpără consultanță pentru schimbarea legilor salarizării și pensiilor. Procedura din SICAP și modificările ce vor fi aduse modului de acordare a salariilor au fost detaliate aici, în episodul 1 al analizei. Continuăm cu episodul 2, unde detaliem cum se va schimba pensia în România.

UPDATE Ministerul Muncii neagă că va majora vârsta de pensionare

UPDATE Ministrul Muncii a venit cu o serie de precizări, pe care le puteți citi la finalul articolul.

În primul rând, după cum spune ministrul Raluca Turcan, schimbarea legii pensiilor este asumată în fața UE, prin PNRR. Trebuie făcută, pentru că cea actuală este nedreaptă.

„Merită accentuat faptul că reforma sistemului public de pensii și reforma salarizării in sistemul bugetar sunt obiective de țară asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar cheltuielile pentru expertiza tehnică și profesională sunt cheltuieli decontabile prin PNRR. Așa cum știți, ambele sisteme, și cel al salarizării, și cel de pensii, se confruntă cu multiple probleme din cauza nedreptăților din legislația actuala, ceea ce le transformă în sisteme mai degrabă neunitare și profund inechitabile”, potrivit oficialului.

În Caietul De Sarcini al licitației, aflăm care sunt schimbările majore. Noua lege a pensiilor, potrivit soluției ce va fi prezentată de consultatul desemnat, o va înlocui pe cea actuală – 127/2019 și va merge strict pe criteriul contributivității și al stagiului complet de cotizare. În plus, toate dosarele de pensii aflate în plată urmează a fi recalculate, vizați fiind 4,9 milioane de români. Sunt preconizate (adică ministerul așteaptă o soluție în acest sens de la consultant) o serie de măsuri pentru stimularea rămânerii în activitate.

(ERATĂ În textul articolului s-a strecurat o eroare. În momentul de față, NU există în dezbatere publică un proiect de lege care să vizeze creșterea vârstei de pensionare la 70 de ani. Cu toate acestea, informația apare în caietul de sarcini al licitației: „Sunt preconizate o serie de măsuri pentru stimularea rămânerii in activitate, fiind în dezbatere publică un proiect de act normativ ce vizează creșterea vârstei de pensionare, facultativă, la 70 de ani. Se urmărește în acest fel și o egalizare a vârstei de pensionare între genuri, însă cu păstrarea eșalonării vârstei standard de pensionare pentru femei”. Și în prezent există opțiunea de a lucra, la cerere, până la 70 de ani).

Se urmărește în acest fel și o egalizare a vârstei de pensionare între genuri (bărbați și femei), însă cu păstrarea eșalonării vârstei standard de pensionare pentru femei. De asemenea, pensionarea anticipată ar urma să se facă în condiții mult mai stricte, după cel puțin 43 de ani stagiu complet de cotizare (în prezent, acesta este de 35 de ani, penteu unele categorii profesionale, chiar 25 de ani).

Noua lege ar urma să intre în vigoare în 2023. Termenul depinde însă de rezultatele livrate de consultant, care are la dispoziție un an pentru a oferi o soluție completă privind reforma pensiilor, după efectuarea unei analize exhaustive privind situația actuală, folosind, transmite Munca, surse Eurostat, Europop (un program european cu date privind munca), Institutul Național de Statistică, Comisia Națională de Strategie și Prognoză.

De asemenea, va fi efectuată și o analiză comparativă a sistemului public de pensii la nivelul UE, pe fiecare tip de pensie. Această analiză va viza 3 state relevante din perspectiva unei politici publice de pensii, cu evidențierea avantajelor, a dezavantajelor și a mecanismelor optime de gestionare bugetului de pensii, comparative cu condițiile existente (populație ocupată, condiții economice și sociale) în România.

Instrucțiunile trasate în CS respectă obligațiile asumate oficial de România atunci când a trimis PNRR-ul, spre aprobare, la Bruxelles, în iunie. Noutatea este că soluția va veni acum de la consultant, în timp ce, în PNRR-ul trimis UE, se preciza că Ministerul Muncii va definitiva chiar el noua lege în prima parte a anului 2022.

Cităm din CS: „Reforma presupune adoptarea unei noi legi a sistemului public de pensii simultan cu înlocuirea Legii nr. 127/2019, inclusiv eliminând indicatorul “25” determinat pe baza mediei stagiilor de cotizare… Prin noul act normativ se urmărește introducerea unei noi formule de calcul bazată pe numărul de puncte realizat de fiecare beneficiar, pe parcursul întregii cariere profesionale, în scopul corectării unei mari părți din inechitățile sistemului public de pensii.

Acest aspect poate fi realizat printr-o nouă formulă de calcul a pensiei, bazată pe număr de puncte conform principiului contributivității și un mecanism de indexare/majorare, standard și sustenabil financiar (în locul creșterilor ad-hoc), care să asigure predictibilitatea pe termen mediu și lung a cheltuielilor cu plata pensiilor. Conform prevederilor noii  legislații, se vor evalua toate dosarele de pensii aflate în plată, în vederea recalculării acestora”.

Potrivit documentului, nivelul mediu al pensiilor va crește, mai ales pensiile mici, dar cu menținerea ponderii cheltuielilor cu ele în PIB. De asemenea, cresc și contribuțiile la pensia facultativă Pilonul 2, fără a fi specificat cu ce procent, dar, în declarațiile recente, Raluca Turcan spunea că ar trebui urcat de la 3,75% la 4,75%.

Turcan: Nu e corect ca femeia să aibă pensie mai mică

Reforma sistemului de pensii nu mai poate fi amânată din mai multe rațiuni, care vizează pe de o parte frustrarea și privarea unor oameni de niște drepturi pentru care au muncit o viață, iar pe de altă parte afectează grav bugetul, având în vedere că oamenii merg în instanță pentru a-și face dreptate, spune, pentru Economedia, ministrul Muncii Raluca Turcan. Potrivit ei, în ultimii 5 ani au fost peste 25.000 de procese, iar costurile pentru stat se ridică la 42 milioane de lei.

„Există diferențe mari între pensii în funcție de gen și momentul pensionării. Pentru persoanele aflate în situații similare, din punct de vedere al duratei de contribuție, al nivelului veniturilor asigurate și al condițiilor de muncă, drepturile de pensie diferă în mare măsură și în funcție de momentul pensionării, problemă pe care noua lege a pensiilor urmărește să o soluționeze.

Pensionarea la vârste diferite pentru bărbați și femei, corelat cu o perioadă de contribuție mai scurtă în cazul femeilor, a produs un decalaj al nivelului de pensie considerabil între bărbați și femei, element semnalat și în recomandările EC (RST) din 2019. Se impune o regândire structurală de nivel normativ a sistemului public de pensii, pe baza unor principii solide și statornice”, declară pentru Economedia ministrul Turcan.

Cu alte cuvinte, faptul că femeile ies la pensie mai devreme ca bărbații a dus la nedreptăți mari în ceea ce privește cuantumul pensiei, pentru că un număr de ani mai mic lucrat înseamnă o contributivitate mai mică, care duce la o pensie mai mică. Aceasta ar fi nedrept, prin urmare anomalia trebuie corectată. Corecția se va face însă printr-o creștere a stagiului de cotizare la femei, adică prin ridicarea vârstei la care se face pensionarea la 65 de ani, și la femei (în timp ce la bărbați se încearcă ridicarea vârstei către 70 de ani).

Mai putem susține creșteri de pensii?

Un capitol distinct în raportul pe care trebuie să realizeze consultantul este sustenabilitatea noii politici de pensii. Aici, Ministerul Muncii vrea să știe cum anume contextul socio-demografic va influența plățile. Indicațiile sunt precise, mai precis autoritățile vor să vadă care sunt inclusiv metodele prin care creșterea pensiilor să fie frânată, la nevoie, care este impactul asupra bugetului de asigurări sociale a migrației și îmbătrânirii populației.

Cităm:

  • „propunerea unui mecanism de monitorizare a veniturilor și cheltuielilor din BASS (bugetul asigurărilor sociale de stat, n.r.), cu includerea unei metode de frânare ori limitare a modului de indexare/majorare a pensiilor, în cazul în care plafonul este depășit;
  • o estimare a creșterii veniturilor bugetare ca urmare a creșterii vârstelor de pensionare pentru femei și bărbați și a prelungirii duratei vieții profesionale;
  • o analiză privind corelarea vârstei de pensionare cu speranța de viață, ca modalitate de menținere a sustenabilității și a adecvării sistemului public de pensii, în contextul îmbătrânirii populației;
  • o analiză a predictibilității cheltuielilor cu pensiile publice;
  • măsura reducerii contribuțiilor la sistemul public de pensii generată de migrație;
  • un studiu privind modalitatea de neutralizare a pierderilor contribuțiilor sociale de pe urma migrației;
  • propuneri de măsuri pentru diversificarea veniturilor pentru care se plătesc contribuții sociale, sau redirecționarea unor sume de bani către BASS, precum și impactul financiar asupra bugetului sigurărilor sociale de stat în cazul adoptării masurilor;
  • măsura în care deficitul forței de muncă contribuie la scăderea veniturilor la bugetul asigurărilor sociale de stat;
  • măsuri privind stimularea angajatorilor de a încheia contracte de muncă pe durată determinată pentru activități ocazionale sau sezoniere;
  • alte modalități de suplimentare a veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat.”

Odată analiza consultantului finalizată, Ministerul Muncii va realiza noua lege a pensiilor, cu care se va duce în Parlament. Adoptarea ei va fi însoțită de o campanie de comunicare pe 20 de luni, de asemenea derulată de consultant, prin intermediul căreia să fie informate autoritățile publice, asigurații sistemului public, reprezentanții confederațiilor sindicale reprezentative, asociatiile de pensionari precum și persoane fizice) de noutățile aduse de noul cadru legal privind sistemul public de pensii.

Grupul țintă al campaniei, așa cum specifică ministerul în CS pentru consultant, îl reprezintă: „beneficiarii măsurilor din legea sistemului public de pensii precum și influencerii pentru grupul țintă”.

Campania va cuprinde emisiuni/ spot informativ/clipuri/banere informative transmise în TV, radio, pe rețele sociale, și în mediul on-line, o campanie națională de informare prin intermediul unor platforme on-line naționale și locale, realizarea și difuzarea de reportaje de informare de la evenimentele/momentele procesului de elaborare a actului normativ și promovarea măsurilor sau propunerilor prin intermediul influencerilor in social media.

România are circa 4,9 milioane pensionari. Contribuția obligatorie a angajaților la fondul de asigurări sociale este de 35% din salariul brut (din care 3,75% la pensia privată) cu excepția unor anumite categorii de meserii, cum ar fi cele din construcții sau IT. Punctul de pensie valabil pentru 2021 este 1.440 lei.

Precizările ministrului Muncii:

O observație vizează informațiile referitoare la creșterea stagiului compet de cotizare: „De asemenea, pensionarea anticipată ar urma să se facă în condiții mult mai stricte, după cel puțin 43 de ani stagiu complet de cotizare (în prezent, acesta este de 35 de ani, pentru unele categorii profesionale, chiar 25 de ani).” Atragem atenția că o astfel de informație, cu o interpretare profund incorectă, poate de asemenea să inducă nemulțumire anumitor categorii de persoane. NU SE ARE ÎN VEDERE, ÎN VIITORUL PROIECT DE LEGE, NICI CREȘTEREA STAGIULUI COMPLET DE COTIZARE.

Autorul articolului a interpretat, de asemenea greșit, o prevedere din actuala lege a pensiilor publice (L 263/2010) privind pensia anticipată „pensia anticipată se cuvine, cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puțin 8 ani mai mare decât stagiul complet de cotizare prevăzut de prezenta lege”. Prin urmare, cei 43 de ani pe care autorul îi menționează nu au nicio legătură cu stagiul complet de cotizare care este de 35 de ani și care va rămâne neschimbat în viitoarea lege.
În ceea ce privește informația că ”Instrucțiunile trasate în CS respectă obligațiile asumate oficial de România atunci când a trimis PNRR-ul, spre aprobare, la Bruxelles, în iunie. Noutatea este că soluția va veni acum de la consultant, în timp ce, în PNRR-ul trimis UE, se preciza că Ministerul Muncii va definitiva chiar el noua lege în prima parte a anului 2022.”, precizăm faptul că în caietul de sarcini se stabilește clar că legislația care va fi trimisă în Parlament spre dezbatere și aprobare va fi elaborată de către specialiștii Ministerului Muncii cu sprijinul consultanților, care vor pune la dispoziție analize și soluții privind scenarii ale unor legi predictibile, echitabile și sustenabile.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Comentarii

  1. Calculul se face la fel si acum,dar ei vor sa modifice stagiuk ,adica sa taie din pensiile actuale ,ka cei ce,au iezit xu 29 de ani vechime ,cca 80 la suta ,ka cei cu 25 ,40 la suta ,ka cei cu 30 15 la suta ,dar acesti incompetenti ,si de o prostie xrasa ,nu vir nai apuca sa faca asta si nici nu vom mai auzi dr ei ,decat ka aflati de ka politia romana

  2. In general bla.bla.

    Problema pensiilor nu va fi rezolvata de consultantul K.

    Aduc in disutie doua, trei situatii neatinse si probabil sunt zeci de alte cazuri.

    – “creșterea vârstei de pensionare la 70 de ani. ”
    Ce se intampla cu cei peste 300.000 de pensionari de peste 70 de ani aflati in lucru?
    Cumuleaza salar plus pensie, cer acestia an de an recalculare pensie ca au contribuit si nimeni nu vede aceasta supapa de sifonare a BASS?
    Sunt pline Primariile, C. J. Prefecturile, BNR, MF, ASF, de acesti nepretuiti pensionari Cumularzi de 75 de ani.
    Ba chiar 80 de ani!

    – pensiile speciale tabu?
    – Nicio vorbulita despre contributiile salariatului la BASS inainte de 01 aprilie 2001 data intrarii in vigoare a Legii 19.
    Sunt milioane de romani carora le-a fost retinuta pe stat plata contributie CAS pentru spor de noapte, prime, ore suplimentare, alte sporuri FARA sa fie luate in calcul la determinarea punctjului mediu.
    Este o anomalie:
    Salariatul T care a lucrat undeva intre 1981- 1985, a realizat venituri suplimntare care au fost ciuruite cu Cas -ul de atunci nu beneficiaza decat de venitul inscris in carnetul de munca!
    E o grava eroare!
    Evident ca e!
    Adica,
    azi Fanică bugetarul de 75 de ani, pensionar, e si salariat la Primarie si cere an de an recalculare iar Costica frezorul de acum 35 de ani cu contributia retinuta nu beneficiaza de recalculare?

  3. Toate guvernele au tot recalculat si noi avem un nivel scazut de trai….ce ma intereseaza sa stiu ca se aplica din 2023????.
    Din 2023 va fi alt guvern,alte legi si tot asa….
    Nu mai faceti nimic….o sa traim cu gandul …
    Eu nu mai cred pe nimeni….si minciuna este tot vorba,…
    Totul se plateste in viata…..ganditi va si la cei dragi ,copiii vostri….vor plati tot ce ne ati mintit…

  4. Idiotii astia ii tot trag inainte cu cresterea varstei de pensionare la 70 de ani, ca asa e in unele state occidentale, dar nimeni nu spune nimic despre diferenta de speranta de viata de la noi si cei de acolo. Practic, prin cresterea varstei de pensionare la 70 ani, foarte multi nu vor mai apuca pensia, sau cei care vor apuca vor beneficia de ea 3-4 ani, in medie. O economie substantiala la bugetul de pensii. Inafara de asta ce randament mai poate da un BATRAN de peste 65 de ani fata de un angajat de 30-40 ani. In experienta mea de viata majoritatea persoanelor varstnica ramase in activitate mai rau incurcau, decat sa contribuie efectiv la productivitatea colectivului. Momentan sunt pensionar cu o stare de sanatate destul de buna si chiar si asa pot spune cinstit ca la 65 de ani, varsta la care m-am pensionat, nu mai aveam randamentul de la 30-40 ani (oboseam mai repede, nu mai aveam puterea de concentrare dinainte, probleme de memorie, etc). In conditiile astea care firma privata (ca la cele de stat nu conteaza, ca oricum sunt o gramada de locuri de munca, mai ales in administratie, cu functionari care nu fac mare lucru spre nimic) si-ar mai dori sa angajeze, sau sa mentina si a cinci-a rota la caruta? In conditiile astea vom avea o multime de oameni care nu-si vor mai putea gasi un loc de munca, dar care nu vor mai putea nici sa iasa la pensie, deci muritori de foame. Se spune ca “seniorii” au mai multa experienta. Adevarat, dar la ce bun daca declinul fiziologic le limiteaza sever capacitatea de actiune.
    Deci, cel putin la noi pana nu se vor ameliora conditiile de sanatate si de trai, cresterea varstei de pensionare nu va fi decat o alta modalitate a statului de a se sustrage de la plata unor pensii oneste

    • ] Adevărat, vor sa nu mai apuce omul pensia și sa moara mergând la lucru, rușine sa le fie,,, parcă traiul în România este ca în BRUXELLES, FRANȚA SAU STATELE UNITE… LA NOI SALARUL NET ESTE DE CIRCA 550 PÂNĂ ÎN 600EURO.

  5. Cei care vor să schimbe legea pensiei sunt normali la cap?Care pensie anticipată după 43 de ani de cotizație,dacă se începe muncă după terminarea unei școli sau facultăți plus 43 iese exact varsta de pensie standard,sunteti niste nenorociți care nu stiti decât să luați pt voi și pe noi să ne puneți crucea direct din câmpul muncii,veti plati o dată cândva pt tot ceea ce faceti,nu veti domni o vesnicie și alta persoana decât această incompetenta de liniștea nu s a găsit?De fapt toți sunt la fel!

  6. Începând excroaca de VASILESCU LIA ,sa facă ea o lege a pensionarilor, pe care nu o mai termina niciodată și după aceea a dat bir cu fugiții și vroia să meargă la ministerul transporturilor ca să fugă de răspundere.S-a retras mișelește în fieful oltenesc lăsând praf în urma ei .RUȘINE. Apoi a venit altcineva care a făcut un talmes -balmes care se v-a materializa în 2023 .CUM? NU ȘTIM.

  7. Aaa…dacă umblă la pensionarea anticipata, în 2024, an cu 4 categorii de alegeri, PNL ul nu va atinge nici măcar pragul electoral…..să aibă mare grijă!!

  8. Dar, plata cu ora? Nu de alta, dar după ce ai scos 25 de generații de intelectuali și-ai primit 700 de lei pentru cei 14 ani cât fost cu contract…

  9. Asa este ,ei vor sa lucrezi pana la 70 de ani ca sa mergi direct “dincolo” si sa n-apuci sa te bucuri de vreun an de pensie …! Niste nenorociti care se cred nemuritori ! Ei ne compara cu Italia , Germania ,Franta , Anglia , etc care au fost mari imperii , au supus popoare , le-au luat averi , bogatii, i- au facut slugi ,deci ei au huzurit , s-au odihnit , si-au economisit energia si astfel ajung la varste de peste 80-100 de ani ! Ar fi cazul ca varsta de pensionare sa se faca dupa nivelul si durata de viata de la noi si nu ca asa ne-a dat ordin Bruxelles-ul sau nu stiu cine altcineva …!? Eu am lucrat 46 de ani in invatamant ,am trecut toate treptele de vechime si grade didactice si am iesit cu o pensie de mizerie de 1785 de lei …! Am mai lucrat inca 2 ani peste pensie iar pentru fiecare an am depus la CP cerere de recalculare a pensiei si mi-a adaugat in bataie de joc 28 lei , 25 lei ! Am lucrat si ultimii trei ani plata cu ora la Palatul Copiilor cu jumatate de norma !Noroc de PSD si Olguta Vasilescu care mi-au marit pensia cu 850 lei si am ajuns la o pensie de 2615 lei si pe care 70 % dintre cetateni i-au votat sa plece si i-au adus pe liberali si astia care de 2 ani n-au facut nimic decat fac ce-au facut mereu : au desfiintat locuri de munca , au crescut preturi , au inchis scoli , spitale , au inghetat salarii si pensii , au taiat caldura , ,lumina , ne-au dat soareci , sobolani etc .

  10. Cert este un singur lucru.! Bine nu va fi pentru nimeni, se vor schimba multe dar nu în bine cine împarte parte își face..! Acum ne compară cu cei din alte țări dezvoltate și unde nivelul de trai este mai mare..! Dar despre pensiile speciale nemeritate dealtfel nu zic nimic.!Rușine..celor ce ne conduc și nu gândesc să ajute pensionarii care au muncit și au răbdat multe pentru a fi bine acestei săracă țară bogată..!

    • Raspuns Canele Ion Va pierdeti timpul in legatura cu pensiile speciale pentru ca nu vor fi modificate niciodata ! Noi cei cu pensii din domeniul public nu vom avea nici un avantaj . Mai bine sa protestati impotriva celor cu pensii minime de asistat social ,introduse ilegal si care influienteaza pensiile medii a celor care au muncit cu adevarat . Cei cu munca pe bune sunt striviti intre cele 2 categorii de pensii : pensii sociale ilegale si pensii speciale nesimtite .

  11. Cine a acceptat aceasta” reforma” a pensiilor (de fapt jefuirea muncii de o viata) in schimbul PNRR , ar trebui UCISI pe loc ! Ucisi ei si toti din familia lor !Jigodii ordinare dar cum va permite ?Pensia , JIGODII DE DREAPTA inseamna 35-45 ani de munca, LIMITA de VARSTA , SUSTINEREA MULTOR GENERATII DE PENSIONARI , munca inclusiv sambata ,etc. Munca de o viata pe care vreti sa o furati inseamna si sustinerea unor nenorociti care nu au vrut sa munceasca si au beneficiat doar de asigurari de sanatate si din impozitele pe munca au utilizat gratuit acele domenii esentiale din societate (INVATAMANT, POLITIE, armata , etc .Iohannis este principalul vinovat pentru acest furt al pensiilor din motive de PNRR !

  12. Am sa merg in cârje la serviciu la 70de ani .Ba trezitiva sunteți plecați cu capul.Ce suntem în Spania sau Italia unde la 70de ani ei par de 50 ? Ei au dus greul că noi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *