CFR Infrastructură a lansat vineri, 24 mai 2024 noua licitație pentru secțiunea Craiova-Caransebeș pe Magistrala 100 București-Craiova-Timișoara, vineri fiind publicate în SEAP procedurile de achiziție pentru loturile 3 și 6. Secțiunea Craiova-Caransebeș are o lungime totală de 225 km., iar lotul 3 este cel mai dificil pentru că include tunelul de la Balota cu o lungime de 6,2 kilometri. Contractele de execuție pentru ambele loturi au o durată de 72 luni (12 etapa de proiectare și 60 luni pentru lucrări). Procedura este lansată cu clauză suspensivă (semnarea contractului se poate face doar dacă Guvernul are bani), deși indicatorii au fost reaprobați prin Hotărâre de Guvern, act normativ care asigură sursa de finanțare.
Spre deosebire de prima licitație, complet ratată, valoarea estimată a lotului Igiroasa-Drobeta Turnu Severin (41 km.) este cuprinsă acum între 5,1 și 6,1 miliarde lei, la prima procedură având o valoare mult subestimată de 3-3,7 miliarde lei după cum Economedia a explicat aici.
Pentru Lotul 6 Poarta-Caransebeș vor fi reabilitate tunelurile de la Tîmpa și Feneș și construite două tuneluri noi la Poarta 2 și Poarta 3 : ,,Lucrări de reabilitare a tunelurilor Feneș și Tîmpa. În cazul tunelului Tîmpa,noua cota a niveletei nu asigura gabaritul standard, prin urmare se va realiza largirea acestuia; Lucrări de construcție nouă a 2 tuneluri galerie simplă (policentrică) cu cale dublă: Poarta 2 (550m) și Poarta 3 (305m) -SEAP.
,,Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA a lansat licitaţiile pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie lucrări de modernizare a infrastructurii feroviare pe LOTUL 3 IGIROASA – DROBETA TURNU SEVERIN și LOTUL 6 PO POARTA – CARANSEBEȘ, aferente obiectivului major de investiții Modernizarea tronsonului CRAIOVA – DROBETA TURNU SEVERIN – CARANSEBEȘ. Valoarea financiară totală estimată a celor 2 contracte este de 7,35 MLD lei fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, aferente Programului Transporturi (PT) 2021 – 2027. Durata de implementare a fiecărui contract este de 72 luni, din care 12 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție.
Achițiile publice pentru LOTURILE 3 și 6 prevăd proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare pe un traseu de circa 78,4 km, din lungimea totală a tronsonului, și sunt licitate individual astfel:
Procedura 1
–LOT 3: IGIROASA (CAP Y) – DROBETA TURNU SEVERIN (Cap X ), km 331+000 – 362+632 (41,234 km). Valoarea financiară estimată a contractului: 5.167.135.556,63 lei fără TVA
Procedura 2
LOT 6: PO POARTA – CARANSEBEȘ km 436+887 la Caransebeș, km 474+046 (37,160 km). Valoarea financiară estimată a contractului: 2.208.020.546,24 lei, fără TVA
Menționăm faptul că, scopul general al implementării proiectului de REABILITARE A LINIEI DE CALE FERATĂ CRAIOVA – DROBETA TURNU SEVERIN – CARANSEBEȘ (225,287 km) vizează:
→ îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 120 km/h și cea de 160 km/h;
→ modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
→ mărirea capacității de tranzit;
→ asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare, facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
→ modernizarea stațiilor și a haltelor de mișcare;
→ modernizare poduri, podețe
→ reabilitarea/modernizarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând construcțiile pasarelelor şi/sau tunelurilor pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
→ montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
→ instalații de centralizare electronică noi, în stații și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
→ reducerea valorii maxime a declivității pe secțiunile unde aceasta depășește 18 ‰” -CFR Infrastructură.
Tunelul de la Balota, unde înălțimea maximă este de 305 metri și o declivitate de 30‰, va fi construit cu două galerii separate prin forare simultană, astfel încât, în caz de incendiu, să poată fi asigurată evacuarea folosind tunelul paralel. Pentru a permite aceste operațiuni de salvare, se vor configura structuri de legătură transversal între cele două tuneluri, la o distanță de aprox. 500 de metri una de alta. În plus, în completare, pentru a asigura o acțiune rapidă a operațiunilor de salvare este planificată construcția a două spații de urgență situate în apropierea celor două intrări Craiova și Caransebeș precum și drumurile de legătură cu rețeaua existentă, arată caietul de sarcini pe care l-a consultat Economedia. Totodată, Tunelul Balota va avea: sistem lumini și comunicare de urgență, sistem de stingere a incendiilor și alimentare cu apă, sistem de ventilație și suprapresiune, sistem de detectare incendii în camere tehnice și pasaje de trecere între tuburile de tunel, sisteme de acces și monitorizare video.
De la Craiova (cota 121 m) linia coboară spre depresiunea Filiași (110 m) de unde începe traversarea dealurilor spre Turnu Severin. Punctul cel mai înalt al liniei este stația Balota, aflată la cota 305 m, de unde linia c.f. coboară și se înscrie pe malul Dunării (cota 54m) cu care merge paralel până la Orșova. Pe tronsonul Craiova – Orșova linia c.f. are o rezistență caracteristică de 32kg/t, declivitatea maximă de 26 mm/m și raze de curbură minime de 170 m între stațiile Simian (Tr. Severin Est) și Balota.