Livrările de petrol Urals ale Rusiei către Uniunea Europeană (UE) prin conducta sudică Drujba vor creşte în iunie cu 16% faţă de luna mai, deoarece rafinăriile din UE încearcă să îşi asigure mai mult petrol pe fondul temerilor de întrerupere a tranzitului prin Ucraina, au spus două surse, citate de Reuters, transmite News.ro.
Livrările ruseşti de petrol către Europa sunt excluse de la embargoul UE, dar ruta Drujba traversează Ucraina şi a fost supusă unui risc constant de întrerupere, de când Rusia a trimis mii de soldaţi în Ucraina anul trecut, în ceea ce Moscova numeşte ”o operaţie militară specială”.
Ramura de sud a conductei Drujba alimentează Ungaria, Slovacia şi Republica Cehă.
Compania MOL din Ungaria, principalul cumpărător de ţiţei Urals din Ungaria şi Slovacia, este de aşteptată să achiziţioneze în iunie aproximativ 900.000 de tone de petrol Urals prin Drujba, faţă de 750.000 de tone în mai, au declarat pentru Reuters surse familiare cu problema.
”Escaladarea recentă în Ucraina, avariile aduse obiectelor mari de infrastructură (sunt o) îngrijorare… este o idee bună să comandaţi mai mult acum”, a spus una dintre surse, referindu-se în special la distrugerea din această săptămână a barajului hidroelectric Kahovka.
Rusia şi Ucraina se învinuiesc reciproc pentru incident.
Rafinăria Unipetrol din Republica Cehă, singurul cumpărător al ţării care este deţinut de grupul polonez PKN Orlen, va achiziţiona în iunie până la 430.000 de tone de petrol Urals, faţă de 400.000 de tone achiziţionate în mai, au spus sursele.
”Ţiţeiul continuă să sosească neîntrerupt în Ungaria prin conducta Drujba şi nu ne aşteptăm la întârzieri în lunile următoare”, a spus un reprezentant al MOL pentru relaţiile cu presa, dar acesta a refuzat să comenteze achiziţiile lunare.
PKN Orlen a mai spus că nu comentează niciodată cu privire la achiziţiile de petrol şi detaliile contractuale.
UE a impus un embargo asupra achiziţiilor de petrol rusesc pe rute maritime, din decembrie.
Ungariei, Slovaciei şi Republicii Cehe li sa permis totuşi să continue importurile de petrol ruseşti ca materie primă critică.
Ar fi dificil pentru aceste ţări să îşi să asigure suficient petrol pentru rafinăriile lor dacă Drujba ar fi suspendată.
Aprovizionarea cu petrol printr-o secţiune a conductei Drujba a fost suspendată temporar în noiembrie, după bombardarea unei centrale electrice care furnizează energie electrică pentru o staţie de pompare.
Părţi ale conductei au fost, de asemenea, atacate de drone în interiorul Rusiei, potrivit rapoartelor ruse, dar atacurile nu au cauzat întreruperi semnificative de aprovizionare.
Conducta Drujba traversează Belarus şi Ucraina şi rămâne o sursă de venit pentru ambele ţări, care primesc taxe de tranzit.
Kievul şi Minskul au cerut majorări semnificative ale tarifelor de tranzit, făcând ruta mai puţin convenabilă pentru cumpărătorii europeni care plătesc transportul.
Un reprezentant al MOL pentru relaţiile cu presa a declarat pentru Reuters că compania ”continuă să achiziţioneze ţiţei atât prin conductele Drujba, cât şi prin Adria, în ciuda taxelor de tranzit care sunt semnificativ mai mari în comparaţie cu preţurile rezonabile de pe piaţă”.
MOL a început să efectueze plăţi către Ukrtransnafta pentru tranzit direct, pe fondul problemelor privind plăţile companiei ruse Transneft către operatorul de conducte ucrainean.