Magistrala 500 București – Suceava: CFR Infrastructură face o nouă încercare pentru electrificarea lotului Dărmănești – Vicșani, la frontiera cu Ucraina. Finanțare europeană CEF prin „Culoarele Solidarității UE – Ucraina”

CFR SA modernizare CF Sursa CFR Infrastructură

CFR Infrastructură a lansat o nouă licitație pentru modernizare/electrificare pe Magistrala 500, lotul Dărmănești – Vicșani – Frontieră Ucraina, contract finanțat prin programul european CEF – Connecting Europe Facility „Culoarele Solidarității” EU – Ucraina.

Prima procedură de achiziție a fost lansată în octombrie 2023, dar a fost anulată în ultimele zile din decembrie pentru că nu a primit oferte. Spre deosebire de prima licitație cu un cost estimat între 167 și 180 milioane lei, a doua licitație are o valoare cuprinsă între 167 și 200 milioane lei.  Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia). În ETAPA 1 sunt prevăzute lucrări de electrificare a liniei de cale normală pe o lungime de 30,313 km, între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492), lucrări la liniile CF, lucrări la podul de la km 0+522 din stația Dornești și se vor reloca/subtraversa utilitățile care interferează cu proiectul de electrificare.

Contractul are o durată totală de 88 de luni: 12 luni pentru proiectare și Autorizație de Construire, 12 luni pentru execuție și minimum 60 de luni garanție.

„Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii feroviare Trans – Europene vizeaza creșterea calitatii serviciilor și a vitezei pe portiunile interoperabile ale retelei feroviare TEN-T, prin modemizarea infrastructurii feroviare și creșterea vitezei de circulatie a trenurilor. Un obiectiv principal al acestei operatiuni, in sectorul feroviar, il reprezinta mentinerea unei cote inalte de piata pentru traficul de pasageri, creșterea nivelului de siguranța, introducerea standardelor europene modeme de intretinere pentru infrastructura feroviara. interoperabilitatea cu sistemul de transport feroviar european. La fel, pentru transportul feroviar de marfuri, obiectivul general este de a crește ponderea pe piata prin sporirea atractivitatii pentru utilizatori și a competitivitatii, in special in raport cu transportul rutier, prin masuri de creștere a calitatii serviciilor și vitezei pe baza standardelor europene moderne de infrastructura. Lucrarea este amplasata în nord-estul tarii pe teritoriul administrativ al judetului Suceava și este situata in intravilanul și extravilanul urmatoarelor unitati administrativ teritoriale: UAT Dărmănești, UAT Grănicești, UAT Milișăuți, UAT Satu Mare, UAT Dornești, UAT Frătăuții Noi, UAT Mușenița. Linia de cale ferată Darmanești -Vicșani -Frontiera face parte din Magistrala 500 București Nord – Darmanești – Vicșani Frontiera. Lucrarile se executa pe domeniul public al Statului Roman, administrat de M.T.I. și concesionat de CNCF,,CFR”-S.A. Deși zona de interes se desfașoara pe mai multe UAT-uri, amplasamentul lucrarii este continuu și se incadreaza pe un singur judet. Suprafata supusa studiului este de 2.594.186.30 mp (259 ha).

Ofertele pot fi depuse până la data de 15 aprilie 2024, iar prețul ofertei este de 40%.

În ianuarie 2024, Ministerul Mediului a emis Acordul de Mediu pentru modernizarea liniei de tren dintre Focșani și Roman, pe Magistrala CFR 500 Ploiești – Suceava/Iași. Secțiunea Focșani – Roman are o lungime de 147 kilometri, iar proiectul a fost realizat pentru ridicarea vitezei trenurilor de călători la maximum 160 km/h, respectiv 120 km/h la trenurile de marfă. Studiul de Fezabilitate pentru modernizarea M 500 între Focșani și Roman este realizat de Asocierea de proiectanți ISPCF – TPF Inginerie, costă 20 de milioane lei și a avut o durată de implementare de 44 de luni. Aceeași asociere realizează documentația tehnică și pentru modernizarea M 500 între Ploiești Triaj și Focșani (143 km), Roman – Iași – Frontieră Republica Moldova (140 km) și Pașcani – Dărmănești (70 km), contracte cu termene decembrie 2023/ianuarie 2024, potrivit datelor CFR Infrastructură.

La sfârșitul anului trecut, CFR Infrastructură a primit o finanțare europeană de 672 milioane EURO pentru trei proiecte de investiții foarte importante: modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța, modernizarea și electrificarea liniei București – Giurgiu și electrificarea Magistralei 500 Dărmănești – Vicșani (frontieră Ucraina).

Sursa CFR Infrastructură

Comentarii

  1. “Acum ori niciodata” … Era mai bine pe vremea lui Carol I. Ne-au dat nemtii autobahne, bitum si BMW-uri de ne-am uitat originile.

    Ce lume minunata ar fi de n-ar fasaii strazile vreo 70dB non-stop, zi si noapte… Te mai miri de ce se nasc numai descreierati.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *