CFR Infrastructură a anulat licitația de 160 de milioane lei pentru electrificare și reparații pe Magistrala 500 Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, primul contract pe care Comisia Europeană urma să-l finanțeze prin Programul ,,Culoarele Solidarității/Solidarity Lanes” UE-Ucraina. Deși au fost șapte constructori interesați, la termenul-limită niciunul nu a mai depus ofertă, arată datele pe care le-a consultat Economedia.
Pe 20 octombrie 2023, CFR Infrastructură a scos la licitație contractul pentru electrificarea Magistralei 500 între Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, un proiect cu finanțare europeană. Licitația a fost lansată la două zile de la ședința comună a Guvernelor României și Ucrainei de la Kiev și în ziua în care Ministerul Transporturilor a anunțat semnarea acordului de finanțare din CEF cu aproape 50 de milioane de Euro pentru electrificarea liniei pe aprox. 30 de km. La începutul anului, Guvernul a aprobat proiectul, dar cu ambele componente : modernizare și electrificare (detalii aici)
Contractul publicat în SEAP avea o valoare cuprinsă între 167 și 183 milioane lei și o durată de proiectare și execuție de 24 de luni (12 proiectare/12 execuție). În caietul de sarcini pe care l-a consultat Economedia, CFR Infrastructură a prevăzut obligația constructorului de a lucra în 3 schimburi, 7 zile/săptămână, 24 de ore din 24.
,,Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”- SA a finalizat studiul de fezabilitate pentru proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră” – Etapa 1, Electrificare. Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia). În ETAPA 1 sunt prevăzute lucrări de electrificare a liniei de cale normală pe o lungime de 30,313 km, între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492), lucrări la liniile CF, lucrări la podul de la km 0+522 din stația Dornești și se vor reloca/subtraversa utilitățile care interferează cu proiectul de electrificare. Principalele obiective preconizate sunt: • Diminuarea efectelor adverse asupra mediului; • Creșterea capacității de tranzit. CLAUZA SUSPENSIVA: Procedura de atribuire se desfașoară sub incidența prezentei clauze suspensive, în sensul că semnarea contractului de proiectare și execuție lucrări se va face numai după asigurarea sursei de finanțare. Se estimează că perioada pe parcursul căreia se aplică clauza suspensivă este de 12 luni de la aprobarea raportului procedurii.”
La sfârșitul anului trecut, CFR Infrastructură a primit o finanțare europeană de 672 milioane EURO pentru trei proiecte de investiții foarte importante: modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța, modernizarea și electrificarea liniei București – Giurgiu și electrificarea Magistralei 500 Dărmănești – Vicșani (frontieră Ucraina).
Din valoarea totală a finanțării, cea mai mare valoare o are modernizarea și electrificarea liniei București-Giurgiu, aproape 500 de milioane de euro, iar alte 125 de milioane pentru modernizarea rețelei CFR din Portul Constanța (4 oferte depuse). Aproape 50 de milioane de euro merg și către electrificarea liniei de 35 de km. Dărmănești – Vicșani, la frontiera cu Ucraina. Studiul de fezabilitate pentru electrificarea liniei București (inelul feroviar) Gara de Nord – Giurgiu (lungime 91 km) este finalizat (proiectant Baicons), iar Studiul de Fezabilitate pentru linia Dărmănești – Vicșani (tot cu Baicons) este deja predat.
Harta CFR Infrastructură Dărmănești-Vicșani :