Compania CFR Călători a reintrodus din decembrie 2023 serviciile de tren InterCity pe rutele București-Galați respectiv București-Bacău-Piatra Neamț și anunță că intenționează să extindă serviciul InterCity și pe Magistrala 100 București-Craiova-Timișoara, dar așteaptă de la CFR Infrastructură să facă lucrările de reparații și modernizări ale liniei.
,,Magistrala nepăsării” M 100 București-Timișoara este una dintre cele mai neîntreținute linii de tren din România cu tronsoane din Banat construite în urmă cu mai bine de un secol (Orșova -Caransebeș 1879) și restricții de viteză de 20- 30 km/h. în zona Dealului Balota din județul Mehedinți. CFR Infrastructură a ratat prima licitație pentru modenrizarea celor 6 loturi dintre Craiova și Caransebeș (225 km.) după ce a subevaluat masiv costurile reale după cum Economedia a explicat aici.
,,În planul de mers de tren 2023/2024, pentru asigurarea și adaptarea traficului de călători la cerințele publicului călător şi acolo unde viteza și condițiile tehnice ale infrastructurii feroviare au permis serviciul Intercity, acesta a fost introdus pe alte două noi relații: Bucureşti Nord – Galați și retur şi București Nord – Bacău – Piatra Neamț și retur. De asemenea, atunci când condițiile tehnice ale infrastructurii feroviare vor permite, CFR Călători intenţionează să introducă acest serviciu și pe alte rute de circulație, cum ar fi București Nord – Craiova – Timișoara – Arad.” – CFR Călători.
De la București la Timișoara, în 2024 trenul face 10 ore și 10 minute/6 ore și jumătate în anii 90
Între București și Timișoara, cel mai rapid tren InterRegio 72 parcurge distanța de 533 de kilometri în 10 ore și 10 minute, însă în urmă cu 80 de ani, trenurile CFR făceau 9 ore și 17 minute, potrivit unei analize Hotnews. În 1978, de la București la Timișoara călătoria dura 7 ore, cu trei ore mai puțin decât în prezent, în anii 90 garniturile InterCity făceau 6 ore 25 minute pentru ca, în anii 2000, în lipsa lucrărilor de întreținere, timpul de parcurs să crească și să depășească 10 ore.
București-Roșiori-Craiova
De la București la Craiova sunt 206 de kilometri, iar CFR Infrastructură așteaptă în iunie 2024 predarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru modernizarea liniei la 160 km/h. viteză maximă la trenurile de călători. Proiectanții ISPCF și Baicons sunt la 50 % cu documentația tehnică, potrivit datelor oficiale CFR pe care le-a consultat Economedia.
Pe tronsoane de pe M 100 CFR Infrastructură are contracte pentru reparații rapide QUICK WINS cu Yapi și Strabag pe loturile dintre Chiajna și Zăvăstreni și de la Rădoiești până la Robănești (km. 79 – km. 227) cu Proiect Consult și Rotary. Termenele sunt decembrie 2024 și februarie 2025 pentru readucerea liniei la viteza proiectată : 120 km/h. Proiectele quick wins incluse în 2021 la finanțare PNRR sunt foarte eficiente pentru că reparațiile se pot face rapid, nu costă mult, iar efectele se simt imediat.
Contracte semnate PNRR pentru loturile Caransebeș-Timișoara-Arad
CFR Infrastructură a semnat contracte de modernizare și electrificare cu finanțare PNRR pe cele 4 loturi dintre Caransebeș, Timișoara și Arad, iar termenul de execuție este de 36 de luni. Pe Magistrala Caransebeș-Timișoara-Arad M 100, CFR Infrastructură a semnat cu FCC (Spania) contractul pentru lotul 2 Lugoj-Timișoara Est (53 km.) și cu WeBuild loturile 3 și 4 Timișoara Est-Ronaț-Arad (70 km.). Pentru lotul 3, Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire la începutul lunii după cum Economedia a transmis aici. Pentru ultimul lot atribuit, Caransebeș-Lugoj Asocierea Alstom-Arcada a început etapa de proiectare (6 luni).