Ministerul Transporturilor propune continuarea Magistralei de metrou M6 până la Otopeni, un memorandum pentru deblocarea investiţiei urmând să fie prezentat premierului în foarte scurt timp, a anunţat secretarul de stat în ministerul de resort Ionel Scrioşteanu.
Invitat la B1 TV, Scrioşteanu a confirmat că s-au cheltuit pe studiile necesare Magistralei M6 aproape 130 de milioane de lei (după cum a arătat Economica.net aici) şi încă nu este niciun contract semnat. În plus, el a invocat necesitatea consolidării relaţiilor diplomatice cu Japonia de la care România a primit acum un deceniu un împrumut de peste 300 de milioane de euro pentru întreaga Magistrală M6 (anul acesta s-a aniversat şi împlinirea a 100 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice româno-nipone).
Pentru continuarea metroului până la Aeroportul Otopeni, Scrioşteanu a argumentat că noua linie va deveni de fapt o diametrală Nord-Sud. „În această dimineaţă, am semnat ca propunere pentru Guvernul României, un memorandum prin care solicităm deblocarea proiectului şi continuarea metroului M6 aşa cum a fost gândit până la Otopeni. Îl prezentăm astăzi sau când va ieşi din circuitul de avizare. Vreau să dau câteva detalii, aşa este s-au cheltuit nişte bani dar linia nu o să fie doar între Gara de Nord şi Otopeni ci între Sudul Capitalei, Piaţa Progresu, intersecţie cu celelalte magistrale deci va fi o axă. Nu se va opri la Terminalul 1. Când construim şi noul Terminal va fi continuat şi va funcţiona ca legătură între cele două Terminale. Este decizia premierului, sper să fie de acord. Avem o relaţie cu Japonia şi trebuie s-o consolidăm”, a explicat Scrioşteanu.
Schimbarea de strategie în privinţa proiectului M6 era previzibilă după ieşirea USR de la guvernare şi demisia fostului ministru Cătălin Drulă, care nu susţinea continuarea secţiunii 2 Băneasa – Tokyo. Drulă argumenta pe baza unui studiu al experţilor europeni că investiţia nu este rentabilă, o denumea „piatră de moară” şi că fondurile ar trebui să fie folosite pentru alte două magistrale care traversează cartiere mult mai aglomerate: M5 Eroilor 2 – Pantelimon sau M4 spre Gara Progresu. De altfel, nici Comisia Europeană nu finanţează secţiunea Tokyo – Otopeni, cele peste 500 de milioane de euro acordate României fiind doar pentru primele şase staţii.
Peste 800 de milioane de euro pentru linia de metrou fără constructor
Metrorex trebuie să reevalueze ofertele pentru proiectarea şi execuţia structurilor primei secţiuni a magistralei de metrou M6 Gara de Nord- Otopeni, a decis Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor care a admis o contestaţie, decizia însemnând, practic, amânarea semării contractului de aproape 1,3 miliarde lei.
CNSC a admis săptămâna aceasta contestaţia constructorului spaniol FCC şi a obligat Metrorex să reevalueze oferta turcilor de la Alsim Alarko, desemnaţi câştigători în această vară. Metrorex poate ataca decizia CNSC la Curtea de Apel Bucureşti şi, totodată, poate desemna acelaşi constructor câştigător al licitaţiei, dar urmând decizia Consiliului care a stabilit că beneficiarul nu a aplicat corespunzător modul de calcul pentru stabilirea punctajelor ofertei.
În iulie, Metrorex a desemnat asocierea de firme din Turcia Alsim Alarko – Makyol câştigătoarea licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia primelor şase staţii ale Magistralei M6 1 Mai- Băneasa – Aeroport Otopeni. Licitaţia a fost lansată în martie 2019. Este vorba despre Lotul 1.1: Proiectare şi execuţie structură de rezistenţă staţii şi tuneluri, pentru o galerie la staţia 1 Mai existentă, dar și pentru stații la Pajura, Expoziţiei, Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, stația Tokyo și galeria – tunelul 1 Mai – Tokyo.