Primăria Cluj-Napoca a lansat joi, 5 octombrie, a patra licitație pentru supervizarea contractului pentru Magistrala de metrou M1, cel mai mare contract semnat până acum în Transporturi. Licitația anterioară, a treia, a fost anulată în septembrie, oferta Egis – singura depusă –, fiind considerată neconformă, după cum Economedia a scris aici. Etapa de proiectare a primei magistrale de metrou din afara Bucureștiului a început la 1 septembrie.
Pentru a patra licitație de supervizare, Primăria Cluj-Napoca a păstrat valoarea contractului la 211 milioane lei. „Servicii de supervizare proiect (consultanță) aferente obiectivului de investitii „PROIECTARE ȘI EXECUȚIE LUCRARI- ETAPA I A SISTEMULUI DE TRANSPORT METROPOLITAN RAPID CLUJ: MAGISTRALA I DE METROU ȘI TREN METROPOLITAN, INCLUSIV LEGĂTURA DINTRE ACESTEA.COMPONENTA 1. MAGISTRALA I DE METROU CLUJ” conform cerintelor caietului de sarcini anexat si a documentatiei anexate. Valoarea estimata totala a acestor servicii este de 211.576.745,66 lei fara TVA. Clarificarile privind documentatia de atribuire vor putea fi transmise de catre operatorii economici interesati pana cel tarziu cu 21 de zile anterior datei limita de depunere a ofertelor. Autoritatea contractanta va raspunde la solicitarile de clarificari cu cel tarziu 10 zile anterior datei limita de depunere a ofertelor”, se arată în SEAP. Contractul are o durată de 156 de luni, iar ofertele pot fi depuse până pe 10 noiembrie.
Magistrala de metrou M1, prima linie din afara Bucureștiului, are 21 de stații, costă 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Contract la cheie. Gulermak a lucrat la Metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia
Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.
„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.
„Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.
Magistrala de Metrou M1 din Cluj-Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 Comisia Europeană va aproba transferul banilor pe M6 Gara de Nord-Băneasa (contractul Alsim Alarko).
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.