Metroul din Cluj Napoca, la o nouă amânare : Primăria prelungeşte cu o lună, până pe 27 ianuarie evaluarea ofertelor/Primarul Emil Boc spune că termenul este de 60 de zile lucrătoare

Gulermak Metrou Istanbul

Primăria Cluj Napoca a amânat cu o lună, până pe 27 ianuarie 2023 termenul pentru desemnarea asocierii care va construi Magistrala de metrou M 1 Cluj Napoca, prima linie de metrou din afara Bucureştiului. Contractul de aproape 2 miliarde de Euro pentru linia cu 19 staţii a fost scos la licitaţie în martie 2022, amânat cu două luni pentru actualizarea indicatorilor tehnico economici, iar la termenul limită, 28 octombrie, au fost depuse două oferte, ambele de la constructori din Turcia : Dogus și Gulermak, firme care au în portofoliu liniile de metrou din Istanbul sau Dubai. Potrivit ClubFeroviar, Gulermak și Alstom aduc în Ardeal echipa care a extins metroul din Dubai. În prima asociere unde Gulermak este lider, sunt incluși și constructori români specializați în lucrări feroviare precum Arcada, Alstom sau TIAB ca ofertanți sau subcontractori, iar în asocierea condusă de Dogus companii precum Siemens Mobility și Tekfen.

Anterior, Primarul Emil Boc anunţase că, evaluarea se face în 60 de zile lucrătoare (OUG 3/2021 prevede şi prelungirea evaluării cu 50 zile) : ,,Sunt 60 de zile lucrătoare pentru analizarea ofertelor. În 28 octombrie au fost depuse și noi încercăm să terminăm cât mai repede cu putință, în intervalul celor 60 de zile lucrătoare. Cine are nelămuriri să citească legea.

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Compania Alstom este primul constructor care a anunțat, oficial, interesul pentru magistrala de metrou din Cluj-Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat.

Dacă metroul de la Cluj-Napoca este în procedură destul de avansată de licitație (rămâne de văzut dacă turcii se vor contesta între ei), metroul din București, finanțat de asemenea prin PNRR, așteaptă decizia Comisiei Europene pentru transferul celor 300 de milioane de euro de pe M4 pe M6 Gara de Nord – Băneasa. Dacă decizia este favorabilă, atunci banii nu vor fi pierduți pentru că turcii de la Alsim Alarko urmează să înceapă lucrările până la vară.

Termenul anterior pentru evaluarea ofertelor :

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *