Primăria Cluj-Napoca a primit doar două oferte, ambele de la firme din Turcia, la contractul de aproximativ 9 miliarde lei pentru proiectarea și execuția magistralei M1, cel mai mare contract din transporturi de până acum. Inițial, Primarul Emil Boc anunțase că sunt trei mari constructori interesați, Astom fiind unul dintre ei, după cum Economedia a scris aici. Și în București, Alsim Alarko (Turcia) începe în primăvară șantierul pentru M6 Gara de Nord-Băneasa, iar pentru secțiunea II Băneasa – Otopeni toate cele trei oferte sunt de la constructori turci.
Cele două asocieri sunt conduse de constructorii Gulermak și Dogus, dar includ jucători de pe piață precum Siemens și Alstom și constructori români precum Arcada sau Tiab, ambele firme implicate în construcții feroviare. Gulermak a construit 17,5 km de linie la metroul din Istanbul.
De asemenea, Dogus, a lucrat la metroul din Istanbul.
Magistrala de metrou M1 din Cluj-Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 se va cere oficial Comisiei Europene înlocuirea din PNRR cu alte proiecte feroviare. Datele din SEAP arată că termenul pentru evaluarea tehnică și financiară este 30 noiembrie, o durată de evaluare redusă, în raport cu complexitatea proiectului. (n.r de exemplu pentru secțiunea a doua a M6 Băneasa – Otopeni, Metrorex a prevăzut minimum 5 luni și este doar un contract pentru structuri, nu unul „la cheie” precum cel de la Cluj).
Pe 12 octombrie, Guvernul a aprobat noii indicatori tehnico-economici pentru linia de metrou cu 19 stații, iar în SEAP, pe 14 octombrie, valoarea lucrărilor a fost majorată cu 2 miliarde lei, de la 6,6 miliarde la 8,6 miliarde, respectiv cu 90 de milioane lei pentru asistența tehnică, de la 308 la 398 milioane lei (majorare cu 30%).
„La data de 14.10.2022 a fost publicata în SEAP erata nr: EN1040375 / 14.10.2022 care va putea fi vizualizata în SEAP doar după publicarea la JOUE. În vederea elaborării ofertelor, valoarea estimata a procedurii care va fi luată în considerare de către operatorii economici interesați este cea din erata nr. EN1040375 / 14.10.2022, respectiv după cum urmează:
Valoarea estimata a achiziției: de 9.064.456.067,00 lei fără TVA din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; În valoarea estimată nu au fost cuprinse „cheltuielile diverse si neprevăzute”.
Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Compania Alstom este primul constructor care a anunțat, oficial, interesul pentru magistrala de metrou din Cluj-Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat.
Magistrala M1 Cluj-Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația a fost suspendată aproape 2 luni și întârziată pentru actualizarea costurilor.
Gabriel Stanciu, șeful Alstom România, a confirmat participarea la licitație și a spus că un asemenea proiect ar costa aproximativ 2 miliarde de euro.
„La Cluj, cunosc subiectul, pe noi ne interesează lucrarea de acolo, dar este foarte greu să faci o lucrare de 2 miliarde de euro cu un buget de doar 1,3 miliarde Euro. Ca atare, noi am trimis o scrisoare în care am scris că finanțarea este insuficientă, înțeleg că mesajul a fost primit și că se încearcă o reevaluare a costurilor. Cu ocazia asta, probabil că o idee bună, ca inițiativă legislativă ar fi ca data de bază sau de referință la aplicarea formulei pentru actualizarea prețurilor ar trebuie să fie nu cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertelor, ci data la care a fost realizat bugetul. Din cauza hiper-inflației apare un decalaj și atunci ofertanții nu pot intra în buget. La contractele de livrări dacă mergi cu peste 10 % ești descalificat automat, iar la lucrări cu 15 %. Cred că finanțatorii, pentru că sunt mai mulți, vor lua în calcul ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe piață”, a explicat Stanciu în septembrie.