Alstom, una dintre companiile care participă la contractul pentru metroul din Cluj Napoca confirmă problemele licitației lui Boc : e foarte greu să faci o lucrare de 2 miliarde de euro la un cost de doar 1,3 miliarde E

Statie metrou sursa g4

Compania Alstom este primul constructor care a anunțat oficial interesul pentru Magistrala de metrou din Cluj Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde Euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat. Magistrala M 1 Cluj Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația este suspendată și întârziată pentru actualizarea costurilor, Primăria Cluj Napoca și Ministerul Transporturilor urmând să promoveze o nouă Hotărâre de Guvern pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Gabriel Stanciu, șeful Alstom România a confirmat vineri participarea la licitație și a spus că un asemenea proiect ar costa aprox. 2 miliarde de Euro : ,,La Cluj, cunosc subiectul, pe noi ne interesează lucrarea de acolo, dar este foarte greu să faci o lucrare de 2 miliarde de euro cu un buget de doar 1,3 miliarde Euro. Ca atare, noi am trimis o scrisoare în care am scris că finanțarea este insuficientă, înțeleg că mesajul a fost primit și că se încearcă o reevaluare a costurilor. Cu ocazia asta, probabil că o idee bună, ca inițiativă legislativă ar fi ca data de bază sau de referință la aplicarea formulei pentru actualizarea prețurilor ar trebuie să fie nu cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertelor, ci data la care a fost realizat bugetul. Din cauza hiper-inflației apare un decalaj și atunci ofertanții nu pot intra în buget. La contractele de livrări dacă mergi cu peste 10 % ești descalificat automat, iar la lucrări cu 15 %. Cred că finanțatorii, pentru că sunt mai mulți, vor lua în calcul ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe piață ” a explicat Stanciu.

Primăria Cluj Napoca a suspendat pe 22 august licitația pentru proiectarea și execuția magistralei de metrou M 1 după ce constructorii au cerut actualizarea costurilor la contractul estimat inițial la 1,3 miliarde de euro. Termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru contractul la cheie” a expirat pe 22 august fiind practic, a patra amânare după cum Economedia a scris aici. Din valoarea totală care va rezulta în urma aprobării noilor indicatori tehnico-economici, 300 de milioane de euro reprezintă finanțarea prin PNRR.

Suspendarea licitației a fost decisă după consultarea Ministerului Transporturilor, proiectul fiind parțial finanțat prin PNRR, a explicat Primarul Emil Boc : ,,după consultarea cu ministrul Transporturilor am luat decizia de a suspenda temporar procedura de achiziție până actualizăm indicatorii tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară pentru a actualiza costul de realizare a metroului având în vedere că în ultimele luni prețurile au crescut în ritm accelerat. Se pune întrebarea de ce astăzi, pentru că pe parcursul ultimelor patru zile am primit trei scrisori, dar nu pot să le prezint până la sfârșitul licitației, scrisori de la trei firme care au realizat 19 linii de metrou pe patru continente și care ne-au informat că ar fi dorit să participe, dar din nefericire din cauza prețului aprobat anul trecut și a prețurilor din prezent nu pot participa. În această situație puteam să anulăm licitația, asta însemna șase luni de zile sau să suspendăm temporar până când, în Guvern se actualizează indicatorii. Am primit acceptul ministrului Transporturilor pentru această procedură. În perioada imediat următoare vom stabili valoarea exactă de piață urmând ca imediat după aceea firmele să poată depună ofertele. Decizia este una benefică, se menține în planul de realizare prin PNRR” a transmis Boc.

În acest context, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă spune că România riscă să piardă banii din PNRR pentru cele două proiecte de metrou (n.r termenul pentru decontarea prin PNRR este august 2026) și îi acuză pe primarul Clujului Emil Boc și pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu de incompetență :

,,4 pași simpli ca să înțelegi cât de incompetenți la infrastructură sunt Boc și Grindeanu

Pasul 1. Boc tocmai a suspendat licitația pentru metroul de la Cluj (proiect PNRR) pentru ca Grindeanu să actualizeze indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Indicatori pe care tot Grindeanu îi aprobase acum 8 luni în guvern și cu care Boc se lăuda atunci. Pasul 2. Grindeanu a blocat celălalt mare proiect de metrou din PNRR, metroul M4 Sud (Gara de Nord-Gara Progresu) din București. N-a reușit (nici nu s-a străduit) să obțină avizele, acordul de mediu, să aprobe studiul de fezabilitate și să lanseze licitația de lucrări. Pasul 3. Jalonul de contractare a 50% din proiectele de metrou din PNRR până la finele lui 2022 va fi ratat. Asta înseamnă risc de pierdere de bani din PNRR. Pasul 4. Boc și Grindeanu nu au reușit să aprobe nici indicatorii tehnico-economici ai Centurii Metropolitane Cluj. Știți care, proiectul despre care țipa Boc că nu e în PNRR, cel pentru care am gândit finanțare din fondurile structurale de Transport 2022-2030. Concluzia: primii la dat din gură, ultimii la făcut treabă. PNL și PSD la guvernare.”
Magistrala de Metrou M 1 din Cluj Napoca și Magistrala M 4 Gara de Nord -Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro) dar ambele întârziate, ba chiar pentru M 4 se va cere oficial Comisiei Europene înlocuirea din PNRR cu alte proiecte feroviare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.