Primăria Cluj-Napoca urmează să anunțe câștigătorul contractului pentru Magistrala de Metrou M1, cel mai mare contract din Transporturi de până acum. Termenul oficial din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) este miercuri, 30 noiembrie, zi liberă în România, așadar decizia desemnării revine strict primăriei Cluj-Napoca, cel mai probabil Emil Boc urmând să facă anunțul atât de așteptat.
După 9 luni de la lansarea licitației și cu o întârziere de cel puțin două luni din cauza actualizării indicatorilor tehnico-economici (problema era previzibilă, dar Primăria a amânat decizia), contractul de aproximativ 9 miliarde lei – din care finanțarea prin PNRR este de 1,5 miliarde – a ajuns aproape de atribuire, dincolo de numele câștigătorului urmând să vedem dacă vor fi sau nu contestații. La termenul limită, 28 octombrie, oferte au depus doi constructori puternici din Turcia, Dogus și Gulermak, firme care au în portofoliu liniile de metrou din Istanbul sau Dubai. Potrivit ClubFeroviar, Gulermak și Alstom aduc în Ardeal echipa care a extins metroul din Dubai.
În prima asociere unde Gulermak este lider, sunt incluși și constructori români specializați în lucrări feroviare precum Arcada, Alstom sau TIAB ca ofertanți sau subcontractori, iar în asocierea condusă de Dogus companii precum Siemens Mobility și Tekfen.
Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR. Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Compania Alstom este primul constructor care a anunțat, oficial, interesul pentru magistrala de metrou din Cluj-Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat. Magistrala M1 Cluj-Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația a fost suspendată aproape 2 luni și întârziată pentru actualizarea costurilor.