Ministerul Transporturilor a aprobat joi proiectul pentru achiziția a 16 locomotive noi, investiția de un miliard de lei fiind finanțată prin PNRR, a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Locomotivele electrice trebuie să atingă o viteză de maximum 200 km/h. și să tracteze 16 vagoane (n.r. în prezent, viteza maximă permisă pe liniile reabilitate precum București -Constanța și parțial Sighișoara-Curtici este de 160 km/h., iar trenurile de călători nu pot avea în compunere mai mult de 15 vagoane din cauza gabaritului stațiilor).
Spre deosebire de perioada maximă de 30 de ani pentru întreținere și reparații stabilită pentru trenurile noi de la Alstom sau noua achiziție RE-IR 2, pentru cele 16 locomotive noi ARF a prevăzut o perioadă de mentenanță de 40 de ani : ,, Azi, 07 iulie 2022, Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a avizat proiectul de investiții privind achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar de călători, respectiv ”Locomotive electrice LE”, derulat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Procedura de achiziție va fi desfășurată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Pasul următor în pregătirea achiziției îl constituie adoptarea hotărârii de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, ARF va depune la ANAP documentația de achiziție în vederea lansării procedurii și primirii de oferte din partea furnizorilor de acest tip de locomotive. Astfel, prin acest obiectiv de investiții, ARF dorește să achiziționeze 16 locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători pe 4 osii, care să dispună de instalație ERTMS on-board, capabile să atingă viteza de 200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători.
Vechimea medie a locomotivelor operatorului feroviar naţional este de 44 de ani
Compania CFR Călători are aproximativ 1.000 de locomotive, din care jumătate sunt în „parcul rece” şi pot fi reintroduse în circulaţie doar după reparaţii sau modernizări.