Ministerul Transporturilor prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ratează, din nou, semnarea contractului de 1,3 miliarde lei pentru achiziţia celor 20 de rame electrice noi, deși are o singură ofertă depusă, cea de la Alstom.
ARF a prelungit până în 17 ianuarie 2022 evaluarea ofertei, după cum arată datele oficiale din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SICAP). Este un nou eşec major al „Transporturilor”, după un lung şir de licitaţii, contestaţii şi amânări care durează deja de doi ani, mai ales că, achiziţia de trenuri noi are finanţare europeană nerambursabilă.
Deşi la începutul lunii septembrie, la bilanţul de mandat, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă dădea asigurări că procedura de achiziţie se închide în prima lună de toamnă, decizia ARF arată că nici anul acesta nu se reuşeşte finalizarea achiziţiei.
Semnarea contractului şi livrarea în decurs de doi ani a celor 20 de rame cu posibilitatea de a extinde contractul cu încă 17 unităţi ar însemna „o gură de oxigen” pentru CFR Călători şi operatorii privaţi români care se pregătesc de liberalizarea serviciilor de transport şi concurenţa marilor companii din Europa Centrală şi de Vest. În plus, ramele noi sunt aşteptate şi pentru proiectul Trenului Metropolitan.
Ultima achiziţie de trenuri noi la CFR Călători a fost în urmă cu 15 ani atunci când s-au cumpărat automotoarele Desiro, „Săgeata Albastră”.
Trenurile Inter Regionale de la Alstom au o capacitate de 352 de locuri, spunea pe 7 septembrie 2021 Cătălin Drulă, care dădea asigurări pentru semnarea contractului. „Săptămâna aceasta, dacă nu săptămâna viitoare se încheie licitaţia pentru trenuri. Sunt 20 de trenuri noi, este un producător francez, Alstom, trenurile au o capacitate de 352 de locuri. Nu pot fi cumpărate de pe raft deci vor fi livrate în termen de doi ani. Sunt finanţate din fonduri europene, iar contractul poate fi suplimentat cu încă 17 rame noi. Eu susţin să facem asta, ca ţară, să luăm 37 de trenuri noi. Sunt ultra moderne şi merg cu 160km/h. Le cumpără şi companiile feroviare din Germania şi Italia”, a explicat Drulă.
Preţul ofertei reprezintă 65% din punctaj, 15% graficul de livrare în timp ce validarea tehnică şi capacitatea de transport reprezintă, fiecare, câte 10 %.
„Performanţa” ARF, companie în subordinea Ministerului Transporturilor este şi mai greu de explicat/justificat dacă ne referim la al doilea mare proiect pentru achiziţia de trenuri noi: lansată încă din aprilie 2019, procedura pentru cumpărarea a 40 de rame regionale (1,7 miliarde lei) a fost anulată deja de două ori urmând să fie organizată o nouă licitaţie.