Ministrul Agriculturii va trimite corpul de control la Casa de Comerț Unirea pentru a vedea dacă sunt vândute doar produse românești. Barbu: Rolul nostru, cine nu a înțeles, conducerea Casei Unirea, este integrarea fermierilor, nu să facem intermedieri

Casa de Comert Unirea Sursă foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat că situația nu este una bună la Casa de Comerț Unirea și precizează că va trimite corpul de control pentru a vedea dacă sunt vândute doar produse românești.

„Situația nu este una bună. În momentul de față trimitem corpul de control la Casa de Comerț Unirea. Aștept raportul curții de control al ministerului și vom lua toate deciziile. Eu nu pot interveni în Casa de Comerț Unirea. Voi lua măsurile cele mai dure inclusiv dacă sunt nereguli transmiterea către autoritățile competente de control din România”, a declarat ministrul Agriculturii Florin Barbu. 

Acesta a transmis că instituția are un profit mic, însă rolul acesteia este a de integra fermierii.

„Rolul nostru, cine nu a înțeles, conducerea Casei Unirea, este integrarea fermierilor, nu să facem intermedieri cu Casa Unirea, lucrul acesta va ieși în raportul curții de conturi și vă asigur că această societate va fi una din cele mai performante din țară in perioada următoare pentru că pe proiectele de buget sunt centre de colectare fructe-legume. Vrem să facem zone tampon pentru zootehnie, de a colecta animale, berbecuț, pentru că și Casa de Comerț Unirea trebuie să aibă contracte directe cu țările arabe pentru că ne dorim ca marfa pe care fermierii o produc să își primească banii odată ce intră în acest centru, iar Casa Unirea are rolul de a încheia contracte și de a încasa bani cu contractele arabe”, mai spune Florin Barbu.

În decembrie anul trecut, Casa de Comerț Unirea anunță deschiderea primului magazin de tip cash and carry, în incinta complexului Doraly, de lângă București.

Reamintim că guvernul a reînviat Casa de Comerț Unirea anul trecut, o inițiativă falimentară a guvernului Dăncilă, promovată de Petre Daea și Liviu Dragnea, de înființare a unor aprozare de stat, după cum a scris Economedia aici.

Guvernul Dăncilă a înființat în decembrie 2018, prin hotărâre de guvern, Societatea Națională “Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” S.A, la care acționar este Ministerul Agriculturii. Inițiativa guvernului PSD Dăncilă a venit la acel moment pe fondul întoarcerii accentuate către o economie tot mai etatizată: de la înființarea de către Primăria București a 22 de firme și până la apariția Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, care își propune să înființeze companii controlate de stat.

Casa de Comerţ Unirea a fost un proiect inițiat de fostul ministru al Agriculturii Petre Daea și îşi propunea să devină un lanţ de 60 de magazine cu produse româneşti care să concureze cu marii retaileri.

Singurele magazine care au fost deschise au fost o „brânzărie” în Sibiu și un magazin în București. Ambele s-au închis însă pentru că firma deținută de statul român nu a putut plăti marfa luată de la producători.

Este și exemplul unui magazin din Sibiu, inaugurat în 2019 de fostul ministru al Agriculturii, Petre Daea, care s-a transformat rapid într-un aprozar cu rafturile goale, exact ca în perioada comunistă. Daea susținea la deschiderea magazinului că în Brânzăria de la Sibiu producătorii îşi pot comercializa marfa fără să achite vreo taxă, iar chiria spaţiului este suportată de Casa Română de Comerţ Unirea.

Magazinul nu a mai fost aprovizionat pentru că producătorii de lactate și brânzeturi cu care are contracte nu au fost plătiți și au renunțat să mai lucreze cu firma de stat, potrivit Turnul Sfatului.

În octombrie 2020, compania a închis cele două magazine pe care le opera.

De principiu, însă, Casa de Comerț Unirea a continuat să funcționeze, la centru, plătind salarii, deși nu are activitate prin magazine.

În 2019, Casa de Comerţ Unirea a avut venituri de sub 2 milioane lei, dar cheltuieli de 9 milioane de lei. Conform datelor furnizate de conducerea executivă a Casei Unirea, pierderile anului 2019 au fost în cuantum de 7,15 milioane lei, cauzate de cheltuieli și investiţii mari, neprofitabile.

Nici în 2020 situația nu s-a îmbunătățit. „Pe parcursul a cel puţin şase luni în decursul anului 2020 a fost analizată activitatea acestor magazine (Bucureşti şi Sibiu puncte fixe, Gruiu, Piteşti, Slatina puncte mobile n.red) prin comparaţie cu perioada similară din 2019 şi nu a putut fi identificată nicio lună cu venituri peste cheltuieli deoarece şi aceste magazine au fost deschise fără o analiză economici-financiară rentabilă”, se arată într-un raport al Consiliului de Administraţie.

Per total, pierderile anului 2020 au fost în cuantum de 5,41 milioane lei și au provenit în principal din cheltuielile de personal, care au generat peste 50% din pierderi.

Pierderea primului semestru al anului 2021 a fost în luna iunie 2021 în cuantum de 1.275.400 lei, dar, în urma deciziilor luate pentru reducerea costurilor, în luna iulie 2021 aceasta a putut fi diminuată, ajungând la 953.896 lei, se arată într-un document transmis de companie.

Sursă foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *