Asociația Pro Infrastructură (API) trage un semnal de alarmă cu privire la stadiul lucrărilor de pe tronsonul feroviar Brașov-Sighișoara (110 km), un coridor vital care paralizează legăturile feroviare dintre Capitală, Brașov și vestul țării.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În ciuda comunicatelor optimiste ale CFR SA, care susțin că totul decurge “conform graficului”, API arată că după cinci ani de la semnarea contractelor (cu termen inițial de 4 ani), nicio variantă nouă de traseu nu este deschisă, iar întârzierile acumulate fac ca termenul real de finalizare să fie, cel mai probabil, abia în anul 2030.
Blocaje majore și riscul de reziliere
Situația cea mai critică este pe secțiunea Cața-Archita. API avertizează că alunecările de teren majore declanșate de lucrări încă din 2021 (la km 245, 248, 250 și 253) au rămas nerezolvate până în prezent.

“CFR refuză să-și asume aprobarea reproiectării propuse de către antreprenor, în condițiile în care proiectantul inițial nu mai există în România,” afirmă API.
Există temeri serioase că soluțiile necesare sunt prea scumpe pentru a fi incluse în contractul actual, ceea ce ar putea duce la scoaterea lor din contract și o re-licitare, similar cu situația de pe Autostrada A3. Acest lucru ar adăuga cel puțin 1-2 ani de întârziere doar pentru procedurile de licitație.

Ritmul lent al tunelurilor
Pe secțiunea Apața-Cața (Antreprenor Aktor), ritmul de foraj al tunelurilor lungi este considerat “mult sub cel dorit”. Din cei 24 de kilometri de galerie (pe linia dublă), au fost forați puțin peste 5,5 km în cinci ani.
Analiza API indică un progres mediu de doar 3 metri pe zi la Tunelul Ormeniș, mult sub cei 15 metri promiși de constructor.
“În acest ritm, se va ajunge la străpungere prin 2029 și trafic feroviar prin 2030,” estimează API.
În plus, la viaductul Măieruș (2 km), filmările din dronă arată avans zero între aprilie și octombrie 2025.
Progrese minime pe porțiunile ușoare și situația Gării Brașov
Chiar și pe porțiunile considerate “ușoare”, precum platoul Brașov-Apața (30 km), progresele sunt extrem de slabe, mai subliniază Asociația. După cinci ani, antreprenorul (Euroconstruct) abia a ajuns la Bod (12 km), iar calea ferată veche pe porțiunile Bod-Feldioara și Feldioara-Măieruș este aproape neatinsă.
Situația din Gara Brașov, una dintre cele mai importante din țară, este catalogată drept “rușinoasă”. Gara a fost ținută paralizată timp de cinci ani, iar deși liniile 1-3 au fost redeschise recent, traficul spre București și Sighișoara continuă să se desfășoare pe un singur fir.
API solicită CFR SA să comunice de urgență planurile pentru zona afectată de alunecări și să anunțe public, cu minim șase luni înainte, datele de deschidere pentru fiecare din cele 15 variante noi de traseu.
Timpul actual de parcurs pe Brașov-Sighișoara depășește 4 ore. După finalizarea lucrărilor, ar trebui să scadă la puțin sub o oră.

Sursa foto: Facebook/ Asociația Pro Infrastructură