CFR Infrastructură, companie din subordinea Ministerului Transporturilor, a acordat contractul în valoare de 420 de milioane de lei pentru reabilitarea și modernizarea Gării de Nord unei asocieri, al cărei lider, o companie din Baia Mare, are doar 35 de angajați, iar proiectantul are un singur angajat (detalii aici). După ce Economedia a publicat aceste informații, Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a trimis Corpul de Control la Regionala București a CFR Infrastructură, însă până în prezent nu există nicio concluzie publică a acestui control.
Astfel, contractul pentru reabilitarea și modernizarea Gării de Nord București, cea mai mare gară din România, a fost atribuit către asocierea formată din constructorul GDO MOV IMPEX și proiectantul Omega Cert Sistem SR. Contractul a fost deja semnat, conform informațiilor Economedia.
Consorțiul câștigător acum este același care fusese initial desemnat câștigător al licitației, cu aceeași sumă – 420 milioane lei. Celelalte oferte veniseră de la CMA Construct și Erbașu.
Firmele perdante au contestat decizia CFR de acordare a contractului către băimărenii GDO MOV, despre care Economedia a scris că a raportat în 2022 doar 35 de angajați, iar proiectantul un singur angajat, iar după aceste informații Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a trimis Corpul de Control la Regionala București a CFR Infrastructură. Contestația CMA și Erbașu a fost admisă de CNSC, dar GDO MOV s-a dus în instanță, la Curtea de Apel, care i-a dat dreptate. Prin urmare, decizia inițială de acordare a contractului de 420 de milioane lei către băimăreni a rămas în picioare.
Valoarea contractului este de 420 de milioane lei, iar toate lucrările ar trebui să fie finalizate în patru ani și jumătate, din care proiectarea (care revine Omega Cert) durează nouă luni iar lucrările efective, 46 de luni. Proiectul este finanțat, în mare parte, din fonduri europene, Programul Operațional Transport 2021 – 2027.
Etapa I a programului de modernizare a celei mai mari gări din România – Gara de Nord București – include reabilitarea spațiilor existente în cele trei corpuri ale clădirii, unde se desfășoară activitatea feroviară, sunt asigurate servicii destinate publicului călător, precum și acvtivități comerciale:
Corp A (clădiri B-dul Dinicu Golescu)
Corp B (central, coloane, casele d ebilete clasa I)
Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Giviței)
Principalele lucrări de modernizare vizează:
- modernizarea/consolidarea/reabilitarea clădirilor din stația de călători București Nord;
- modernizarea spațiilor destinate publicului călător, inclusiv facilități pentru persoanele cu dizabilități;
- reabilitarea construcțiilor monument cu valoare istorică;
- crearea unor spații verzi centrale, cu zonă de așteptare pentru publicul aflat în tranzit;
- regenerarea zonei aferente stației de călători Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/green city;
- asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători – balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilități, lifturi, sisteme de control acces;
- sisteme noi de ventilație/încălzire
- modernizarea sistemului de iluminat și a instalațiilor electrice, sanitare, termice etc;
- modernizarea Sistemului de informare a publicului călător și a echipamentului de telecomunicații etc.”, transmitea, în august 2023, CFR Infrastructură.
Gara de Nord din București, denumită la inaugurarea din 1872 „Gara Târgoviște”, este o gară terminus, monument istoric pe care autoritățile vor să o transforme într-un adevărat nod urban multimodal.