Modificarea Codului Rutier, publicată în Monitorul Oficial: Bicicletele şi trotinetele electrice pot fi utilizate doar cu un act de identitate. Amenzile încep de la 580 de lei / Plăcuţe de înmatriculare cu numere verzi pentru maşini electrice

trotinete electrice Sursa foto: Pixabay

Bicicletele şi trotinetele electrice pot fi utilizate doar cu un act de identitate şi respectând regulile de circulaţie care se aplică şi pentru biciclişti, arată Hotărârea de Guvern de luni, 4 octombrie, şi publicată miercuri în Monitorul Oficial. Cele mai importante modificări care reglementează circulaţia acestor vehicule electrice vizează limita de vârstă de 14 ani, impusă implicit prin obligaţia de a avea un act de identitate şi cadrul legal pentru aplicarea amenzilor.

În fapt, vârsta de 14 ani era stabilită încă de la Ordonanţa de Urgenţă nr. 13/2020 atunci când s-a reglementat pentru prima dată circulaţia trotinetelor electrice, dar fără a avea şi normele de aplicare.

Acum, însă, Hotărârea de Guvern stabileşte clar că „pe timpul circulației pe drumurile publice, conducătorul de bicicletă sau de trotinetă electrică, după caz, este obligat să aibă asupra sa actul de identitate”.

Prezentarea buletinului sau a cărţii de identitate la cererea poliţiei este, oricum, obligatorie, însă, în realitate, limita de vârstă nu se respectă, poliţia nu aplica amenzi pentru că nu avea cadrul legal, iar pe trotuar sau printre maşini se deplasează şi câte două persoane pe o singură trotinetă, riscând să producă un accident.

Noile reguli au intrat în vigoare ieri, la momentul publicării în Monitorul Oficial, iar amenda minimă este de 290 de lei dacă este plătită în 15 zile lucrătoare (jumătate din minimul amenzii).

Practic, poliţiştii rutieri nu puteau amenda utilizatorii trotinetelor electrice care circulau pe trotuar sau nu foloseau pista specială pentru biciclete pentru că nu existau normele de aplicare ale OUG din 4 februarie 2020.

Trotineta electrică interzisă pe trotuar dacă nu sunt piste speciale pentru biciclete

Utilizatorii trotinetelor electrice sunt obligaţi să circule pe prima bandă a carosabilului pe arterele unde viteza de circulaţie este de până la 50km/h:

„Articolul 161 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 161. — (1) Se interzice conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică, după caz: a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația «Accesul interzis bicicletelor»;

b) să învețe să conducă biciclete sau trotinete electrice, după caz, pe drumurile intens circulate;

c) să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;

d) să circule în paralel, cu excepția situațiilor când participă la competiții sportive organizate;

e) să circule în timp ce se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive;

f) să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;

j) să circule fără îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 14 și 15; k) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă; l) să circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;

m) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă electrică, după caz; n) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar în funcție de direcția de deplasare;

o) să circule în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public, precum și în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă; p) să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul; q) să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale, în cazul conducătorului de bicicletă, respectiv fără a ține ambele mâini pe ghidon, în cazul conducătorului de trotinetă electrică”.

O altă prevedere nouă din Hotărârea de Guvern publicată în Monitorul Oficial stabileşte posibilitatea ca autorităţile să elibereze plăcuţe de înmatriculare cu numere verzi pentru maşinile nepoluante:

„Prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, al ministrului afacerilor interne și al ministrului transporturilor și infrastructurii se stabilesc condițiile privind emisiile de CO2 pe care trebuie să le îndeplinească autovehiculele pentru a le putea fi atribuite plăcuțe cu numărul de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde. — În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se emit: a) ordinul comun al ministrului mediului, apelor și pădurilor, al ministrului afacerilor interne și al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru stabilirea condițiilor privind emisiile de CO2 pe care trebuie să le îndeplinească autovehiculele pentru a le putea fi atribuite plăcuțe cu numărul de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde”, arată regulile publicate în Monitorul Oficial.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *