Un motor de mașină tradițional este o mașinărie complexă a ingineriei, cu pistoane care se mișcă în sus și în jos, arcuri care se comprimă și se decomprimă, arbori care se rotesc, supape care se deschid și se închid și angrenaje care se învârt. Asta ca să nu mai vorbim de o transmisie, care leagă motorul de roți, care este o mașină complexă la rândul ei. Un motor electric, pe de altă parte, este de fapt doar niște magneți înfășurați în fire și are nevoie doar de o transmisie cu o singură viteză. Această simplitate îngrijorează sindicatul United Auto Workers, scrie CNN.
O estimare frecvent repetată este că, având mai puține piese sub capotă, vehiculele electrice necesită cu 30% până la 40% mai puțină forță de muncă decât mașinile pe benzină. Totuși, nu este atât de simplu, iar unii cercetători susțin că economiile de forță de muncă ale vehiculelor electrice au fost mult supraevaluate.
Oamenii presupun că aceste estimări sunt adevărate, a declarat cercetătorul Turner Cotterman, deoarece se bazează în mare parte pe numărul de piese mobile dintr-un vehicul electric. Deoarece există mai puține piese în mașinile electrice decât în cele pe benzină, oamenii își dau seama că acestea necesită mai puțină muncă pentru a fi fabricate, a declarat Cotterman, care a lucrat la un raport al Universității Carnegie Mellon pe această temă și care este acum asociat la McKinsey and Company.
Dar realizarea grupului motopropulsor al vehiculelor electrice – bateriile, motoarele electrice și sistemele de gestionare a energiei – necesită o forță de muncă totală mai mare, nu mai mică, decât cea implicată în fabricarea motoarelor și a transmisiilor, a declarat Erica Fuchs, cercetător în domeniul muncii la Carnegie Mellon. Ea a lucrat la lucrarea de cercetare împreună cu Cotterman, care a analizat cerințele de forță de muncă ale sistemelor de propulsie electrice față de cele pe benzină.
Cercetătorii de la Boston Consulting Group au ajuns la o concluzie similară. Aceștia au constatat că fabricarea unui vehicul electric complet – dincolo de doar grupul motopropulsor – necesită, în total, doar puțin mai puțină forță de muncă decât fabricarea unei mașini pe benzină.
„Când te uiți, ca la un vehicul de astăzi – un vehicul electric față de unul cu combustie internă – există o diferență de ordinul unui procent sau a câtorva procente, în ceea ce privește orele de muncă necesare pentru fabricarea acelui vehicul”, a declarat Nathan Niese, cercetător la Boston Consulting.
Acestea se numără printre mai multe rapoarte de cercetare care au constatat o diferență totală mică în ceea ce privește necesarul de ore de muncă pentru fabricarea vehiculelor electrice în comparație cu mașinile pe benzină. Vicepreședintele executiv al GM pentru producție, Gerald Johnson, a făcut o afirmație similară într-o înregistrare video a GM postată pe un site web al companiei cu privire la negocierile de muncă.
„Am făcut propria noastră analiză la General Motors și există și alte studii care au afirmat că baza de angajați necesară în viitor pentru producția de vehicule electrice este foarte asemănătoare cu cea necesară pentru un vehicul comparabil cu combustie internă în prezent”, a spus el.
Alimentat cu baterii
În cazul EV-urilor există o piesă mare, în special, care necesită o forță de muncă considerabilă, pachetul de baterii. Celulele care intră în componența unui pachet de baterii necesită mai mult de jumătate din orele de muncă implicate în realizarea grupului motopropulsor al unui vehicul electric, a declarat Fuchs.
Boston Consulting estimează că fabricarea celulelor de baterii necesită aproximativ 8% din totalul forței de muncă pentru producerea unui întreg automobil. Acest procent este puțin mai mare decât procentul de muncă necesar pentru a produce un motor pe benzină, a spus el.
Locurile de muncă necesare pentru fabricarea bateriilor pentru vehiculele electrice reprezintă unul dintre motivele pentru care Legea privind reducerea inflației, care stabilește regulile privind stimulentele fiscale federale pentru vehiculele electrice, oferă consumatorilor mai multe credite dacă achiziționează un vehicul electric cu baterii fabricate în Statele Unite. Iar o serie de producători de automobile, atât americani, cât și europeni și asiatici, inclusiv Toyota, BMW și Hyundai, au anunțat proiecte de fabricare a bateriilor în SUA.
Procesul de fabricare a bateriilor este foarte automatizat, la fel ca o mare parte din producția modernă, dar acest lucru lasă totuși o mulțime de muncă pentru oameni, a declarat Niese.
„Da, o mare parte din echipamente sunt automatizate în mai multe etape, dar în ceea ce privește gestionarea acestor echipamente automatizate, verificările de calitate, întreținerea, ingineria produselor la fața locului, lanțul de aprovizionare, aceste aspecte încă mai există”, a spus el. “Trebuie să încarci partea frontală cu toate materiile prime, apoi trece printr-un proces”.
Ford declarase că uzina sa de baterii din Marshall, Michigan, la care producătorul auto a întrerupt recent lucrările de construcție, va angaja 2.500 de persoane. Ford se așteaptă, de asemenea, să formeze 5.000 de persoane care să lucreze la o unitate de producție de baterii în parteneriat, aflată în prezent în construcție în Kentucky. GM are aproximativ 1.300 de angajați la uzina Ultium Cells din Ohio, unde muncitorii au votat pentru aderarea la UAW.
Vineri, președintele UAW, Shawn Fain, a anunțat că, deși negocierile contractuale sunt încă în desfășurare, GM a fost de acord ca fabricile sale de producție de baterii să se supună oricărui contract UAW mai larg care va fi convenit în cele din urmă.