Netflix a bulversat industria globală a divertismentului acum mai bine de un deceniu cu un serviciu de streaming video care a făcut ca programele obișnuite ale televiziunilor și orele de difuzare a filmelor să devină aproape irelevante.
Acum, Netflix intră iar pe teritoriul televiziunii și țintește veniturile sale din publicitate la nivel mondial, estimate la 153 de miliarde de dolari, notează Reuters.
Compania și unii analiști văd în noul său abonament mai ieftin, bazat pe publicitate, drept o modalitate de a crește veniturile în condițiile în care clienții reduc cheltuielile pe fondul crizei economice. Pe măsură ce audiența televiziunii se reduce, aceasta devine mai puțin atractivă pentru cei care cumpără publicitate, vizați acum de Netflix.
Unul din șefii Netflix, Reed Hastings, a declarat că această perspectivă i-a venit în minte după ce l-a ascultat recent pe fostul CEO al Disney, Bob Iger, descriind televiziunea tradițională ca mergând în marș către o prăpastie.
“Ceea ce am subapreciat a fost doar impactul asupra agenților de publicitate”, a declarat Hastings în timpul unui interviu video despre performanța și perspectivele Netflix pentru al treilea trimestru. Acțiunile firmei au urcat cu 14% după ce a prognozat că va aduna 4,5 milioane de clienți în trimestrul al patrulea.
Netflix plănuiește să lanseze un abonament cu publicitate a serviciului său în Statele Unite și în alte 11 țări în noiembrie. Aceasta va avea un preț de 6,99 dolari pe lună în Statele Unite, cu 30% mai puțin decât abonamentul de bază fără reclame, și va conține aproximativ cinci minute de reclame pe oră.
În cele din urmă, Netflix, care operează în prezent în peste 190 de țări la nivel mondial, își propune să ofere publicitate “personalizată”, la fel cum face recomandări de vizionare individualizată.
Directorul financiar Spencer Neumann a declarat că noul serviciu va face bani în timp, dar a avertizat: “Va fi destul de mic la început”.
Unii analiști de pe Wall Street au declarat că noua ofertă a Netflix ar putea atrage unii abonați existenți, sensibili la preț, să treacă la opțiunea mai puțin costisitoare.
Acest lucru ar putea funcționa în avantajul său într-o perioadă de volatilitate economică.
“În timp ce schimbarea strategică ar putea canibaliza piața sa existentă – în special la nivelul de 9,99 dolari – este o mișcare excelentă în acest mediu inflaționist, în care gospodăriile continuă să își raționalizeze opțiunile de streaming”, a declarat Fred Boxa, director asociat al firmei de consultanță Arthur D. Little.
Dacă Netflix reușește, veniturile obținute din reclame și din taxa pe care urmează să o perceapă abonaților care împart contul cu prietenii ar putea compensa orice pierdere provocată de abonamentele cu preț mai mic, a declarat Haris Anwar, analist senior la Investing.com.
Paolo Pescatore, analist la PP Foresight, a declarat că adoptarea de către Netflix a publicității va putea da o lovitură serioasă rețelelor de televiziune și radiodifuzorilor care se bazează pe publicitate ca principală sursă de venit.
“Acest lucru s-ar putea dovedi a fi ultimul cui în sicriu pentru acești jucători”, a spus Pescatore.