Primăria București a scos la licitație în SICAP (Sistemul Centralizat al Achizițiilor Publice) două contracte vizând asistență tehnică în reabilitarea sistemului de termoficare al Capitalei și audit financiar pentru același proiect cu o valoare cumulată de 10,9 milioane lei.
Asistența costă 9,5 milioane lei și se va întinde pe 26 de luni, iar auditul finaciar 1,4 milioane lei și va dura 28 de luni, de unde putem trage concluzia că lucrările de reabilitare ar urma să se întindă pe o perioadă de circa doi ani și jumătate, de la semnarea contractului cu firma/firmele care vor câștiga licitația organizată în acest sens.
Între timp, termoficarea din Capitală se confruntă cu probleme uriașe. După o iarnă 2020 – 2021 în care avariile s-au ținut lanț, acestea continuă chiar și în sezonul cald. Chiar în aceste momente, 1.000 de blocuri din Capitală nu au apă caldă până vineri, au anunțat reprezentanții Termoenergetica, fosta RADET.
Ambele achiziții sunt finanțate din fonduri nerambursabile europene, Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020, pentru că Bucureștiului s-a calificat pentru accesarea de fonduri în vederea reabilitării și modernizării sistemului centralizat de termoficare pe Axa prioritară 7 – creșterea eficienței energetice în orașele selectate.
„Obiectivul de investiții este de complexitate ridicată, prin serviciile de asistență tehnică privind managementul proiectului ce se vor întreprinde, se intenționează implementarea în bune condiții a proiectului ce vizează reabilitarea a 105,969 km traseu de transport a agentului termic, respectiv 211,94 km de conducte ale rețelei de transport din Municipiul București. Astfel, pentru implementarea contractului de finanțare în condiții de eficiență, în concordanță cu prevederile acestuia, a legislației europene și naționale aplicabile, se consideră oportună achiziționarea serviciilor de asistență tehnică privind managementul de proiect. Obiectivul general al contractului de asistență tehnică privind managementul proiectului reprezintă prestarea de servicii de specialitate pentru asigurarea unui management eficient pentru implementarea proiectului”, este justificarea achiziției de asistență tehnică. Ofertele se deschid în 7 octombrie, iar în departajarea lor 40% este componenta de preț și 60% experiența experților cheie implicați în proiect.
Cât privește auditul, acesta este impus direct de la Bruxelles, pentru că banii vin tot de acolo, și va presupune verificarea tuturor operațiunilor financiar-contabile aferente proeictului de reabilitare.
Iată motivația înscrisă în SICAP: „respectarea prevederilor contractului de finanțare precum și respectarea legislației naționale și comunitare în vigoare. Pentru buna implementare a proiectului, ținând cont de utilitatea auditării tuturor operațiunilor financiar contabile aferente activităților desfășurate în cadrul proiectului în ceea ce privește respectarea realității, regularității și legalității, verificarea conformității cu procedurile și cerințele Finanțatorului – AM POIM, inclusiv verificarea eligibilității cheltuielilor conform H.G. nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de Coeziune 2014-2020 și prevederile contractului de finanțare”.
Departajarea ofertelor se face la fel ca la asistența tehnică, 40% prin preț, 60% prin experții alocați. Ofertele se deschid în 12 octombrie.
Primarul Nicușor Dan a început, de anul acesta, reabilitarea sistemului de termoficare din București cu scoaterea la licitație a unui contract pentru înlocuirea a 20 de kilometri de conducte. 7 oferte au fost depuse, care sunt în evaluare până la termenul limită de 7 februarie 2022. Rețeaua bucureșteană are însă peste 1.000 de kilometri, mare parte fiind deteriorată, așa încât reabilitarea întregului sistem se poate întinde pe mulți ani. Prioritate absolută o are înlocuirea a 221 de kilometri de conductă, unde gradul de deteriorare este cel mai mare, un proiect care a fost acceptat, anul trecut, la finanțare prin fonduri europene, printr-o contribuție a UE de 1,5 miliarde lei. În acest moment, așa cum am precizat mai sus, doar 10% din proiect este în derulare, și nici pentru acest segment nu s-a semnat ordinul de începere al lucrărilor.