Norvegia este pe cale să devină prima țară din lume care va elimina efectiv mașinile pe benzină și diesel de pe piața sa de automobile noi, conform CNBC.
În ciuda vastelor sale rezerve de petrol și gaze, țara nordică a fost recunoscută de mult timp ca lider mondial în domeniul transportului durabil. Vânzările sale de vehicule electrice (VE) au crescut de la mai puțin de 1% din totalul vânzărilor de automobile în 2010 la un procent uriaș de 88,9% anul trecut – iar această tendință nu dă semne de încetinire.
Conform datelor publicate de Administrația drumurilor publice norvegiene, responsabilă de rețeaua națională de drumuri a țării, vehiculele electrice au reprezentat peste 96% din mașinile noi vândute în primele câteva săptămâni ale acestui an.
Astfel, Norvegia se află la un pas de a deveni complet electrică – realizând un obiectiv neobligatoriu care a fost stabilit pentru prima dată de legislatori în 2017.
Christina Bu, secretar general al Asociației norvegiene EV (NEVA), care reprezintă proprietarii de mașini electrice din țară, se așteaptă ca Norvegia să atingă acest obiectiv. De fapt, Bu a declarat că sunt în curs de desfășurare planuri pentru a organiza o petrecere pentru a sărbători ceea ce ea a spus că ar fi o etapă istorică.
„Am invitat deja o mulțime de politicieni și diferite părți interesate la o petrecere pe 13 februarie, deoarece, nu știm exact până la sfârșitul anului, dar toată lumea spune că vom termina undeva între 95% și 100% în acest an”, a declarat Bu pentru CNBC prin apel video.
„Așadar, în vremuri ca aceasta, când [președintele Donald] Trump retrage SUA din acordul privind clima și toate celelalte, cred că trebuie să sărbătorim realizările pe care le-am obținut”, a adăugat ea.
Împreună cu încercarea de a retrage SUA din Acordul de la Paris, Trump a vizat săptămâna trecută și mai multe tehnologii cu emisii reduse de carbon. Printre acestea se numără revocarea ordinului executiv neobligatoriu al predecesorului Joe Biden, care viza vânzări de vehicule electrice de 50 % până în 2030.
Ordinul executiv al lui Trump, care a fost criticat de susținătorii vehiculelor electrice, a fost conceput pentru a „elimina mandatul privind vehiculele electrice (VE) și pentru a promova alegerea reală a consumatorilor”.
Ministrul adjunct al transporturilor din Norvegia, Cecilie Knibe Kroglund, a declarat că politicile coerente și pe termen lung concepute pentru a sprijini adoptarea vehiculelor electrice – mai degrabă decât impunerea de măsuri de interzicere a utilizării vehiculelor cu motor cu combustie internă – au fost esențiale pentru tranziția țării.
Comparativ, Uniunea Europeană a adoptat o legislație care interzice efectiv vânzările de mașini noi care emit carbon începând cu 2035, în timp ce Regatul Unit a declarat că va interzice vânzarea de mașini noi propulsate exclusiv de motoare cu combustie internă până în 2030.
CNBC notează că printre stimulentele oferite de Norvegia pentru vehiculele electrice se numără scutirea de TVA, reduceri la taxele de drum și de parcare și accesul la benzile de autobuz. De asemenea, guvernul a investit masiv în infrastructura publică de încărcare, iar multe gospodării norvegiene își pot încărca mașinile acasă.
Kroglund a descris schimbările drept o „nouă normalitate” pentru țara cu 5,5 milioane de locuitori. „Transportul este o parte importantă a răspunsului pentru soluții ecologice. Prin urmare, trebuie să ne asigurăm că o parte din succesul pe care l-am avut cu autoturismele poate fi utilizată pentru alte domenii ale sectorului transporturilor”, a declarat Kroglund pentru CNBC prin intermediul unui apel video.
Kroglund a declarat că țara intenționează să treacă complet la autobuze urbane electrice în 2025, iar vehiculele grele să fie 75% regenerabile până la sfârșitul deceniului.
În timp ce vânzările de mașini noi în Norvegia sunt aproape 100% electrice, există încă o mulțime de vehicule cu motoare cu ardere internă pe șosele. Bu de la NEVA a declarat că 28% din mașini sunt complet electrice la nivel național, deși acest procent crește la peste 40% în capitala Oslo.
„Atât de mulți bărbați de vârstă mijlocie au venit la mine și mi-au spus: „Nu aveam de gând să-mi iau niciodată o mașină electrică – deloc”, iar apoi au spus: „Dar acum conduc o …” și mi-au spus ce model conduc și au devenit entuziasmați de tehnologie și de tot”, a spus Bu.
„Întreaga noastră societate a trecut prin această schimbare mentală. Adică, nu e vorba că norvegienii sunt mai ecologiști sau mai predispuși la astfel de lucruri decât alții. Politicile au fost cele care au făcut-o, iar oamenii au înțeles rapid și și-au schimbat modul de gândire în această privință”, a adăugat ea.
Se consideră că lipsa unui lobby al producătorilor auto în Norvegia a favorizat rata de adopție a vehiculelor electrice în această țară de-a lungul anilor.
Într-adevăr, Bu a declarat că, deși au existat frecvent dezbateri politice cu privire la meritele renunțării la motoarele cu combustie internă, cei care s-au opus schimbării „nu au fost suficient de puternici sau de organizați”.
Cum se compară alții?
În contrast cu eforturile Norvegiei de a deveni complet electrică, vehiculele electrice reprezentau 8,1% din totalul vânzărilor din SUA în 2024. Această cifră a crescut de la o cotă de piață de 7,8% în 2023, potrivit firmei de cercetare de piață Cox Automotive.
În Regatul Unit, datele din industrie au arătat că vehiculele electrice reprezentau aproape 20% din înmatriculările de mașini noi în 2024.
Rico Luman, economist principal de sector pentru transport și logistică la banca olandeză ING, a declarat că poziția de lider a Norvegiei în domeniul vehiculelor electrice arată că este posibil ca și alte țări să urmeze exemplul.
„Norvegia este un lider mondial și, din acest punct de vedere, un exemplu și pentru alte țări. Deși, de asemenea, trebuie să ținem cont de faptul că Norvegia este una dintre cele mai prospere țări din Europa, care își poate permite cu ușurință bugete implacabile”, a declarat Luman pentru CNBC prin e-mail.
„Un alt aspect este că energia este relativ ieftină în Norvegia (ca mare exportator de petrol și gaze), ceea ce face EV-urile mai atractive. Majoritatea celorlalte nu pot atinge acest nivel – și gândiți-vă la ce s-a întâmplat în Germania după eliminarea bruscă a subvențiilor pentru publicul larg ca urmare a constrângerilor bugetare”, a spus Luman.
Germania, cea mai mare economie a Europei, a eliminat brusc subvențiile pentru vehiculele electrice la sfârșitul anului 2023, în urma unui acord pentru depășirea unei crize bugetare. Guvernul de coaliție aflat la putere în această țară, care s-a prăbușit la sfârșitul anului trecut, a convenit de atunci asupra unei propuneri de acordare a unor reduceri fiscale pentru mașinile electrice, în contextul scăderii vânzărilor.
Harald Nils Røstvik, profesor la Universitatea Stavanger din Norvegia, a declarat că nu se așteaptă ca Norvegia să dea înapoi în tranziția sa către vehiculele electrice.
„Avantajele unei mașini electrice față de o mașină diesel zgomotoasă sunt atât de multe. Este silențioasă, este mai economică, arată bine, este un fel de simbol al statutului pentru mulți, este curată, nu trebuie să schimbi filtrul de ulei, nu trebuie să deschizi capota”, a declarat Røstvik pentru CNBC prin apel video.
„Nu ne vom întoarce la mașina diesel voluminoasă, zgomotoasă, murdară. Adică, pentru majoritate. Pur și simplu nu este logic”, a spus Røstvik.