Nou studiu despre provocările companiilor globale în implementarea tehnologiei GenAI: există decalaje între așteptări și realitate

chatgpt, inteligenta artificiala, openAI, tehnologie, viitor, chatbot Sursa foto: Unsplash / Jonathan Kemper

Organizațiile continuă să investească și să urmărească numeroase cazuri de utilizare Gen AI, în căutarea celui mai mare impact, însă se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește disponibilitatea datelor interne, guvernanța și dezvoltarea competențelor, conform unui sondaj global realizat pe 777 de factori de decizie din domeniul achizițiilor de tehnologie.

Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Forrester Consulting, la cererea SoftServe, pentru a evalua utilizarea actuală a Inteligenței Artificiale Generative (Gen AI) în cadrul companiilor globale. Acesta s-a desfășurat timp de 18 luni de la lansarea ChatGPT și a arătat că doar 22% dintre companii consideră că au reușit să utilizeze eficient această tehnologie pe toate verticalele de business.

De exemplu, doar un sfert dintre companii au implementat planuri de guvernanță în ceea ce privește Gen AI, chiar dacă 90% sunt de acord că adoptarea unui astfel de plan este imperativă. Observăm, astfel, multe discrepanțe între datele normative și cele descriptive.

În contextul disponibilității crescute a produselor, soluțiilor și serviciilor Gen AI, interesul pentru aceste tehnologii este și el sporit. În implementare, totuși, rezultatele nu au atins încă nivelul entuziasmului, iar companiile se confruntă cu diferite provocări.

Nivelul scăzut de expertiză internă sau externă

79% dintre respondenți sunt îngrijorați de capacitatea organizației lor de a atinge obiectivele de business pentru utilizarea Gen AI cu nivelurile actuale de expertiză internă sau externă.

Capacitate scăzută de pregătire a software-ului

Doar 42% dintre organizații au capacitatea de a antrena modele Gen AI, iar 89% dintre acestea întâmpină dificultăți în pregătirea datelor de afaceri pentru utilizarea Gen AI. În plus, respondenții sunt de acord că datele sunt esențiale pentru strategii Gen AI eficiente, însă doar 3% au afirmat că organizațiilor lor pot valorifica o gamă completă de șase sau mai multe tipuri de date de afaceri, dublu față de media respondenților care chiar au putut indica trei tipuri de date utilizate.

Diversitatea copleșitoare a aplicațiilor

În ciuda faptului că 75% se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește pregătirea pentru Gen AI, organizațiile continuă să multiplice cazurile de utilizare, majoritatea implementând cel puțin trei tipuri de aplicații, cu intenția de a extinde utilizarea altor două tipuri și planuri de a pilota cel puțin o altă aplicație în următoarele 12-18 luni.

Scepticism strategic

Doar 51% dintre lideri sunt extrem de încrezători că strategia lor actuală le va permite să atingă valoarea maximă Gen AI din viitoarele cazuri de utilizare, iar, în același timp, 77% sunt îngrijorați de potențialul companiei lor de a capitaliza din punct de vedere business pe termen scurt sau lung.

Organizațiile care au obținut valoare substanțială de business din Gen AI sunt cele care au acordat prioritate datelor, guvernanței și dezvoltării competențelor cu ajutorul partenerilor tehnici și al experților. Dintre cele patru țări incluse în cercetare, SUA au preluat conducerea în ceea ce privește valorificarea Gen AI, urmate de Regatul Unit, Singapore, respectiv Germania.

Softserve este furnizor de servicii digitale și consultanță IT. Alex Chubay, CTO-ul companiei, recomandă “o abordare holistică, în măsură să orchestreze prioritățile de business, cazurile de utilizare și datele în întregul ecosistem tehnologic, de la strategia inițială până la execuția finală”.

Sursa foto: Unsplash / Jonathan Kemper

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *