Digitalizarea ajută la progresul oricărei afaceri, iar o clinică veterinară din București, unde clienții vin cu animale mai puțin obișnuite, precum dihori, țestoase, melci sau veverițe zburătoare, este cel mai bun exemplu.
Clinica Exotic Vet Center, o afacere de nișă, a fost deschisă în urmă doi ani de doctorul Mihai Măcinic. La clinica lui veterinară sunt tratate animale exotice, dar nu refuză „pacienți” clasici cum ar fi câinii. Activitatea principală este tratarea șerpilor, iguanelor și a altor animale ce se încadrează în categoria exotice, după cum e și numele clinicii.
Folosește o gamă diversă de servicii digitale, începând cu clasicele abonamente de voce până la cablare structurată, două abonamente de internet prin fibra optică, soluție wireless cu acces point-uri, cloud voice și TV.
Despre cum a pornit afacerea și digitalizarea ei în secolul XXI am stat de vorbă cu doctorul Mihai Măcinic.
Reporter: Aveți o clinică veterinară mai puțin obișnuită, un business de nișă. Ce îl diferențiază în piață?
Dr. Mihai Măcinic: Într-adevăr, clinica veterinară pe care o manageriez este una aparte, în primul rând datorită faptului că la ora actuala este singura clinica veterinară din țară destinată exclusiv animalelor exotice sau non-convenționale, oferindu-le acestora o gamă largă de servicii medical-veterinare la unele din cele mai înalte standarde. De asemenea, faptul că avem posibilitatea de oferi aceste servicii specializate ne confera avantajul de putea fi considerați drept un centru de referință la nivelul întregii țări legat de domeniul în care activăm. La ora actuală deservim o populație de animale non-convenționale ce provine atât din Municipiul București, cât și din întreaga zonă de sud-est a României, ceea ce ne conferă un avantaj considerabil față de alte cabinete sau clinici veterinare.
Reporter: Cum ați ajuns la ideea acestui business?
Dr. Mihai Măcinic: Consider că mai degrabă această clinică veterinară a luat naștere ca răspuns la o nevoie care a devenit evidentă în ultimii ani. Evoluția proprietarilor de animale în ultimul timp este una cât se poate de pozitivă, având în vedere faptul că aceștia consideră animalele de companie drept adevărați membri ai familiei și doresc să le ofere acestora cele mai bune condiții de viață și cele mai bune servicii medicale atunci când acest lucru este necesar. De cealaltă parte, și noi ne dorim să evoluăm continuu și să reușim să oferim gold-standard-ul în medicina veterinară a animalelor exotice, așa că această combinație a fost una extrem de facilă pentru dezvoltarea unui astfel de business, mai ales într-o piață în care astfel de servicii medical-veterinare erau aproape absente.
Reporter: Care sunt cei mai fideli „clienți”, care sunt cei mai neobișnuiți?
Dr. Mihai Măcinic: În principiu, noi ne ocupăm de absolut orice animal de companie care nu este câine sau pisică (considerate animale de companie convenționale), astfel că la noi în clinică veți vedea tot felul de pacienți, de la iepuri, porcușori de guinea, chinchile, dihori, papagali, țestoase, șopârle și șerpi, până la animăluțe puțin mai extravagante precum găini, rațe, melci, pești, tarantule, veverițe zburătoare, etc.
Reporter: Cum vă descoperă noua clientelă – promovare pe net, din gură în gură, etc.?
Dr. Mihai Măcinic: Cel mai frecvent clienții noi ajung la noi prin sistemul de refferal (recomandare din partea altui medic) sau prin recomandările altor proprietari sau crescători. De asemenea, în ultima perioadă promovarea on-line a căpătat amploare și am început să vedem o creștere a clienților care vin la noi din această zonă.
Reporter: Cum a evoluat cifra de afaceri de-a lungul anilor?
Dr. Mihai Măcinic: Deși noi suntem pe piață de o perioadă relativ scurtă (2 ani), am observat o creștere exponențială a cifrei de afaceri până acum (cu peste 200% în 2022 comparativ cu 2021), și ne așteptăm ca inclusiv în 2023 să avem o creștere de cel puțin 50% a cifrei de afaceri.
Reporter: Ce servicii digitale folosiți în businessul dumneavoastră?
Dr. Mihai Măcinic: Folosim în cadrul clinicii noastre atât un soft online de gestiune a pacienților și al programarilor, care ne permite o mai buna gestiune a acestora, cât și posibilitatea ca aparținătorii să își programeze animăluțele pentru consultații prin intermediul unei aplicații pe telefonul mobil sau online, precum și diferite soft-uri ce ne mențin bazele de date cu diferite analize sau investigații paraclinice în cloud, astfel acestea fiind disponibile de oriunde. Astfel de unelte digitale ne ușurează într-adevăr munca și cel mai important ne ajută să comunicăm mai eficient, atât între noi, cât și cu clienții noștri.
Reporter: Cum vă ajută digitalizarea la extinderea afacerii?
Dr. Mihai Măcinic: Avantajul principal este reprezentat de reducerea timpului de lucru prin automatizarea unor procese astfel încât ni se permite să folosim timpul câștigat pentru a îl dedica pentru ceea ce este cel mai important și anume pacientului nostru și aparținătorului acestuia. De asemenea, ne permite să funcționăm într-un mod eficient, astfel încât reduce timpul de așteptare pentru clienții noștri și le conferă acestora posibilitatea de a fi conectați la actul medical și a urmări îndeaproape evoluția animalului lor de companie.
Reporter: Mai poate fi gândită o clinică veterinară modernă fără digitalizare?
Dr. Mihai Măcinic: La ora actuală, consider că o clinică veterinară eficientă nu mai poate exista fără digitalizare. Cel puțin din punct de vedere al managementului cazului clinic și al clientului astfel de unelte sunt un „must-have” indispensabil pentru orice business de genul ăsta.