O teorie virală pe TikTok spune că oamenii drăguți nu sunt promovați. Însă experții nu sunt de acord

tineri, adolescenti, tinerete, tanar, lucru, job, birou, brainstorming, munca, serviciu sursa foto: Pexels/ Fox

Faptul de a fi drăguț te ține pe loc la muncă? Un TikTok viral îi face pe tinerii muncitori să se revolte în legătură cu pericolele de a fi plăcut la locul de muncă, scrie CNBC.

O TikTokeriță care poartă numele de Jacqueline a postat recent un videoclip în care susține că persoanele cu care este “o plăcere să lucrezi” nu vor fi “niciodată promovate”.

Videoclipul a atins un punct sensibil și a adunat deja 8 milioane de vizualizări și 900.000 de like-uri.

Jacqueline spune în videoclip că directorii “nu vor permite niciodată ca un angajat care este atât bun în a face munca, cât și bun în a păstra un zâmbet pe față în timp ce face munca să urce în ierarhie, pentru că știu că pot continua să îți servească vrăjeală pe tavă și tu o vei mânca cu zâmbetul pe buze”.

Ea a adăugat: “Nu vei fi niciodată promovat dintr-o poziție mai tânără și mai muncitoare, unde există o mare parte din munca grea… Dacă te afli într-un post de conducere, nu trebuie să fie o plăcere să lucrezi cu tine sau să fii bun la locul de muncă.”

Utilizatorii TikTok din secțiunea de comentarii au fost în mare parte de acord cu Jacqueline și au dat un nume teoriei sale, numită “pedeapsa performanței”, în care lucrătorilor buni li se atribuie mai multe sarcini ca urmare a faptului că sunt de încredere și eficienți.

Deși stereotipul conform căruia nesimțiții au mai mult succes a persistat mult timp, dovezile sugerează contrariul.

Un studiu realizat în 2020 de Cameron Anderson, profesor de comportament organizațional la Haas School of Business din cadrul Universității din California, Berkeley, a constatat că oamenii cu personalități dezagreabile nu progresează mai repede la locul de muncă decât persoanele agreabile.

Studiul a folosit rezultatele unui test de personalitate efectuat de studenți și absolvenți de facultate cu 14 ani înainte și modul în care au evoluat carierele lor după aceea.

S-a constatat că persoanele dezagreabile aveau două trăsături distincte care anulau orice câștig în carieră. Aceasta este că erau dominanți și asertivi, ceea ce i-a ajutat să obțină putere, dar erau și mai egoiști și mai puțin comunitari, ceea ce este o trăsătură privită negativ de către colegii de muncă.

Cum să avansați

Poți obține anumite beneficii dacă ești plăcut la locul de muncă, mai ales dacă poți face viața colegilor tăi mai ușoară, potrivit lui Andrew Brodsky, profesor de management la Universitatea din Texas, la McCombs School of Business.

″Ajutându-i pe ceilalți și fiind orientat către ceilalți poți avea avantajul că oamenii au mai multă încredere în tine, ceea ce înseamnă acces la o varietate de resurse, cum ar fi informații la care nu toată lumea din organizație are acces”, a declarat Brodsky pentru CNBC Make It.

“De asemenea, poți obține un statut prin faptul că ești văzut ca o persoană care este utilă tuturor, iar celorlalți le place să îi recompenseze pe cei care simt că merită. Există o mulțime de beneficii de a fi orientat către ceilalți, cum ar fi că ne plac oamenii drăguți și facem lucruri frumoase pentru acei oameni”, a adăugat el.

Un studiu realizat în 2022 de cercetători de la Universitatea chineză din Hong Kong, Universitatea din Iowa și Universitatea Purdue a analizat rezultatele motivației prosociale la locul de muncă – adică persoanele cărora le place să-i ajute pe ceilalți.

Acesta a constatat, printr-o analiză a 200 de studii, că lucrătorii cu un nivel ridicat de motivații prosociale se confruntă cu o mai mare bunăstare, avansare în carieră și performanță la locul de muncă.

Deși există o opinie populară conform căreia majoritatea directorilor executivi sunt narcisiști, Ryan Vogel, profesor asociat la Fox School of Business and Management de la Temple University, a declarat că acest lucru nu este neapărat adevărat.

Oamenii care fac lucruri pentru alții și sunt deschiși la ideea de reciprocitate a lucrurilor bune “se descurcă mai bine în carieră”, a declarat Vogel pentru CNBC Make It. “Oamenii vor să fie asociați cu acest tip de oameni”.

“Narcisiștii sunt destul de buni la a trage de mânecă oamenii momentan, dar în cele din urmă oamenii se prind”, a adăugat el. “Da, există o mulțime de directori executivi care sunt narcisiști, dar există și o mulțime de directori executivi care nu sunt narcisiști. Nu toți narcisiștii câștigă turneul și sfârșesc ca CEO”.

Cu toate acestea, există câteva avertismente în a fi prea amabil.

′Oamenii plăcuți nu se dau peste cap′

În videoclipul TikTok al lui Jacqueline, aceasta face o confuzie între a avea o personalitate plăcută și a fi o persoană care se lasă ușor influențată, potrivit lui Vogel.

“Aș spune că plăcutul nu este neapărat la fel de ridicat pe agreabilitate. Oamenii plăcuți nu se dau peste cap. Nu sunt neapărat persoane plăcute, dar tratează oamenii în mod civilizat.”

Brodsky este de acord cu acest punct de vedere și spune că a fi prea “orientat spre ceilalți” se poate întoarce uneori împotriva ta, deoarece pierzi concentrarea asupra propriilor interese personale.

“Când se întâmplă acest lucru, s-ar putea să nu lupți pentru interesul tău personal atât de mult pe cât ai nevoie, ceea ce uneori poate fi necesar în organizații.”

O parte din motivul pentru care videoclipul a avut un asemenea succes pe rețelele de socializare este că așteptările oamenilor privind loialitatea corporativă au fost încălcate în ultimii ani, iar lucrătorii au devenit mult mai critici față de lideri ca urmare, potrivit lui Brodsky.

“Relația de muncă s-a schimbat în ultimele câteva decenii. Înainte era că lucrezi 40 de ani la o organizație, primești un ceas de aur sau orice altceva și apoi te retragi. Acum, nu mai există foarte multă loialitate corporatistă și mai ales acum, în perioada concedierilor”, spune Brodsky.

“Când ai organizații care nu sunt loiale angajaților lor, te-ai aștepta ca angajații să devină mai puțin loiali organizațiilor lor”.

sursa foto: Pexels/ Fox

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *