„Oferta de pace” a UE pentru Trump: gaz, mașini și arme

sua versus ue Sursa foto: Dreamstime / Donfiore

Maroš Šefčovič, Comisarul European pentru Comerț, s-a deplasat marți la Washington în scopul de a îi oferi lui Donald Trump oferte de pace, în speranța că așa va putea evita UE războiul comercial. Acesta promite un „pachet de cooperare” noii administrații în încercarea de a evita taxele impuse de Trump, care ar putea conține mențiuni cu privire la gaz, mașini și arme, potrivit unei analize realizate de Politico.

Šefčovič se va întâlni miercuri, 19 februarie, cu secretarul pentru comerț Howard Lutnick, cu reprezentantul pentru comerț Jamieson Greer, încă neconfirmați în funcțiile lor și cu Kevin Hassett, principalul consilier economic al lui Trump.

Vizita are loc într-un moment periculos pentru UE, după ce Trump a declarat că va restabili taxele vamale pe oțel și aluminiu luna viitoare, ceea ce anulează în fapt un armistițiu anterior.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

De asemenea, Trump a făcut un pas spre impunerea de taxe vamale reciproce care ar afecta exportatorii europeni, în special pe cei din industria auto. Deși Bruxelles-ul și-a petrecut ultimii patru ani consolidându-și setul de „arme comerciale”, mai întâi vrea să încerce să ajungă la o înțelegere cu Trump.

Ofertele de pace pe care le-ar putea oferi UE

Conform celor aflate de Politico, UE ar putea oferi în căutarea unui acord de pace următoarele „ofrande”:

  • Intensificarea importului de gaz

Obsesia lui Trump cu privire la deficitul comercial de 198 de miliarde de euro al Americii față de Uniunea Europeană se află la baza amenințărilor sale de a impune taxe vamale ridicate care ar putea costa blocul european miliarde de euro.

Cu toate acestea, remarca lui Trump „drill, baby, drill” pentru mai multe gaze fosile a sporit speranța țărilor din UE că ar putea să se folosească de asta cu scopul de a evita un război comercial.

Acest lucru ar fi posibil prin cumpărarea mai multor combustibili de peste Atlantic. Astfel, și UE va putea reduce importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia.

„De ce să nu-l înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin pentru noi și ne scade prețurile la energie?”, a întrebat în noiembrie Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene.

Cu toate acestea, există îndoieli legate de cât de mult GNL american poate fi achiziţionat de UE, deoarece Germania se întreabă cât mai poate cumpăra în plus faţă de volumul existent. Cel puțin un stat UE a lansat ideea unei scheme de subvenții care să facă încărcăturile americane de GNL mai ieftine „în numele securității energetice”. Dar alocarea de numerar pentru combustibili fosili ar fi o idee controversată în UE axată pe politici verzi.

În plus, există presiuni din industrie pentru ca pachetul european de măsuri să includă promisiuni că importatorii de combustibil american nu vor fi sancţionaţi pentru emisiile de metan, având în vedere că Trump intenţionează să reducă standardele de mediu la nivel naţional, iar giganții energetici s-ar putea confrunta cu amenzi mari din partea țărilor europene dacă profită de modificările normelor.

  • Mașini americane mai ieftine

Plângerile lui Trump împotriva UE se axează pe automobile și pe taxa de 10% pe care blocul comunitar o aplică importurilor de vehicule. SUA are o taxă vamală de 2,5%, deși acesta crește brusc la 25% pentru camioanele ușoare.

De asemenea, președintele a promis să introducă taxe reciproce pentru a le egala pe cele ale altor țări și să impună taxe vamale pentru autovehicule – în timp ce consilierii săi consideră că taxele europene pe valoarea adăugată reprezintă o taxă care merită represalii din partea SUA.

Deși nu este clar dacă taxele specifice pentru automobile s-ar adăuga taxelor existente, orice noi bariere comerciale reprezintă un risc considerabil pentru sectorul auto european, în special pentru cei trei mari producători de automobile din Germania.

Cel mai evident răspuns ar fi reducerea taxelor vamale impuse de blocul european pentru a le egala pe cele din SUA, o abordare susținută de producătorul auto BMW și de Bernd Lange, șeful Comisiei pentru comerț internațional a Parlamentului European.

Cu toate acestea, în conformitate cu normele comerciale mondiale, orice reducere a tarifelor UE ar trebui să se aplice tuturor partenerilor săi comerciali. Aceasta ar fi o victorie pentru China, ai cărei producători de vehicule electrice sunt disperați după noi piețe.

Potrivit analizei, în urma anchetei sale antisubvenții, Comisia Europeană a impus anul trecut noi tarife pentru mașinile electrice fabricate în China. Taxele vamale ale lui Trump de 60% pe care a promis în mod repetat că le va impune asupra bunurilor din China s-au transformat în taxe de numai 10% . Cu toate că el a impus taxe vamale de 25% asupra aliaților de liber schimb Canada și Mexic înainte de a le suspenda timp de o lună.

Dat fiind contextul, Trump a amânat și interdicția împotriva aplicației TikTok din China.

Măsurile luate de administrația Trump împotriva Chinei au alarmat Uniunea Europeană care a început să ia măsuri pentru a aborda în mod colectiv practicile chineze de acaparare a pieței.

Astfel, UE a sugerat să consolideze accentul pe securitatea economică, inclusiv prin monitorizarea investițiilor străine în tehnologii-cheie, cum ar fi inteligența artificială, semiconductorii și tehnologia cuantică, se arată în analiză.

În plus, UE dorește să colaboreze cu SUA pentru a aborda practicile non-piață ale Chinei, cum ar fi subvenționarea companiilor și excluderea firmelor occidentale de la licitațiile publice.

În trecut, în anul 2023, UE și SUA au încercat să înființeze un club al metalelor „verzi” pentru a impune taxe la importurile de oțel și aluminiu din economiile fără piață, cum ar fi China.

Potrtrivit analizei realizate de Politicom, în cazul în care cele două părți ajung la un acord privind un acord global durabil cu privire la taxele legate de oțel și alumiu, acesta ar putea pune capăt disputelor tarifare din primul mandat al lui Trump.

  • Achiziționarea de arme americane

O altă strategie care ar fi propusă de UE pentru a evita acest război comercial ar fi încercarea de a convinge țările europene să achiziționeze mai multe arme americane pentru a demonstra angajamentul lor față de propria securitate.

Cu toate acestea, această idee poate întâmpina rezistență în Franța, unde președintele Macron este un susținător puternic al autonomiei strategice a UE și al campionilor apărării naționale precum Dassault.

Washingtonul a promis la sfârșitul săptămânii trecute că va accelera transporturile de arme către Europa, după frustări de ani de zile ale aliaților săi cu privire la procesul lent de cumpărare a armelor de fabricație americană.

Ce limite nu va depăși UE pentru a evita războiul comercial

Dat fiind contextul, UE tot nu intenționează să își negocieze propria legislație în domeniul tehnologiei.

„Nu putem accepta această abordare, pentru că nu credem că legislația noastră face parte dintr-o negociere. De aceea, UE nu solicită modificări ale politicii SUA”, a declarat Brando Benifei, președintele delegației Parlamentului European în SUA.

Conform analizei, UE va continua să pună în aplicare reglementările sale privind companiile de tehnologie, cum ar fi AI Act, Digital Services Act și Digital Markets Act.

Deși UE înțelege îngrijorările SUA cu privire la aceste reglementări, nu consideră că legislația sa face parte dintr-o negociere. UE nu solicită modificări ale politicii SUA în această privință.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.