Licitația pentru lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești a fost suspendată oficial, ca efect al contestației pe care constructorul Astaldi din Italia a depus-o la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC).
În contestația înregistrată pe 31 ianuarie, constructorul reclamă carențele documentației tehnice, incompletă și cu erori și cere „suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea contestației/Obligarea Autorității Contractante la măsuri de remediere”.
În replică, oficialii Companiei de Drumuri și apoi ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au acuzat Astaldi că „trage de timp”, însă în limitele legii.
„Contestația este tardivă. Astaldi vrea, de fapt, să prelungească termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru că nu are încă toate documentele pregătite ca să participe la licitație. Astaldi nu a făcut nicio contestație în 2020 în faza de precalificare, deși vorbim fix de aceeași documentație. Așa zisa problemă a Studiului de Fezabilitate este una falsă pentru că acesta este ilustrativ, conform legislației. Constructorul este obligat să își facă studiile geotehnice în faza de proiectare”, a transmis CNAIR.
Despre problemele licitației pentru cel mai lung lot al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești Asociația Pro Infrastructură a avertizat în repetate rânduri, menționând că slaba calitate a documentației tehnice și vechimea studiilor de fezabilitate îndepărtează constructorii, existând riscul real să se repete scenariul de pe lotul 2, unde doar o firmă din Turcia a mai depus ofertă în ultima etapă a procedurii restrânse.
Vineri, la Timișoara, Sorin Grindeanu a precizat că acțiunile Astaldi sunt legale, dar s-a plâns de faptul că foști angajați ai Ministerului Transporturilor sau CNAIR au trecut în zona privată și oferă consultanță constructorilor pentru „ca lucrurile să nu se întâmple”. De asemenea, Grindeanu a menționat că fostul ministru Cătălin Drulă este membru fondator al Asociației Pro Infrastructură, asociație din rândurile căreia a venit și Horațiu Cosma, fost secretar de stat pentru domeniul rutier în mandatul lui Drulă.
„Termenul (n.r. pentru depunerea ofertelor) nu va fi 7 februarie…se va duce mai încolo. Eu nu spun că ceea ce face Astaldi este ilegal. Folosește toate pârghiile legale astfel încât să-și atingă scopul. Statul este slab, de aceea e nevoie să schimbăm legea achizițiilor publice…, dar mai e ceva, că tot am văzut că e foarte promovată de către această asociație Pro Infrastructură, din câte știu eu, membru fondator este un fost ministru (n.r Cătălin Drulă), mai era și un secretar de stat (n.r. Horațiu Cosma)…nu spun că e cazul acum”, spune el.
Licitația pentru proiectarea și execuția lotului Cornetu – Tigveni a fost lansată în septembrie 2020, într-o primă fază 15 asocieri și constructori au depus oferte, șase dintre candidaturi fiind selectate în iunie pentru licitația restrânsă: Aktor, Astaldi, Makyol, Mapa, Pizzarotti şi Strabag. (Niciun constructor din China nu a mers mai departe în cursă, ca efect al Ordonanței care exclude participarea firmelor din această țară). Contractul are o durată de 11 ani din care primele 14 luni pentru proiectare, 59 luni execuție, respectiv 5 ani pentru garanție, dar cu punctaj superior pentru un calendar accelerat de 12 luni proiectare și 45 de luni execuție. Lotul 3 (37 km) va avea un tunel dublu la Poiana de 1,7 km, 6 pasaje, 55 de poduri și un ecoduct la Călinești, iar două noduri rutiere sunt prevăzute la Cornetu și la Văleni.
Declarațiile ministrului Grindeanu despre situația lotului 3 al Autostrăzii Sibiu – Pitești pot fi urmărite de la minutul 36:
Nu este prima insinuare a ministrului Grindeanu către Asociația Pro Infrastructură, însă fără a reproșa/demonstra ceva concret. Luna trecută, CNAIR retrăgea un comunicat de presă prin care susținea că Asociația ar avea o agendă ascunsă pentru favorizarea proiectantului Egis care a câștigat contractul pentru studiul de fezabilitate al Drumului de mare viteză Craiova – Lugoj, cel mai mare contract pentru un studiu de fezabilitate, după cum Economedia a scris aici.