Contractele de lucrări pentru infrastructura feroviară și metrou vor putea fi suplimentate pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții, Ministerul Transporturilor preluând modelul deja aprobat pentru șantierele de autostrăzi (Ordonanța UMB).
Ajustarea contractelor pentru lucrări la calea ferată a fost solicitată de constructorii feroviari care au transmis că nu mai pot acoperi diferența de cost dintre prețurile estimate la momentul ofertei/licitației și cele din prezent, subliniază Ministerul Transporturilor într-un Proiect de Ordin. La calea ferată elementele de cost principale sunt: forța de muncă, combustibil, energie și gaze, agregate minerale de carieră și balastieră, structuri metalice, oțel beton, articole din beton ciment și ipsos, cabluri electrice, subansamble electrice și suprastructura căii.
„Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor. Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt: oțelul, fierul-beton sau structuri metalice si cabluri izolate si neizolate care urmează a fi reflectate în indicele de cost total în construcții.De asemenea, criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat, la rândul ei, o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care, 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera.
Având în vedere faptul că, prin adresele primite de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile prin care, contractanții subliniază incapacitatea lor de a suporta creșterea costurilor la materialele de bază și solicită reechilibrarea contractelor prin ajustarea valorii aferente restului de executat existent la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64/2022, este necesară stabilirea elementelor de cost ce vor fi avute in vedere în aplicarea formulei de ajustare a prețurilor”, arată un Proiect de Ordin comun al Ministrului Transporturilor și Fondurilor Europene.
La metrou, elementele principale de cost sunt: forța de muncă, combustibil, energie electrică, piatră tăiată, mașini, echipamente și motoare, oțel beton, articole din beton și ipsos, cabluri electrice, tablă și suprastructura căii de rulare.
Cele mai importante șantiere la cale ferată/ Unde se va lucra la metrou
Cele mai importante șantiere deschise pentru modernizarea/reabilitarea căii ferate cu fonduri europene sunt pe coridorul IV Brașov – Sighișoara – Simeria și pe linia București – Giurgiu (Pod Grădiștea). În procedură de achiziție/evaluare sunt și cele două proiecte majore prin PNRR (peste 3 miliarde de euro): modernizare/electrificare pe magistralele Cluj-Napoca – Oradea respectiv Caransebeș – Timișoara – Arad. Deocamdată, Metrorex nu are niciun șantier deschis (stația Tudor Arghezi pe M2 este contractul Primăriei Sector 4), dar de anul viitor vor începe lucrările pentru M6 secțiunea Gara de Nord – Băneasa.
România este singura țară din Uniunea Europeană care a schimbat legislația pentru a acoperi creșterea accelerată a prețurilor la materialele de construcții, potrivit ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloș.