Pachetul de reformă fiscală: diminuarea cu cel puțin 25% a funcțiilor de demnitate publică până la 1 ianuarie 2024/ Telefoane de maxim 500 de lei/ Posturile vacante vor fi desființate

Marcel Ciolacu, Marian Neacsu, sedinta de guvern Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Pentru a diminua cheltuielile de personal ale bugetului, Guvernul propune ca numărul total al posturilor de demnitate publică efectiv ocupate aferente funcţiilor de secretari de stat, consilieri de stat, subsecretari de stat, vicepreşedinţi şi a funcţiilor asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minimum 25%, iar posturile vacante, neocupate, fără personal încadrat, şi funcţia de şef de birou vor fi desfiinţate, potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscale și cele de reducere a cheltuielilor bugetare pus în dezbatere publică.

Achiziţia de aparate de telefonie mobilă în entităţile publice nu poate depăşi 500 lei/aparat de telefonie mobil achiziţionat. Se aplică şi companiilor de stat. Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 25 lei/lună/aparat de telefonie mobilă; (proiectul iniţial prevedea 50 de lei).

Proiectul de lege prevede şi majorarea normativelor pentru constituirea structurilor la nivel de serviciu, direcţie şi direcţie generală în instituţiile publice, respectiv pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuţie, pentru constituirea unei direcţii este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuţie iar pentru constituirea unei direcţii generale este necesar un număr de minimum 35 de posturi de execuţie.

Măsuri pentru reducerea cheltuielilor instituțiilor și autorităților publice

  • Diminuarea cu cel puțin 25% a funcțiilor de demnitate publică de secretar de stat, consilier de stat/subsecretar de stat/vicepreședinte și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora;
  • Desființarea posturilor vacante;
  • Desființarea funcției de șef birou;
  • Majorarea normativelor pentru constituirea structurilor la nivel de serviciu/direcție/direcție generală;
  • Structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe:
    a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție;
    b) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuție;
    c) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 35 de posturi de execuție.
  • Diminuarea ponderii funcțiilor publice de conducere în totalul funcțiilor la nivel ordonator principal de credite de la 12% la 8%;
  • Limitarea funcțiilor de conducere la maxim 10% pentru celelalte categorii de personal bugetar;
  • Reducerea posturilor din cabinetele demnitarilor din administrația locală ( cele ale demnitarilor din administrația centrala au fost reduse deja prin OUG nr.34/2023) precum și cele din cabinetele conducătorilor autorităților/agențiilor/instituțiilor publice autonome, aflate în coordonarea/autoritatea/controlul Parlamentului României;Acordarea voucherelor de vacanță numai pentru angajații din sectorul bugetar ale caror venituri salariale sunt mai mici de 14.000 lei brut, concomitent cu majorarea acestora de la 1.450 la 1.600 lei;
  • Acordarea indemnizației de hrană numai pentru angajații din sectorul bugetar ale caror venituri salariale sunt mai mici de 14.000 lei brut;
  • Limitarea cuantumului sporului de condiții periculoase sau vătămătoare pentru personalul din sectorul bugetar la maxim 1.500 lei.

De asemenea se propun o serie de măsuri care să conducă la reducerea cheltuielilor de funcționare ale instituților și autorităților publice:

Aprobarea/modificare de normative de cheltuieli pentru instituțiile și autoritățile publice indiferent de modul de finanțare în ce privește dotarea cu autoturisme , consumul de carburanți;

  • Introducerea de normative pentru cheltuielile cu achiziția de aparate de telefonie mobilă și de abonamente lunare de telefonie mobilă

Se propune ca, începând cu exercițiul bugetar al anului 2024, la elaborarea și aprobarea bugetelor locale, cheltuielile efectuate de autoritățile publice locale aferente capitolului bugetar 67 ”Cultură, recreere și religie” să nu depășească 2,5% din veniturile proprii realizate în exercițiul bugetar precedent.

Totodată prin proiectul de lege se propun măsuri de reorganizare astfel încât începând cu data de 1 iulie 2024 instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/ locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

  • Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice.
  • Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;

Instituțiile publice care nu îndeplinesc aceste condiții se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale/centrale/județene prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare

Prin comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale/județene/centrale trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:

  • reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
  • reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii.

Puteți citi aici forma finală a proiectului de măsuri fiscale și reducere a cheltuielilor bugetare.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Comentarii

  1. Mari reduceri , mari reforme administrative!
    In mod natural se vor crea noi organigrame.
    Mult mai stufoase si inutile.
    Va fi o reactie in lant.
    Va apare câte o noua Directie de Organizare a Dezorganizarii cu mai multe servicii ca sa încapă toate pilele si neamurile.
    Apar si Directii cu nume pompoase pentru clientii politicii.
    Garantat!
    Produs cu specific românesc.
    Reforma va fi apa de ploaie!😎

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *