Multe magazine independente de muzică din Europa continuă să se închidă. Vânzările de viniluri au crescut datorită dorinței de suport fizic și a experiențelor nostalgice în era digitală, însă aceste magazine se confruntă cu dificultăți financiare din cauza costurilor ridicate ale chiriilor și a creșterii numărului de turiști, potrivit Euronews.
Un exemplu este Tattoo Records din Napoli, Italia, care s-a închis după 41 de ani de activitate din cauza dificultăților de a prospera într-o zonă în care produsele non-alimentare nu sunt la fel de profitabile ca cele alimentare.
„Faci mai puțini bani cu jazzul decât cu pizza”, a declarat Enzo Pone, proprietarul magazinului.
Dust Dealers, o piesă de bază a scenei reînviate de vinil din Bruxelles, și-a închis magazinul luna trecută. Iar în Spania, istorica Casa Beethoven, care a început să funcționeze pe Las Ramblas în 1880 și care are astăzi un catalog de peste 70.000 de partituri, se teme că ar putea avea aceeași soartă.
Cu toate că cererea pentru viniluri este în creștere, magazinele independente de muzică se luptă în continuare să supraviețuiască într-un climat economic dificil.
„Acest tip de magazine sunt ca Titanicul, se scufundă încet. Pentru noi, scufundarea nu este rapidă, deoarece suntem deschiși la majoritatea orelor și suntem situați pe Las Ramblas, unde trec mulți oameni, ceea ce ne permite să supraviețuim”, spune Jaume Doncos, co-proprietar al Casa Beethoven. „Cred că va depinde de momentul în care vom decide să ne retragem. Vedem gândirea și știm că finalul este inevitabil”, a adăugat el.
Cresc vânzările de viniluri
În mod surprinzător, în timp ce multe dintre aceste magazine sunt predispuse să se închidă, piața vinilurilor este înfloritoare la nivel mondial. În Statele Unite, vânzările de vinil au crescut anul acesta cu 6,2%, iar în Regatul Unit, Official Charts Company și British Phonographic Industry (BPI) detaliază o creștere de 3,2% a vânzărilor în prima jumătate a anului 2024, cu peste 8 milioane de unități vândute în Regatul Unit. Este pentru prima dată când cifrele au crescut de la boom-ul streaming-ului care a început în 2004.
În Franța, vinilurile reprezintă o parte semnificativă din vânzările de muzică înregistrată. Syndicat national de l’édition phonographique (SNEP), institutul care protejează industria muzicală franceză, a declarat în raportul său anual pentru 2023 că 24% din cele 815 milioane de euro generate anul trecut au provenit de la CD-uri și viniluri, în proporții aproape egale: 97 de milioane de euro pentru primele și 94 de milioane de euro pentru cele din urmă. Ceea ce a reprezentat o creștere de +5,5% față de 2022.
Aceste date ridică multe întrebări și generează un paradox. Poate oare creșterea vânzărilor de vinil să compenseze presiunile economice cu care se confruntă magazinele de discuri independente? Consumatorii de muzică vor achiziționa mai mult online sau se vor îndrepta către comercianții mai mari? Vor ocoli aceștia magazinele locale în favoarea comodității?
Jeffrey Smith, vicepreședinte marketing la Discogs, cel mai mare retailer online de viniluri, rămâne optimist: „Magazinele de discuri independente rămân coloana vertebrală a culturii vinilului. Vrem să clarificăm lucrurile: Vinilul este încă la mare căutare, magazinele independente prosperă, iar piața este în creștere”, a declarat acesta.