PNRR: Ministerul Transporturilor trebuie să asigure creşterea traficului feroviar de marfă şi călători cu 25 % până în 2026/Pentru reparaţiile liniilor de tren, statul a alocat mai puţin de 20% din necesar

tren de lucru Sursa foto: CFR Infrastructură

Ministerul Transporturilor trebuie să asigure creşterea traficului feroviar de marfă şi călători cu 25 % până în 2026, obiectivul fiind asumat prin PNRR, arată un Proiect de Hotărâre de Guvern prin care se aprobă Planul de Acţiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport călători şi marfă. Reforma prevăzută în Planul Naţional de Redresare şi Redresare şi Rezilienţă ,,Dezvoltarea infrastructurii feroviare” urmăreşte consolidarea eficienţei şi competitivităţii căilor ferate din România prin creşterea numărului de călători cu 25 % până în 2026 faţă de anul de referinţă 2021 respectiv a celui de marfă cu 25 % până în 2026 faţă de anul 2020. De asemenea sunt menţionate măsuri pentru a creşte utilizarea materialului rulant nou ( n.r care urmează să fie achiziţionat prin ARF) şi transferul călătorilor de la transportul rutier cu microbuze şi autocare la cel feroviar, cu trenuri de navetă. Faţă de obiectivul preluării călătorilor care folosesc microbuze şi autocare, ministerul de resort arată că, transportul feroviar are o competitivitate limitată în raport cu cel rutier care duce la o structură profund  dezechilibrată a modelului naţional de transport : ,,Strategia se bazează pe o analiză comprehensivă a situaţiei actuale a transportului feroviar pe piaţa transporturilor de persoane şi mărfuri, ca efect al evoluţiei în ultimii 30 de ani. Analizele evidenţiază competitivitatea foarte limitată a transportului feroviar în raport cu alte moduri de transport, dar mai ales în raport cu transportul rutier. Aceasta conduce la o structură profund dezechilibrată a sistemului naţional de transport, care se reflectă în cotele de piaţă ale modurilor de transport (cotele modale). Astfel, conform datelor Eurostat, cota modală a transportului feroviar pe piaţa transporturilor terestre este de:

-4,2% în domeniul transporturilor de persoane pe relaţii interurbane (această cotă modală ia în consideraţie inclusiv transportul individual cu mijloace motorizate), respectiv de 21,1% în domeniul transporturilor publice de persoane pe relaţii interurbane;

-21,9% în domeniul transporturilor comerciale de marfă pe relaţii interurbane.

Acest dezechilibru modal al sistemului naţional de transport se reflectă în primul rând în suprasolicitarea excesivă a reţelei rutiere, a cărei capacitate de transport a atins deja niveluri critice pe majoritatea relaţiilor de transport importante (cu consecinţe privind creşterea frecvenţei blocajelor rutiere, limitarea vitezelor de deplasare şi creşterea exponenţială a numărului de accidente cu urmări grave).” Nota de Fundamentare a proiectului.

Ministerul Transporturilor prezintă şi ponderea companiilor de stat în piaţa de transport feroviar :  80 % pentru CFR Călători, poziţie dominantă, respectiv 20 % pentru CFR Marfă, pentru transportul de marfă, considerată o piaţă relativ echilibrată.

Alocările financiare au fost ,,foarte reduse” în raport cu necesităţile de finanţare pentru întreţinerea, repararea şi reînnoirea infrastructurii feroviare, explică Ministerul Transporturilor. Astfel:

  • în ceea ce priveşte întreţinerea infrastructurii, fondurile publice alocate au acoperit doar 60,3% din necesităţile de finanţare;
  • în ceea ce priveşte repararea infrastructurii, fondurile publice alocate au acoperit mai puţin de 20% din necesităţile de finanţare;
  • în ceea ce priveşte reînnoirea infrastructurii, fondurile publice alocate au acoperit mai puţin de 3% din necesităţile de finanţare.

Consecinţa directă a finanţării necorespunzătoare a întreţinerii, reparării şi reînnoirii infrastructurii feroviare este degradarea progresivă a acesteia şi apariţia din ce în ce mai frecventă a unor defectări care necesită limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor pentru asigurarea condiţiilor minimale de siguranţă. Aceasta a generat limitarea suplimentară a competitivităţii transportului feroviar în raport cu alte moduri de transport, materializată prin migrarea masivă a clienţilor către transportul rutier.

Printre principalele investiţii în domeniul feroviar se numără:

  • Modernizarea a 311 kilometri de linie de tren (Cluj Napoca – Oradea şi Caransebeş – Timişoara)
  • Electrificarea a 110 km de cale ferată (Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu)
  • Construirea a 12 km de linie nouă de metrou
  • Achiziţia a 32 de rame noi de metrou

Trenuri cu hidrogen

Două proiecte sunt planificate a fi operate cu trenuri cu hidrogen, nefiind astfel necesară electrificarea acestora:

  • București – Pitești
  • Reșița – Voiteni

Termenele limită, ,,Jaloanele” din PNRR pot fi consultate aici.

– Situaţia fondurilor publice alocate în ultima perioadă pentru infrastructura feroviară

Anul Fonduri publice [mii lei]
Intretinere Reparatii Reinnoire Investitii
2012 850 000 44 821 37 165 1 352 564
2013 450 000 51 455 54 915 1 390 433
2014 693 045 4 329 13 973 1 505 330
2015 756 237 65 599 18 990 1 388 208
2016 1 022 222 92 974 48 474 1 243 268
2017 888 392 35 109 37 937 2 224 984
2018 893 686 17 219 36 342 1 146 595
2019 1 072 514 25 586 48 941 2 403 292
2020 1 204 716 26 141 79 958 2 253 535
Total 7 830 812 363 233 376 695 14 908 209
Medie anuala 870 090 40 359 41 855 1 561 333
Necesar anual (medie) 1 442 710 230 000 1 401 665
Acoperire necesar 60,31% 17,55% 2,99%

Sursa foto: CFR Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *