Popularitatea serialelor turcești stimulează turismul în Istanbul

Istanbul Turcia sursa foto: Pixabay/ Şinasi Müldür

Turiștii se plimbă în Turcia printre decoruri care recreează castele otomane și bizantine, își fac selfie-uri cu actori în costume tradiționale otomane și asistă la acrobații călare – succesul producțiilor de televiziune a alimentat o industrie înfloritoare de miliarde de dolari care continuă să se extindă pe noi piețe, arată o analiză Euronews.

Printre turiștii veniți să vadă decorurile se numără Riia Toivanen, în vârstă de 22 de ani, o fană devotată a serialelor de televiziune turcești, care a călătorit din Finlanda până la Istanbul împreună cu mama sa pentru a pătrunde pe tărâmul emisiunilor ei îndrăgite.

La aproximativ 12 800 de kilometri depărtare, în Villa Carlos Paz din Argentina, Raquel Greco, profesoară pensionară în vârstă de 66 de ani, urmărește un episod al unei comedii romantice turcești, înconjurată de amintiri din călătoria sa unică în Istanbul, unde a vizitat puncte de reper pe care le cunoștea din anii în care a urmărit emisiuni turcești.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Mi se părea că visez, nu-mi venea să cred că trăiesc ceea ce vedeam în fiecare zi în serial”, a spus ea despre vizita sa din luna aprilie a acestui an.

Popularitatea globală a dramelor TV turcești – sau dizi în turcă – a propulsat Turcia în poziția de principal exportator de televiziune, consolidând în mare măsură imaginea internațională a națiunii și atrăgând milioane de telespectatori și turiști din întreaga lume în locurile sale istorice și culturale, care sunt fundalul multora dintre seriale.

Succesul producțiilor de televiziune a alimentat o industrie înfloritoare de miliarde de dolari care continuă să se extindă pe noi piețe, spun experții. Popularitatea acestor emisiuni sporește, de asemenea, puterea soft a Turciei la nivel mondial.

Între 2020 și 2023, cererea globală pentru serialele turcești a crescut cu 184%, poziționând Türkiye ca unul dintre cei mai mari exportatori de emisiuni TV din lume, potrivit Parrot Analytics, o companie de cercetare.

“Ajungem la peste 400 de milioane de telespectatori în fiecare seară în întreaga lume”, a declarat Izzet Pinto, CEO al Global Agency, care exportă seriale turcești pe piețele mondiale. “Puterea soft pe care o creăm cu dramele turcești nu poate fi nici măcar comparată cu ceea ce s-ar putea face în politică”.

Deși “Deli Yurek” a fost primul serial turcesc care a fost exportat – în Kazahstan, în 2001 – serialul romantic “Gumus” din 2005 a fost cel care a catapultat dizinele turcești la faima mondială. Serialul, care se învârte în jurul unei femei dintr-un mediu tradițional care se adaptează la viața urbană, a devenit extrem de popular în Orientul Mijlociu.

“A Thousand and One Nights” (O mie și una de nopți), o dramă romantică din 2006 bazată pe colecția de basme populare din Orientul Mijlociu și plasată în Istanbulul zilelor noastre, a captivat publicul din Balcani. ‘Magnificent Century’, bazat pe sultanul otoman Suleyman Magnificul din secolul al XVI-lea, a deschis calea ficțiunii istorice.

De ce sunt atât de populare producțiile TV turcești?

Cândva importator de telenovele latino-americane, Turcia își exportă acum dramele în regiune. Președintele venezuelean Nicolás Maduro a vizitat platoul de filmare al serialului dramatic istoric “Resurrection: Ertugrul’ în 2018, subliniind atractivitatea diziului în națiunea sa.

Haley Uganadi, fondatoarea platformei de fani ai serialelor TV turcești “Dizilah”, spune că popularitatea dramelor vine din temele care se concentrează pe familie, prietenie și dragoste, de obicei având ca fundal stilul de viață luxos din Istanbul sau istoria bogată a Turciei.

“Ele oferă ceva pentru toată lumea, indiferent de unde ești. Urmărind drame turcești, văd reflecții ale mamei mele, ale mele și ale fraților mei”, a declarat Uganadi.

Platforma ei primește aproximativ 1,5 milioane de telespectatori lunar, cu fani din Statele Unite, Canada, Grecia, India și Pakistan.

Pinto subliniază natura familială a dramelor turcești. “Nu există nuditate, nu există înjurături sau cuvinte urâte, nu prea multă ură. Astfel, acest lucru devine vizionabil de către familie”, explică el.

Pe măsură ce se dezvoltă, industria își extinde temele serialelor sale, cum ar fi “Red Roses”, care explorează dinamica dintre o familie cu orientare occidentală, ferm seculară, și o frăție islamică fictivă.

Istanbulul vede un aflux de turiști care vin pentru decorurile din filme

Toivanen și mama sa au vizitat studiourile de film Bozdag, un vast complex din nordul Istanbulului, unde au fost lansate superproducții istorice din epoca otomană precum “Resurrection: Ertugrul” și “Foundation: Osman” au fost filmate.

Toivanen spune că dragostea ei pentru dramele romantice ‘Black Money Love’ și ‘Endless Love’ a adus-o la Istanbul. “Îmi place foarte mult cultura turcă”, a spus ea. “[Serialele sunt] foarte prietenoase și calde, iar acolo se întâmplă multe drame.”

Primul episod din ‘Resurrection: Ertugrul’ a avut peste 157 de milioane de vizualizări pe canalul YouTube în limba urdu al televiziunii de stat turce TRT, a declarat producătorul și scenaristul Mehmet Bozdag, care a creat dramele istorice populare care ficționalizează viețile liderilor și eroilor otomani. ‘Foundation: Osman” a fost difuzat în peste 110 țări, a spus el.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: