Prăpastia dintre angajatori și tinerii mileniali și din Generația Z. Companiile se așteaptă la inițiativă, în timp ce tinerii vin cu încredere scăzută în propria persoană și frica de a greși

tanar, tineri, angajati, mileniali Sursa foto: Annie Spratt / Unsplash

Între tinerii din România și angajatori se cască o prăpastie uriașă din punct de vedere al așteptărilor. Când acești tineri intră pe piața forței de muncă, așteptarea de la companii este ca ei să vină cu inițiativă și să fie implicați, în timp ce ei au de fapt nevoie de o restaurare a încrederii în propria persoană, arată concluziile unui program care a adus împreună tineri din Generația Z alături de manageri (oameni cu experiență), pe tema abilităților viitorului și care sunt așteptările cu privire la angajare și procesul de angajare.

Astfel, tinerii din România se confruntă cu o încredere scăzută în propria persoană, frica de a greși și lipsa valorii provenită din diferite interacțiuni cu profesori sau mediul familial, lucru care le afectează performanța la locul de muncă și în viață.

În plus, deși Generația Z are o înțelegere mai bună asupra propriei identități aceștia se confruntă cu o presiune mai mare venită din partea celor apropiați pentru a lua o decizie cu privire la ce fac în viitor, în contextul în care oferta de joburi este mult mai variată și duc lipsă de mentorat și orientare în carieră.

„Ne putem conecta mai mult cu milenialii (managerii) decât cu propriii părinți”, a declarat unul dintre tinerii participanți la programul Insights @Viitorul tău job.

Gândirea critică este esențială

Generația Z (tinerii născuți între 1997 și 2015) are acces la foarte multă informație, iar asta determină un grad mai mare de confuzie fiindcă ele sunt de multe ori contradictorii, iar efortul de filtrare este mare, uneori chiar epuizant. Drept urmare, această expunere continuă la informații face ca gândirea critică să devină esențială și importantă ca abilitate.

O altă concluzie legată de învățare este că managerii aparținând generației Millenials (născuți între 1981 și 1996) învață mai mult din offline în timp ce tinerii învață mai mult din online și sunt obișnuiți ca nevoia lor de informație să fie satisfăcută imediat.

Despre abilitățile necesare la job și învățare

Una dintre concluzii a fost aceea că abilitățile de tip soft skills sunt mai importante decât hard skills în accepțiunea managerilor. Pornind de la raportul World Economic Forum legat de top 10 abilități necesare în viitor, atât tinerii cât și managerii au aranjat în ordinea importanței care sunt acestea, iar top două abilități atât pentru Generația Z cât și pentru manageri au fost creativitatea și originalitate alături de ascultarea activă.

Din punct de vedere al factorilor diferențiatori între generații, managerii văd adaptabilitatea ca fiind cel mai important soft skill, în timp ce pentru tineri este comunicarea.

Întrebați despre stilurile de învățare preferate, majoritatea respondenților au spus că pentru ei este relevantă învățarea practică, training-ul face to face, micro-learning și e-learning. Un aspect ce s-a evidențiat a fost că tinerii se așteaptă să scurteze calea și durata de învățare.

„Timpul la job trebuie să fie timp câștigat, nu timp pierdut”, a declarat Andreea, manager în cadrul unei companii multinaționale.

Cum se pregătește GenZ pentru angajare

Tinerii se pregătesc pentru angajare prin obținerea de certificate, participarea la cursuri extra-școlare, workshopuri, cursuri tehnice și mentorat. Aceștia au menționat că preferă să plătească pentru un curs, chiar și un preț mic, pentru a-i ambiționa mai mult să continue învățarea. De asemenea, implicarea în activități de voluntariat este foarte importantă pentru ei fiindcă îi pregătește pentru un job viitor.

Dacă vorbim despre așteptările tinerilor din momentul în care se alătură unei companii, aceștia au evidențiat:

  • Se așteaptă să primească feedback, în special la începutul carierei lor pentru a identifica atât punctele forte, cât și pe cele slabe;
  • Să afle mai multe despre companie, cum a început, să afle despre misiunea și viziunea companiei și apoi să primească informații specifice despre activitatea pe care urmează să o deruleze.
  • să primească încurajări de la management și de la colegi, să se simtă în siguranță
  • să îi fie întărită încrederea în sine și să aibă contextul prin care își poate dezvolta soft skill-urile prin traininguri
  • mentoratul ca fiind un pilon principal de învățare

Dacă printre așteptările companiei de la tineri s-a remarcat adaptabilitatea, de la aceștia s-a observat dorința de a beneficia de un mediu de lucru care favorizează incluziunea, inclusiv trans-generațională.

Ce așteptări au managerii de la un tânăr care se alătură companiei?

  • un CV curat
  • să fie pregătiți să răspundă la întrebări
  • să adreseze întrebări pentru a clarifica rolul și responsabilitățile din companie
  • să știe ce vrea și ce îi place; să fie onest cu el însuși
  • să fie pregătit să pună întrebări
  • Soft skills cheie: deschidere, atitudine pozitivă, lucru în echipă, ascultare activă, comunicare, adaptabilitate, să fie agili și proactivi, deschidere către feedback (să cerem, să învățăm să primim și să dăm)
  • Hard skills: partea tehnică care se îmbină bine cu cea logica

Care sunt așteptările tinerilor de la o companie cu privire la dezvoltare?

  • Sunt foarte interesați să își dezvolte soft skills prin traininguri oferite de companie, interacțiune cu mentor/ program de buddy
  • Să aibă parte de traininguri online, ghidaj, mentorat
  • Tinerii au apreciat foarte tare faptul că soft skills sunt foarte importante la pozițiile de început și la începutul carierei lor (făcând aceste joburi accesibile către ei, chiar dacă nu au experiență anterioară)
  • Se așteaptă să primească feedback, în special la începutul carierei lor pentru a identifica atât punctele forte, cât și pe cele slabe

Care sunt așteptările tinerilor când se alătură unei companii

  • să nu petreacă mai mult de jumătate din timpul de lucru în training
  • să afle mai multe despre companie, cum a început, să afle despre misiunea și viziunea companiei și apoi să primească informații specifice despre activitatea pe care urmează să o deruleze
  • să aibă un mentor, cineva care să îl învețe ce are de făcut
  • să aibă contextul prin care își poate dezvolta soft skillurile + să beneficieze de traininguri
  • să primească încurajări de la management și de la colegi, să se simtă în siguranță și să îi fie întărită încrederea în sine

„Am descoperit că și dacă ai un job de la 9 la 5 poți să fii fericit. Eu credeam că doar dacă ești antreprenor poți să fii fericit”, a declarat Andrei, unul dintre tinerii GenZ.

Sursa foto: Annie Spratt / Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *