Varșovia a făcut apel la șoferi să se asigure că sunt pregătiți pentru introducerea, luna viitoare, a unei “zone de transport nepoluant” care va interzice accesul mașinilor mai vechi în centrul orașului. Este prima măsură de acest tip implementată în Polonia, scrie Notes from Poland.
Autoritățile municipale au lansat un site web care permite cetățenilor să verifice dacă mașina lor se numără printre cele care vor fi interzise. Cu toate acestea, ele insistă asupra faptului că doar aproximativ 3% dintre vehicule vor fi afectate în prezent de aceste măsuri.
Anul trecut, Varșovia a anunțat că, de la 1 iulie 2024, va interzice mașinile diesel cu o vechime mai mare de 18 ani și mașinile pe benzină cu o vechime mai mare de 27 de ani.
Aceste praguri vor fi apoi coborâte treptat în următoarele etape ale proiectului, pentru a interzice și mașinile cu vechime mai mică. Apoi, până în 2032, vor fi interzise mașinile diesel cu o vechime de peste 11 ani și cele pe benzină de peste 17 ani.
Zona de transport nepoluant se întinde pe o suprafață de 37 km², reprezentând 7% din suprafața orașului. Obiectivul interdicției este de a reduce impactul negativ al emisiilor din transporturi asupra sănătății umane și a mediului. În Polonia, aerul este unul dintre cele mai poluate din Europa, iar emisiile vehiculelor sunt una dintre principalele cauze.
Primăria estimează că, în ciuda faptului că exclude doar 3% din vehicule, prima etapă a proiectului va reduce deja în mod semnificativ substanțele nocive din aer, urmând ca oxizii de azot (NOx) să scadă cu 11% și particulele în suspensie (PM) cu 20%.
Până la introducerea completă a măsurilor, în 2032, municipalitatea calculează că acest lucru va duce la o reducere de 80% a oxidului de azot și de 69% a particulelor.
Sunt permise anumite excepții. Cetățenii în vârstă, șoferii care dețin un card european de parcare pentru persoane cu handicap și cei care conduc un vehicul clasificat legal ca fiind istoric sau care îndeplinește o funcție specială pot solicita o derogare de la aceste reguli. La fel pot face și companiile care își au sediul social sau își achită taxele în Varșovia.
Cei care locuiesc în Varșovia și plătesc impozite în capitală vor fi scutiți de îndeplinirea cerințelor zonei în primele două etape ale introducerii acesteia, adică până în ianuarie 2028.
Al doilea oraș ca mărime din Polonia, Cracovia, intenționa să fie primul din Polonia care să introducă o astfel de zonă de transport nepoluantă. Cu toate acestea, planurile sale au fost amânate după ce o instanță a decis în ianuarie că acestea nu au fost formulate în mod corespunzător.