Președintele Joe Biden a fost îndemnat să interzică importurile de mașini electrice fabricate în China în SUA. Președintele Comisiei bancare a Senatului, senatorul Sherrod Brown, a scris că “vehiculele electrice chinezești reprezintă o amenințare existențială pentru industria auto americană”, scrie BBC.
Comentariile sale sunt cele mai puternice de până acum ale unui senator american pe această temă, în timp ce alții au cerut taxe vamale semnificative pentru a ține vehiculele electrice chinezești în afara țării.
În februarie, Casa Albă a declarat că SUA a deschis o anchetă pentru a stabili dacă mașinile chinezești reprezintă un risc pentru securitatea națională.
“Nu putem permite Chinei să aducă înșelăciunile sale susținute de guvern în industria auto americană”, a declarat senatorul Brown într-un videoclip pe platforma de socializare X, fostul Twitter.
Senatorul Brown, care este un democrat din statul Ohio, producător de automobile, încearcă să obțină un al patrulea mandat la alegerile din noiembrie.
Casa Albă nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii din partea BBC.
În februarie, președintele Biden a declarat că politicile Chinei “ar putea inunda piața noastră cu vehiculele sale, prezentând riscuri pentru securitatea noastră națională” și că “nu va permite ca acest lucru să se întâmple sub supravegherea mea”.
Washingtonul ar putea impune restricții din cauza îngrijorărilor că tehnologia din mașinile fabricate în China ar putea “colecta cantități mari de date sensibile despre șoferii și pasagerii lor”, a declarat Casa Albă.
Aceasta a avertizat că mașinile care sunt conectate la internet “își folosesc în mod regulat camerele și senzorii pentru a înregistra informații detaliate despre infrastructura SUA; interacționează direct cu infrastructura critică și pot fi pilotate sau dezactivate de la distanță”.
China este cel mai mare producător de automobile din lume și concurează cu Japonia pentru a fi cel mai mare exportator de vehicule.
Săptămâna aceasta, în timpul unei călătorii în China, secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, a avertizat Beijingul că Washingtonul nu va permite repetarea “șocului chinezesc” de la începutul anilor 2000, când importurile chinezești au inundat America. Ca răspuns, viceministrul chinez de finanțe, Liao Min, și-a exprimat “îngrijorarea gravă” cu privire la restricțiile impuse de SUA în materie de comerț și investiții.
Liao Min a declarat că avantajele competitive ale Chinei se datorează “pieței sale pe scară largă, sistemului industrial complet și resurselor umane abundente”.
Tot joi, cele mai mari companii aeriene americane au cerut administrației Biden să oprească aprobarea de noi zboruri între SUA și China.
Într-o scrisoare adresată secretarului de stat Antony Blinken și secretarului Departamentului Transporturilor, Pete Buttigieg, acestea au declarat că “politicile anticoncurențiale dăunătoare” ale Chinei dezavantajează transportatorii americani.
“Dacă se permite continuarea necontrolată a creșterii pieței chineze de aviație și fără preocupare pentru egalitatea de acces pe piață, zborurile vor continua să fie cedate transportatorilor chinezi în detrimentul lucrătorilor și întreprinderilor din SUA.”
Cele două cele mai mari economii ale lumii au fost blocate într-un război comercial din 2018, când administrația Trump de atunci a impus taxe vamale pentru bunuri chinezești în valoare de peste 360 de miliarde de dolari. Beijingul a ripostat cu taxe vamale pentru produse americane în valoare de peste 110 miliarde de dolari.
Președintele Joe Biden a menținut în mare parte aceste taxe în vigoare. Anul trecut, valoarea bunurilor cumpărate de SUA din China a scăzut cu puțin peste 20%, ajungând la 427 miliarde de dolari. În același timp, exporturile SUA către China au scăzut cu 4%, ajungând la puțin sub 148 de miliarde de dolari.