Prima autostradă pe care o vor construi chinezii în România: CNSC respinge contestația ICTAS, iar CNAIR este obligată să semneze contractul cu o firmă din China (CCECC)

Autostrada de Centura Bucuresti Nord Sursa foto: Facebook / Cristian Pistol

Compania de Drumuri este obligată să semneze contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii A0 București Nord cu constructorul Chinez China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC). Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins marți, 10 ianuarie contestația turcilor de la Ictas (detalii aici).

Durata contractului pentru proiectarea și execuția lotului 3 al A0 Nord, respectiv legătura între DN2 (Afumați) – DN3 (Pantelimon), este de 30 de luni, din care 12 luni sunt destinate perioadei de proiectare și 18 perioadei de execuție a lucrărilor. Pe traseu sunt incluse șapte poduri și pasaje.

Cronologia contractului lansat în 2019 și „artificiul” CNAIR din decembrie 2022

Compania de Drumuri a lansat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 Afumați – Pantelimon (8,5 kilometri între DN 2 și DN 3) în iunie 2019 și a primit 12 oferte, dintre care două de la constructori din China Synohidro și CHINA CIVIL ENGINEERING CONSTRUCTION CORPORATION (CCECC). După mai multe rânduri de contestații la CNSC și Curtea de Apel București între Turcii de la Ictas și chinezii de la CCECC, pe 4 noiembrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că semnarea contractului cu chinezii nu mai poate fi amânată și este o chestiune de câteva zile.

„E o întreagă istorie cu acel lot. Două loturi din cele patru nu au constructor. pe lotul 3, în urmă cu ceva vreme a fost desemnat un anumit câștigător. Au fost două decizii ale instanței și două ale CNSC prin care se desființa decizia CNAIR. Sunt patru decizii, nu văd alte soluții decât aceea de a se semna. Motivarea este că nu se aplică prevederea legii care exclude companiile din China de la licitații pentru că procedurile au început anterior legii. Pe mine mă interesează ca, dincolo de constructor, la CNAIR și CFR să se facă lucrările. Cred că s-au cerut documentele pentru semnare, este o durată de câteva zile”, spunea Sorin Grindeanu. Însă CNAIR nu a trecut direct la semnarea contractului, ci a găsit soluția procedurală să desemneze, din nou, constructorul din China, ministrul Grindeanu anunțând public soluția CNAIR pe 25 noiembrie 2022.

Pe A 0, semi inelul nordic nu are contract semnat nici lotul 1 Joița – A1 – DN 1. Singura investiție rutieră pe care Ministerul Transporturilor o derulează cu un constructor din China este Centura Zalău, un proiect întârziat.

Sursa foto: Facebook / Cristian Pistol

Comentarii

  1. Buna afacere .Acum 6 ani Croatia care semnase cu o firma chineza ptr constructia a 20km de autostrada a reziliat contractul dupa ce primii 2 km de autostrada s-au degradat si prabusit pe anumite portiuni.Pana azi firmele chinezesti nu au reusit sa construiasca nicaieri in Europa autostrazi .Datorita calitatii executiei mizerabile.Adica sunt niste chinezarii.Dar prosionistii din Romania ju bileaza ca prostii ptr ca se va semna acest contract .

    • Cred că tu ai mari probleme de cunoaștere a limbii române și, in general, vorbești fara sa ai idee despre ce vorbești.
      Dacă prin “prosionisti” vrei sa spui simpatizanții Chinei sau Chinezilor, vezi că “prosionisti” nu are nicio legătură cu chinezii.
      Chinezii au mai construit autostrăzi în Europa, și în relief montan chiar, vezi Muntenegru, și cred că mai sunt și alții.
      Din comentariul tău deduc c tu ai o problemă cu chinezii

    • Podul de la Peljesac din Croatia, care conecteaza cele doua parti ale tarii despartie de Bosnia, a fost inaugurat recent si este primul proiect al chinezilor din fonduri europene. Se poate si cu ei. Important este sa stai pe capul contractorului si sa il urmaresti. De aceea, firme cu performante rezonabile in afara fac numai prostii in Romania. Cam asa e si cu chinezii.

      Oricum, legea de interzicere a participarii chinezilor la licitatii de infrastructura mi se pare o greseala. Cu siguranta, exclude-i din elemente sensibile national precum energie nucleara, retele informatice 5G etc, dar ce treaba are asta cu niste drumuri asfaltate si niste poduri? Le pun microfoane? E absurd si ne facem de cacao. Avem un capital politic cu chinezii care trebuie conservat pentru cand vom avea nevoie de el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *