Contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii București Nord nu va fi semnat luna aceasta cu o companie din China după ce constructorul turc Ictas a depus o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Este un „artificiu” pe care l-a reușit Compania de Drumuri pentru că prin procedura desemnării repetate a constructorului din China a permis legal să se depună o contestație și nu s-a semnat direct contractul. În primăvara anului 2021, Guvernul Florin Cîțu a decis prin Ordonanță de Urgență să interzică firmelor din China și Rusia să participe la contractele de achiziții publice, conform reglementărilor Comisiei Europene, însă problema CNAIR era data depunerii ofertelor, anterioară intrării în vigoare a actului normativ.
Pe 5 decembrie 2022, în ultima zi, turcii de la ICTAS au depus contestație la CNSC solicitând anularea raportului CNAIR prin care chinezii au fost desemnați câștigători pe Lotul 3:
Cei 12 constructori care au depus oferte: Intrakat (Grecia), FCC (Spania), Nurol (Turcia), Ictas (Turcia), Aktor (Grecia), Synohidro (China), CCECC (China), MAPA (Turcia), UMB (România), Pizzarotti (Italia), Erbașu (România) Max Boegl România.
UMB lucrează pe Lotul 2 Corbeanca – Afumați și a început lucrările pregătitoare pe lotul 4 Pantelimon – A2.
Cronologia contractului și „artificiul” CNAIR:
Compania de Drumuri a lansat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 Afumați – Pantelimon (8,5 kilometri între DN 2 și DN 3) în iunie 2019 și a primit 12 oferte, dintre care două de la constructori din China Synohidro și CHINA CIVIL ENGINEERING CONSTRUCTION CORPORATION (CCECC). După mai multe rânduri de contestații la CNSC și Curtea de Apel București între Turcii de la Ictas și chinezii de la CCECC, pe 4 noiembrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că semnarea contractului cu chinezii nu mai poate fi amânată și este o chestiune de câteva zile.
„E o întreagă istorie cu acel lot. Două loturi din cele patru nu au constructor. pe lotul 3, în urmă cu ceva vreme a fost desemnat un anumit câștigător. Au fost două decizii ale instanței și două ale CNSC prin care se desființa decizia CNAIR. Sunt patru decizii, nu văd alte soluții decât aceea de a se semna. Motivarea este că nu se aplică prevederea legii care exclude companiile din China de la licitații pentru că procedurile au început anterior legii. Pe mine mă interesează ca, dincolo de constructor, la CNAIR și CFR să se facă lucrările. Cred că s-au cerut documentele pentru semnare, este o durată de câteva zile”, spunea Sorin Grindeanu.
Însă CNAIR nu a trecut direct la semnarea contractului, ci a găsit soluția procedurală să desemneze, din nou, constructorul din China, ministrul Grindeanu anunțând public soluția CNAIR pe 25 noiembrie 2022. Din acest moment, în funcție de decizia CNSC sunt posibile următoarele scenarii:
- Chinezii renunță la contract, iar CNAIR face o nouă evaluare a ofertelor și desemnează ICTAS (locul 2)
- Constructorul din China ajunge să semneze contractul și începe proiectarea.
- CNAIR face o nouă evaluare sau anulează procedura, valoarea din contract fiind de doar 466 milioane lei, mult sub costurile din prezent.