Primăria Municipiului Constanța transmite, la solicitarea Info Sud-Est și Economedia, că proiectul de regenerare urbană derulat de grupul Iulius în Constanța nu prevede în niciun scenariu mutarea gării la periferia orașului.
„Referitor la discuțiile privind relocarea Gării CFR din Constanța, Primăria Municipiului Constanța precizează: Proiectul de regenerarea urbană inițiat de Compania Iulius la Constanța este într-o fază incipientă. Sunt analizate mai multe scenarii, dar nici unul dintre acestea nu prevede mutarea gării CFR la periferia orașului”, a transmis instituția la solicitarea Info Sud-Est și Economedia.
Amintim că Club Feroviar scria anterior că autoritățile locale de la malul mării pregătesc mutarea gării Constanța în câmp, pentru a face loc unui proiect imobiliar. „Deocamdată, oficialii CFR SA se feresc să adopte o poziție tranșantă referitoare la această inițiativă, spunând că, oficial, nu au primit nicio solicitare în acest sens. Proiectul este criticat însă de sindicaliștii de la calea ferată”, arăta publicația.
Mai amintim că, în 2023, compania de stat Oil Terminal, operatorul terminalului petrolier din portul Constanța, la care Ministerul Energiei deține aproape 60% din acțiuni, a semnat un contract cu omul de afaceri Iulian Dascălu pentru dezvoltarea unui proiect de regenerare urbană în apropiere de gara Constanța, cu o valoare estimată a investiției de 815 milioane de euro, a anunțat Ministerul, care precizează că dezvoltatorul privat va plăti către compania majoritară de stat pentru acest teren o taxă anuală de superficie de 2 milioane de euro. Economedia a scris inițial despre acest proiect AICI.
„Astfel, un teren de 38 de hectare deținut de Oil Terminal SA, inactiv de peste 10 ani și care a găzduit spații de depozitare a produselor petroliere, este redat orașului ca o zonă urbană sustenabilă și accesibilă pentru întreaga comunitate, cu aport la dezvoltarea economică, turistică, socială și culturală a orașului Constanța. Pe lângă investiția estimată la peste 815 milioane de euro în valorificarea terenului ca proiect ce integrează grădini urbane, birouri, zonă de shopping și divertisment, facilități educaționale și culturale, dar și o infrastructură integrată pentru susținerea mobilității și conectivității, IULIUS va achita către Oil Terminal S.A. o taxă anuală de superficie de 2 milioane de euro, indexabilă”, arată Ministerul Energiei.
„Acest parteneriat reprezintă materializarea unui obiectiv foarte important din strategia de dezvoltare pentru anii 2020 – 2025 a Oil Terminal S.A., privind valorificarea unui teren inactiv de peste 10 ani, întrucât activitatea anterioară a devenit incompatibilă pentru a se desfășura în oraș, aproape de zone locuibile. Astfel, ne susținem implementarea proiectelor investiționale conexe activității principale. Aveam nevoie de un partener cu viziunea și capacitatea de a fructifica acest teren nu doar ca demers de business, ci ca unul cu impact pentru comunitate. Ne bucurăm că, la invitația noastră lansată public, Iulius Real Estate a fost printre companiile care au depus oferte și singura care și-a asumat ecologizarea terenului, un criteriu principal în procesul de selecție. Cunoscând experiența Iulius, avem convingerea că orașul va câștiga un proiect cu un rol definitoriu pentru dezvoltarea Constanței, ca urmare a unei investiții istorice pentru regiunea de sud-est a României și nu numai”, a declarat Viorel – Sorin Ciutureanu, Directorul General Oil Terminal.
Prima etapă în cadrul acestui contract va fi ecologizarea terenului, informează Ministerul. Iulius și-a asumat stingerea obligațiilor de mediu cu privire la teren și ecologizarea acestuia. Oil Terminal susține că acesta era „un obiectiv prioritar” al companiei, care a fost și un criteriu definitoriu în demersul de selecție al partenerului pentru valorificarea acelui activ, dar compania de stat nu a dispus de fonduri proprii disponibile pentru realizarea lucrărilor necesare.
„Constanța este noua noastră destinație, oraș cu un potențial major de creștere și capital uman valoros. Obiectivul nostru este unul ferm, acela de a oferi comunității locale un proiect deschis și util tuturor, cu grădini urbane și funcțiuni de relaxare, divertisment și culturale, dar și un hub de oportunități de dezvoltare, prin care vor fi create numeroase locuri de muncă. Credem cu tărie în potențialul Constanței și avem expertiza și resursele necesare pentru a realiza un proiect care să susțină orașul portuar să capitalizeze pe toate atuurile sale și să devină unul dintre centrele regionale puternice economic. Vom face acest lucru alături de comunitatea locală, înțelegând în profunzime nevoile și așteptările locuitorilor, așa cum am făcut și în cazul celorlalte proiecte de regenerare urbană de la Iași, Timișoara și Cluj-Napoca”, a declarat Iulian Dascălu, Președintele companiei Iulius.
Conform companiilor, proiectul va fi dezvoltat după conceptul de oraș în oraș. Demersul va integra o grădină botanică și parc cu funcțiuni de relaxare, sport și entertainment în aer liber, dar și o componentă de birouri. Va fi și o destinație pentru shopping și recreere, cu noi concepte de retail și entertainment, fresh market cu producători și antreprenori locali, restaurante, bistrouri și cafenele tematice, dar și funcțiuni culturale și de divertisment.
Oil Terminal a transmis, anterior, pentru Economedia, că în data de 18 august 2022 a fost finalizat un studiu privind stabilirea unor soluții de punere în valoare a terenului în suprafață de 38 ha situat în Secţia Platformă Nord corp A și Corp B, întocmit de Asociația de Dezvoltare Durabilă a județului Constanța, în care se enumeră diferite direcții de dezvoltare posibile pe acest teren: construirea de ansambluri de locuințe, inclusiv locuințe verzi prin integrarea tehnologiilor inovatoare de producere a energiei verzi din resurse regenerabile (energia solară), construire parc fotovoltaic; soluții de integrare a tehnologiilor inovatoare de producere a energiei verzi din resurse regenerabile (energia solară), construirea de hoteluri, spații de birouri pentru sectorul privat cât și pentru sectorul public, spații de retail și logistică, sisteme de soluții integrate de imobile compuse din spații de birouri, comerciale și locuințe de tip condominiu, săli de conferințe, săli de practicarea sporturilor de performanță și de masă, spații recreaționale, spații verzi, parcări, etc. Ulterior, societatea a invitat potențialii investitori să implementeze un parteneriat pentru valorificarea terenului.
O primă propunere a venit de la Iulius Real Estate, în data de 24 august 2022. Părțile s-au întâlnit, au semnat un acord de confidențialitate, societatea a prezentat studiul întocmit de ADD, s-a efectuat o vizită în teren.
În data de 28 septembrie 2022 și investitorul Prime Kapital a trimis un mail, iar procedurile s-au reluat și cu această companie.
După o perioadă de așteptare și având în vedere că nu au mai existat alte intenții, Oil Terminal susține că în data de 2 noiembrie 2022 a transmis către Iulius Real Estate și Prime Kapital o adresă prin care se solicita depunerea unei propuneri scrise pentru a fi transmisă acționarilor.
Până la data limită, a depus scrisoare de intenție doar Iulius Real Estate.
În documentele transmise se precizează că toate cheltuielile vor fi suportate de către investitor.
Oil Terminal este societate comercială cu capital majoritar de stat, înscrisă la cota bursei, categoria I, la data de 30 ianuarie 1998.
Compania este situată în Portul Constanţa şi este cel mai mare terminal pentru import/export ţiţei, produse petroliere şi petrochimice la nivel naţional. Principalele servicii realizate sunt: primirea, depozitarea, condiţionarea şi expedierea ţiţeiului, păcurii, produselor petroliere, petrochimice şi chimice lichide pentru import, export şi tranzit; efectuarea de încercări fizico-chimice, pentru produsele derulate; efectuarea de încercări fizico-chimice pentru terţi, în laboratoarele proprii; efectuarea de reparaţii şi întreţineri pentru instalaţiile şi utilajele aflate în dotare.
Reamintim că au existat discuții despre un proiect-mamut de investiții similar pe terenurile Romexpo, între grupul Iulius și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR).
Camera de Comerț și Industrie a României a vrut să construiască la Romexpo un complex uriaș, cu 14 turnuri (ajungând până la 42 de etaje). Proiectul ar fi putut fi ridicat pe un teren care aparține statului (prin Regia Autonomă a Patrimoniului de Stat) și e concesionat Camerei de Comerț.
Construcția acestui mega proiect imobiliar se dorea prin realizarea unui parteneriat cu grupul Iulius, controlat de omul de afaceri ieșean, Iulian Dascălu. Practic, prin acest parteneriat, CCIR a cerut folosința gratuită a terenului de la Romexpo pe care Grupul Iulius va putea dezvolta un mega proiect imobiliar, iar o parte din bani ar fi urmat să ajungă și în contul CCIR, bani plătiți de firmele care puteau închiria un spațiu în presupusul proiect. (Detalii, AICI)