Primăria Capitalei, prin comisia tehnică de recepție, face verificări privind conformitatea motoarelor care echipează cele 8 tramvaie noi livrate deja de la Astra Arad, dar nu va accepta tramvaie care sunt sub parametrii tehnici stabiliți prin caietul de sarcini, a transmis miercuri primarul general Nicușor Dan.
Într-o conferință de presă prin care a anunțat o licitație de 500 de milioane de euro pentru modernizarea a 50 de kilometri de linie de tramvai din București, Nicușor Dan a răspuns întrebărilor jurnaliștilor privind situația motoarelor Siemens de 100 de kW care trebuie să funcționeze cu o putere specifică propulsoarelor de 120 kW dar cu aceeași „durată de viață”, problemă despre care Economedia a scris marți, în exclusivitate.
Acesta a confirmat că, obligația producătorului este de echipa tramvaiele cu motoare care să dezvolte o putere de 120 kW cu durata de viață aferentă, în condițiile în care, potrivit surselor Economedia, motoarele au doar 100 kW.
Dacă produsul este conform și trece recepția tehnică, tramvaiele vor circula pe linia 41 de-abia la sfârșitul lunii octombrie, deși în iunie, la livrarea prototipului, Nicușor Dan promitea că vor intra în exploatare începând din septembrie.
„Este o întârziere cam de o lună, parte din vina noastră, ne-o asumăm, faptul că discuțiile nu au pornit mai devreme și a fost doar un schimb de hârtii între noi și Astra. Chiar astăzi este o întâlnire a comisiei de recepție între noi (n.r PMB) și Astra Arad. Se fac verificări cu STB, cu ADI-ul de transport cu Autoritatea Feroviară Română, cu ADR-ul (n.r Agenția pentru Dezvoltare Regională) astfel încât tramvaiele să fie conforme cu oferta și cu contractul de finanțare de la UE. Tramvaiele care au venit au motoare Siemens, comisia de recepție se va pronunța asupra conformității motoarelor cu oferta făcută și care ofertă a respectat caietul de sarcini, o să avem răspunsul final de la comisia de recepție. E o chestiune tehnică, dacă puterea motorului permite o viață lungă. Cerința din caietul de sarcini și oferta Astra pe care noi o verificăm este ca motoarele să dezvolte o putere de 120 kW în condiții care să-i permită o durată de viață lungă. Asta trebuie să verifice comisia. PMB nu-și permite să primească tramvaie sub parametrii din caietul de sarcini, contractul este verificat… Vom recepționa niște tramvaie pentru care toate componentele și toți parametrii vor fi egali sau peste cei ofertați. Nu ne permitem nici noi, nici furnizorul… Vor fi tramvaiele pe stradă la sfârșitul lunii octombrie”, a dat asigurări Primarul General.
Până în prezent, Uzina Astra Arad a livrat PMB 8 unități din comanda totală de 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri, dar punerea în circulație întârzie pentru că încă nu s-a făcut recepția, lucrările pentru prelungirea peroanelor nu sunt terminate, iar Ministerul Transporturilor încă nu a finalizat procedurile pentru omologare.
Contractul pentru cele 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri a fost semnat în mai 2021 pentru aproape 850 de milioane lei, fonduri europene nerambursabile prin programul Ministerului Dezvoltării. Tramvaiele noi vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 şi 55, iar inelul principal al Capitalei are 26 km, din care doar secţiunea de 1,1 km de pe fostul bulevard Vasile Milea (n.r Doina Cornea și Paul Teodorescu conform noilor denumiri) încă nu este redeschisă după finalizarea lucrărilor de modernizare.
Cele 100 de tramvaie noi, din gama de 36 de metri, vor avea podeaua complet coborâtă, minim 5 uşi duble și vor fi dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii. De asemenea, s-a solicitat ca tramvaiele să aibă o capacitate de cel puțin 220 de călători total, din care minim 56 pe scaune, să aibă nivel de zgomot redus și echipamente pentru validarea cardurilor. Pentru persoanele cu dizabilităţi, care folosesc scaune cu rotile, se va prevedea o platformă rabatabilă sau culisantă cu acționare manuală şi se vor amenaja 2 locuri speciale. De asemenea, prin instalaţia IT care va echipa tramvaiele se vor oferi informații (audio-video) pentru călători, va exista o instalație de supraveghere video, precum și wi-fi. Va exista și posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere și fixare rabatabil, care să nu ocupe spațiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat.