România va atinge „borna” de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres în circulație cu lotul Nurol peste câteva zile, iar până în 2030 rețeaua de drumuri de mare viteză se va dubla la 2.000 de kilometri, promite secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. În ultima perioadă oficialii din Transporturi au admis că șansele de atinge 100 kilometri de autostradă și drum expres inaugurați până la finalul acestui an sunt destul de mici și au ales varianta celor 250 de kilometri până la sfârșitul anului viitor (vezi declarație Sorin Grindeanu aici). România are contracte de execuție pentru 709 kilometri de autostradă și drum expres, iar alți 233 de kilometri de drum de mare viteză sunt în etapa de licitație, potrivit centralizării pe care a realizat-o Asociația Pro Infrastructură pentru luna septembrie.
Ce spunea secretarul de stat Scrioșteanu în septembrie 2023: „Așa cum spuneam în luna ianuarie, anul acesta depășim borna de 1.000 de kilometri de autostradă dați în trafic, mai precis, zilele următoare. Știu că a durat mult, mult prea mult, dar trendul ascendent din ultimii 3 ani în ceea ce privește investițiile în infrastructura rutieră, ne permite să spunem că vom atinge borna de 2.000 de kilometri până în 2030”.
Notă: În prezent, România are 994 de kilometri de drum de mare viteză (954 km Autostradă și 40 km Drum Expres). Pentru a se ajunge la 1.000 de kilometri de autostradă dați în trafic în 2023, Alsim Alarko trebuie să termine lotul 1 de pe A0 Sud sau Strabag cei 16 kilometri dintre Chețani și Câmpia Turzii pe A3 Transilvania.
Cum poate ajunge România la 2000 de kilometri de Autostradă și Drum Expres în 2030
România poate ajunge la 2000 de kilometri de Autostradă și Drum Expres în circulație până în 2030 doar dacă Mapa-Cengiz și WeBuild respectă termenele de execuție pentru loturile de munte ale Autostrăzii Sibiu – Pitești, iar CNAIR atribuie Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău unui constructor care poate proiecta și executa lucrarea în termenul maxim de 68 de luni.
Loturile de munte ale Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești și lotul cu tunelul Meseș sunt cele mai dificile lucrări contractate sau cu licitație de execuție lansată. Pentru cei 67 de kilometri de Autostradă dintre Tigveni și Boița (A1) termenele sunt 2027, respectiv 2028 (dar încă nu au început efectiv lucrările), iar pentru lotul cu tunelul Meseș termenul de aproape 6 ani se calculează de la data semnării contractului (CNAIR ar putea anunța câștigătorul la sfârșitul lunii noiembrie sau început decembrie 2023).